ضرورت همکاری شش جانبه در حوزه ترانزیت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پنجمین و آخرین مقصد سفرش عصر امروز (پنجشنبه) وارد استانبول شد، در بدو ورود در اظهاراتی روابط ایران با ترکیه را روابط بسیار مهمی خواند و مشورت همیشگی با ترکیه را یک نیاز برشمرد و گفت: مشورت‌ها درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بسیار حیاتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
ظریف اضافه کرد: در کنار آن بحث منطقه قفقاز و ضرورت ایجاد زمینه‌های صلح پایدار در قفقاز از طریق همکاری بحث بسیار مهمی است که در سفری که به چهار کشور جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان داشتم، با جزییات با مقامات عالی این کشورها مطرح کردم و ان‌شاءالله در دیدارهایی که در ترکیه با برادران خود خواهم داشت، این موضوعات را بیشتر پیگیری می‌کنیم تا زمینه‌های همکاری به ویژه در حوزه ترانزیت و راه‌های مواصلاتی بعد از فاجعه قره باغ فراهم شود.
,
 
,
* ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای شش جانبه
,
 
,
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای شش جانبه نیز گفت:‌ بحث شش جانبه بحثی است که در گذشته توسط آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات منطقه‌ای مطرح شده و در این زمینه نیز گفت‌وگوهای داشتم و نتیجه این گفت‌وگوها را با مقامات ترکیه مطرح خواهم کرد.
,
 
,
وی با بیان اینکه حتما به عنوان یکی از روش‌های همکاری به ویژه در حوزه ترانزیت، همکاری شش جانبه بسیار مهم است، یادآور شد: برخی موانع وجود دارد که امیدواریم این موانع به تدریج برداشته شود.
,
 
,
گفتنی است، محمدجواد ظریف پیش از این در دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان (+) از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای شش جانبه استقبال کرده بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در بدو ورود به استانبول، همکاری شش جانبه در حوزه ترانزیت را یک ضرورت خواند و نسبت به رفع موانع در این خصوص ابراز امیدواری کرد.