احتمال شیوع «وبای پرندگان» در میانکاله
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی یکتانیک کارشناس و فعال محیط زیست با اشاره به تکرار مجدد فاجعه تلفات ده‌ها هزار پرنده مهاجر در میانکاله برای دومین سال متوالی، و رسیدن آمار تلفات به عدد ۱۷ هزار بال در سال جاری، از بستن راه کارشناسان و صاحب نظران برای علت یابی این بحران، اظهار تأسف کرد و گفت: سازمان دامپزشکی اجازه نمی‌دهد هیچکدام از آزمایشگاه‌های معتبر و حتی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای حل این بحران وارد میدان شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
‎وی با اشاره به ادعای سازمان دامپزشکی که علت مرگ این پرندگان را سم بوتولیسم اعلام کرده و گفته است، این سم ‎توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد شده و پرندگان با بلع گیاهان یا حیوانات آلوده به این سم فلج شده و جان خود را از دست می‌دهند ابراز داشت: این علت یابی از چند وجه قابل پذیرش نیست.
,
 
,
 
,
بوتولیسم بیماری فصل گرما است نه زمستان
, بوتولیسم بیماری فصل گرما است نه زمستان,
 
,
‎این کارشناس اظهار داشت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، سم بیوتوکسین یا بوتولیسم که تا به حال در چند قاره و کشور باعث مرگ پرندگان مهاجر در تالاب‌ها شده است در شرایط آب و هوایی گرم و در دمای ۲۴ تا ۳۶ درجه سانتیگراد تولید می‌شود نه در سرمای زمستان؛ و این بیماری در هیچ کجای دنیا در فصل سرما گزارش نشده است.
,
 
,
‎وی افزود: اگر این سم باعث مرگ پرندگان باشد، این مساله باید در سراسر تالاب میانکاله و در پهنه چند هزار هکتاری آبی آن اتفاق می‌افتاد نه فقط در چند کانون مشخص.
,
 
,
 
,
چرا دامپزشکی به روش انجام تحقیقاتش را اعلام نمی‌کند؟
, چرا دامپزشکی به روش انجام تحقیقاتش را اعلام نمی‌کند؟,
 
,
یکتانیک با تاکید بر اینکه برای انجام تحقیقات جامع در ارتباط با شناسایی بوتولیسم باید روش کار اعلام می شده است و در روند تحقیقات بستر تالاب (خاک و رسوبات) در کانون‌های تلفات مورد آزمایش قرار گیرد، دمای آب کف تالاب در نقاط مختلف اندازه گیری شود و حتماً برای نمونه گیری و انجام آزمایش در ارتباط با سم بوتولیسم باید از پرنده‌های مبتلا و زنده خون گیری شود، چراکه تنها از این طریق می‌توان باکتری موجود در بدن این حیوان را روی موش آزمایشگاهی کِشت نمود و نهایتاً باید تیپ سم نیز معرفی شود.
,
 
,
احتمال شیوع «وبای پرندگان» بیشتر از بوتولیسم است
, احتمال شیوع «وبای پرندگان» بیشتر از بوتولیسم است,
 
,
‎وی با اشاره به اینکه عمده تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله که آخرین سنگر پرندگان مهاجر در شمال و مرکز کشور محسوب می‌شود به شکل قابل توجهی در نزدیک سواحلی است که در حاشیه آنجا واحدهای مرغداری (کشتارگاه)، کارخانه‌های کنسروسازی و کارخانه تولید برگ اسکناس به وقوع پیوسته است، افزود: در این شرایط سازمان دامپزشکی باز هم چشم خود را بر روی احتمالات دیگر بسته و می‌گوید به دلیل کاهش حجم و سطح آب باکترهای موجود در تالاب فعال شده‌اند، و این مساله منجر به تولید سم شده است. در حالی که منابع علمی می‌گوید در مناطقی که پساب‌های کشتارگاهی و فاضلاب‌های صنعتی بخصوص فاضلاب آلوده به فلزهای سنگین وارد آب شود، «وبای پرندگان» (پاستورلوز) رخ می‌دهد، درست شبیه شرایطی که در این تالاب اتفاق افتاده است.
,
 
,
‎به گفته یکتانیک، نمونه گیری سال گذشته مؤسسه رازی از ٥٠ لاشه پرنده مهاجر نشان از پر خونی مغزها و بیماری وبای پرندگان با جدا سازی میکروب «پاستورولا مولتیسیدا» از صد در صد مغز نمونه‌های مذکور داشته است.
,
 
,
 
,
 
,
احتمال نوعی اشتراک منافع در عوامل ایجاد این بحران / سازمان دامپزشکی معترضان را تهدید می‌کند
, احتمال نوعی اشتراک منافع در عوامل ایجاد این بحران / سازمان دامپزشکی معترضان را تهدید می‌کند,
 
,
‎وی، احتمال وجود نوعی اشتراک منافع در این حوزه را علت رد صددرصدی عوامل مشکوک انسانی در تلفات گسترده پرندگان میانکاله دانست و گفت: نه تنها علت تلفات به درستی اعلام نشده که هر کدام از کارشناسان به علت یابی های مبهم اعلام شده اعتراض می‌کنند، از سوی سازمان دامپزشکی تهدید به شکایت می‌شوند و اینک ما محق هستیم در برابر این تلفات مهیب که سال گذشته با شیوع بیماری کرونا به حاشیه رفت و جدی گرفته نشد و امسال مجدداً رخ داده است از آن کماکان با عنوان تلفات مشکوک نام برده می‌شود مطالبه گر باشیم.
,
 
,
 
,
کم آبی میانکاله نمی‌تواند دلیل اصلی تولید سم بوتولیسم باشد
, کم آبی میانکاله نمی‌تواند دلیل اصلی تولید سم بوتولیسم باشد,
 
,
‎یکتانیک با یادآوری این نکته که ۲۵ سال پیش هم میانکاله از نظر کم آبی شرایط مشابه امروز را داشته اما آن زمان خبری از رشد سم بوتولیسم و تلفات نبوده است همینطور در سایر اکثر قریب به اتفاق تالاب‌های کشور که به شدت کم آب و نهایتاً مبدل به شوره زار و کانون ریزگرد شده‌اند نیز در هیچ مقطعی بیماری بوتولیسم گزارش نشده است، افزود: عرصه آبی تالاب میانکاله طی سال‌های اخیر به شکل چشمگیری کوچک شده اما این مساله نمی‌تواند دلیل اصلی تولید سم بوتولیسم باشد و اینکه پای فعالیت باکتری در اجساد و بازمانده جلبک‌ها در شرایط بی هوازی به میان می‌آید چندان قابل قبول نیست چون عرصه آبی میانکاله اساساً پهنه جلبکی قابل توجهی نیز ندارد.
,
 
,
‎وی افزود: کلی گویی های سازمان دامپزشکی به شکلی بوده است نهایتاً تقصیرها را بر گردن تالاب انداخته شده و این تلفات بزرگ در انواع پرندگان مهاجر میانکاله خصوصاً برای فلامینگو و چنگرها فرایندی طبیعی جلوه داده شده است.
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: مهر
,
]
یک کارشناس محیط زیست با اشاره به احتمال شیوع «وبای پرندگان» در میانکاله گفت: رد صددرصدی عوامل مشکوک انسانی در تلفات هزاران پرنده مهاجر، احتمال نوعی اشتراک منافع را بیشتر کرده است.