مشکلات تمام نشدنی دامداران؛ این‌بار هزینه‌های بالای دامپزشکی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار پایگاه خبری گرمه؛ از ابتدای سال تاکنون دامداران در تهیه نهاده های لازم برای خوراک دام و هزینه دارو و واکسیناسیون به مشکل خورده اند و علاوه بر گرانی، کمبود هم سبب شده دامداران نتوانند این موانع را پشت سر بگذارند، مشکلاتی که خبر از روز‌های نه چندان خوش برای فعالان این بخش دارد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری گرمه,

شهیدی، دامدار گرمه ای در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: متاسفانه مشکل خوراک به یک معضل بزرگ برای دامداران تبدیل شده و کمبود زیادی در منطقه وجود دارد.

,

شهیدی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت خوراک دام ، رشد بالایی داشته است، اما شاهد کاهش قیمت گوسفند زنده در بازار هستیم، تصریح کرد: در گذشته سهمیه جو دام را از تعاونی دامداران دریافت می‌کردیم، ولی دولت این سهمیه را به کارخانجات تولیدی خوراک دام می‌دهد و باید هزینه بیشتری برای تهیه خوراک دام پرداخت کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

متولیان امر هیچ برنامه برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند

, متولیان امر هیچ برنامه برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند, متولیان امر هیچ برنامه برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند,

حسن زاده، یکی دیگر از دامداران همچنین به مشکلات تهیه سوخت برای گرمایش دامداری ها و کمبود آب مورد نیاز دام ها نیز اشاره کرد و گفت: متولیان امر هیج برنامه ای برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند بطوریکه از سمت ارگان های مربوطه هیج برنامه ریزی مبنی بر پیش بینی کاهش یا افزایش دام وجود ندارد.

,

یکی دیگر از دامداران با انتقاد از عملکرد شبکه دامپزشکی افزود:  در گذشته برای دام‌های سبک و سنگین، داروهای مختلف و سموم متفاوتی از طریق اداره دامپزشکی تهیه و به ‌صورت رایگان و یا با قیمت یارانه‌ای ارائه می‌شد.

,

وی گفت:  این در حالی است که اکنون برای درمان دام‌ها اقدامی انجام نمی‌دهند و برای درمان بیماری‌های دامی باید از بازار آزاد، دارو و سم تهیه کنیم و برای تزریق این داروها نیز باید هزینه پرداخت کنیم.

,

هزینه بالای دامپزشکی و خوددرمانی توسط دامداران

, هزینه بالای دامپزشکی و خوددرمانی توسط دامداران, هزینه بالای دامپزشکی و خوددرمانی توسط دامداران,

این دامدار گرمه ای افزود: هزینه بالای خدمات دامپزشکی باعث شده بسیاری از دامداران به‌صورت تجربی اقدام به مداوای امراض دام های خود بکنند.

,

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک  در خصوص حق‌الزحمه دامپزشکان، گفت: حق الزحمه پزشکان دامپزشکی بر اساس نوع بیماری و تعرفه اعلام شده توسط سازمان است.

,

کامکار با بیان اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است تصریح کرد: مراجعه نکردن به موقع دامداران برای درمان دام موجب می‌شود هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنند.

,

 

,

, ,

 

,

افزایش قیمت داروهای دامی و مراجعه نکردن دامدار زیان زا شده است

, افزایش قیمت داروهای دامی و مراجعه نکردن دامدار زیان زا شده است, افزایش قیمت داروهای دامی و مراجعه نکردن دامدار زیان زا شده است,

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از داروهای بخش دام وارداتی است و ارز دولتی و نیمه دولتی در قیمت تمام شده آن تأثیر دارد، گفت: متأسفانه به خاطر افزایش قیمت دارو و هزینه‌های پزشکی خود درمانی دام توسط دامدار و عدم مراجعه به موقع موجب زیان به دامدار شده است.

,

وی با تأکید براینکه محل مناسب، غذای مناسب و مدیریت مناسب سه عامل مهم در پرورش و بهره برداری از دام است، اظهارکرد: مدیریت بهداشتی در دامداری‌های سنتی و خرد بسیار ضعیف است.

,

رئیس شبکه دامپزشکی گرمه تصریح کرد: هم اکنون در شهرستان ۱۰۵ هزار دام سبک و ۲ هزار دام سنگین وجود دارد.

,

وی با اشاره به حمایت های دامپزشکی از دامداران گفت: در حال حاضر خدمات ارائه شده در حد انجام واکسیناسیون آبله، شاربن، بروسلوز و PPR است و احتمال دارد در سال های آینده همین موارد نیز به بخش خصوصی واگذار شود.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون شاربن در سال ۹۹ بصورت هدفمند اجرایی شده است ، افزود: واکسن بروسلوز دام سبک و سنگین نیز بصورت رایگان هر ساله انجام می شود.

,

کامکار با بیان اینکه بحث بیمار یابی بصورت رایگان توسط همکاران دامپزشکی صورت می گیرد، ادامه داد: بیماری PPR که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده و بیشترین تلفات دام را دارد از سال آینده واکسیناسیون به صورت سراسری انجام خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
مشکلات دامداران در سال ۹۹ به صورت مدام تیتر رسانه های خبری قرار می گرفت و این روزها افزایش هزینه های دامپزشکی و کمبود دارو مشکل ساز شده است.