به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رصد مراغا، رئیس اداره هواشناسی مراغه رامین حاجی زاده در رابطه با انتقال ایستگاه هواشناسی به محدوده فرودگاه اعلام کرد: در شهرهای دارای فرودگاه فعال طبق قوانین بینالمللی استقرار ایستگاه اصلی هواشناسی در فرودگاه برای امنیت پرواز امری الزامیست و بدون دادههای هواشناسی پرواز هواپیماها غیر ممکن میباشد که البته استثنائاتی در پروازهای نظامی وجود دارد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رصد مراغا,حاجی زاده گفت: باتوجه به نزدیکی فرودگاه سهند به شهر مراغه چندان الزامی به وجود ایستگاه در داخل شهر وجود ندارد و از طرف دیگر برای جلوگیری از تاثیر عوامل مزاحم بر اندازهگیری پارامترهای هواشناسی کلیه ایستگاهها باید در نواحی تاسیس گردند تا تاثیر عواملی مانند بلندی ساختمانها، لرزش جادهها و … به حداقل برسد.
,وی ادامه داد: داخل شهر در محل قدیمی ایستگاه هواشناسی، برای تداوم اندازهگیریها و باتوجه به موقعیت خاص آن، ایستگاه اقلیمشناسی همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد ولی طبق مقررات، دادههای آن در رسانهها منعکس نمیگردد و فقط کاربرد مطالعاتی دارد و دادههای آن نیز تفاوت چندانی با دمای ایستگاه فرودگاهی ندارد (زیر ۱ درجه).
,حاجی زاده با تاکید بر اینکه دقت اندازهگیری سنجندهها و استاندارهای اندارهگیری و پارامترهای هواشناسی با سنجندههای موجود در بازار که عموم مردم از آنها استفاده مینمایند تفاوت بسیاری دارد افزود: عدم آشنایی با این عوامل باعث برداشت متفاوت عموم با ارقام ارائه شده از سوی ادارات هواشناسی میگردد.
,رییس هواشناسی مراغه گفت: دادههای هواشناسی مراغه در سطح بینالمللی و فرودگاهی است و سنجندههای مختلف آن در فواصل زمانی معین کالیبره شده و کاملا دقیق میباشند همچنین هر پارامتر هم توسط ایستگاه پیشرفته خودکار و هم توسط ادوات استاندارد سنتی (مانند دماسنج جیوهای) و همچنین گراف دمانگار کنترل میگردد.
,حاجی زاده افزود: بعلت کنترل کیفی که از سوی سازمان مرکزی بصورت ملی بر اطلاعات ارسالی اعمال میگردد و همچنین کاربرد این دادهها در نقشههای پیشبینی استانی و ملی در صورتی که سهوا در کد و ارسال داده ایستگاهی اشتباهی رخ دهد به سهولت آشکار شده و ضمن تماس با ایستگاه سریعا اصلاح و گزارش میگردد لذا به جرات میتوان ادعا کرد گزارشات هواشناسی مراغه جزو دقیقترین اطلاعات در سطح ملی و بینالمللی میباشند.
,,
انتهای پیام/
]