۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار خراسان‌رضوی در خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان/ خراسان‌جنوبی در قرنطینه کامل است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ روز گذشته حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در اظهار نظری گفت: «شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان را درگیر کرده و خسارت‌های زیادی به همراه داشته است». به دلیل انتشار این خبر موج نگرانی در استان های مجاور مخصوصا در خراسان رضوی ایجاد شد که آیا احتمال شیوع این ویروس به مناطق دیگر وجود دارد یا خیر؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خراسان رضوی گزارش نشده

, آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خراسان رضوی گزارش نشده, آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خراسان رضوی گزارش نشده,

محمد رشتی باف، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان، اظهار کرد: با مراقبت‌های انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی استان تاکنون هیچ‌گونه موردی در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های خراسان رضوی گزارش نشده است.

,

وی ضمن اشاره به شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در استان خراسان جنوبی، افزود: استان خراسان جنوبی به صورت کامل قرنطینه شده است و هیچ‌گونه دام و طیوری از این استان به سایر استان‌ها فرستاده نمی‌شود با این حال ما نیز نظارت کاملی بر مرزهای جنوبی خراسان رضوی داریم تا مورد مشکوکی وارد استان نشود.

,

خراسان جنوبی در قرنطینه کامل

, خراسان جنوبی در قرنطینه کامل, خراسان جنوبی در قرنطینه کامل,

رشتی باف خاطر نشان کرد: ستاد بحران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی تشکیل‌شده و طی جلساتی که با مرغداری‌های گناباد و جنوب استان داشته‌ایم مقرر شد تا این مرغداری‌ها نباید هیچ‌گونه ارتباطی با کانون‌های آلوده داشته باشند.

,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه به تمامی مرغداری‌های استان هشدارهای لازم جهت جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داده شده است، گفت: در حال حاضر در خراسان رضوی هیچ‌گونه کمبودی در خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ نداریم.

,

هیچ‌گونه کمبودی در خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ نداریم

, هیچ‌گونه کمبودی در خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ نداریم, هیچ‌گونه کمبودی در خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ نداریم,

وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاصی که به وجود آمده از تمامی مرغداری‌ها خواسته‌ایم تا به صورت روزانه گزارش تعداد تلفات، کاهش مصرف دان و آب توسط مرغ‌ها را به ما ارائه دهند همچنین به صورت تلفنی رصد و پایش کاملی بر روند تولیدات و تلفات مرغداری‌ها داریم تا در صورت بروز هرگونه علائمی در استان، سریعاً وارد عمل شویم و از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

,

رشتی باف گفت: در صورت ایجاد تلفات ناگهانی در واحدهای مرغداری، بازرسانی از اداره دامپزشکی استان به آن مرغداری اعزام می‌شوند تا از تلفات نمونه‌برداری کنند و در صورت مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سریعاً مرغداری قرنطینه و اقدامات لازم انجام می‌شود.

,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: به تمامی مرغداری‌ها اعلام شده تا حتماً رصد و پایش روزانه خود را به اداره دامپزشکی گزارش دهند همچنین گله‌های مرغ بالای 90 هفته را حتماً کشتار شوند و گله‌های پایین‌تر از این سن نیز در صورتی که تاکنون واکسینه نشده‌اند حتماً اقدام به واکسینه کردن آن‌ها کنند.

,

وی با تأکید بر اینکه توصیه می‌شود تمام واحدها مرغداری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، گفت: پیش از این سقف بیمه‌گذاری مرغ، ۲۶ هفته بود اما به دلیل بحران به وجود آمده این سقف برداشته شده و مرغدار می‌تواند در هر سنی مرغ خود را بیمه کند.

۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار در خراسان رضوی در بیشترین خطر ابتلا

رشتی باف یادآور شد: در حال حاضر ۲۳۰۰ واحد مرغداری در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند اما ۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار در استان در بیشترین خطر ابتلا قرار گرفته‌اند همچنین ۱۶ واحد مرغ مادر تخم‌گذار، گوشتی و اجداد در رتبه دوم احتمال ابتلا قرار گرفته‌اند که شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن‌ها وضع شده و واکسینه شده‌اند.

,
,
, ۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار در خراسان رضوی در بیشترین خطر ابتلا, ۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار در خراسان رضوی در بیشترین خطر ابتلا,
,
,

انتهای پیام/

]
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۳۰۰ واحد مرغداری در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند اما ۲۸۰ مرغداری تخم‌گذار، بیشترین خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را دارند.