بازار قدیمی کرمانشاه؛ یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین بیات در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: بازار کرمانشاه 200 سال پیش در زمان حاکمیت محمدعلی میرزا دولتشاه ساخته شد که ۱۸ راسته بازار داشت و جزء بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه بود که پس از احداث خیابانهای مدرس، جوانشیر و توپخانه از هم جدا شدند.

وی افزود: راسته بازار سفیدگری، سراجی، مسگری، صندوق سازی، صرافی، ادویه فروشان، آهنگران، بزاز خانه و پارچه فروشان از جمله این راسته بازارها بودند.

بیات خاطرنشان کرد: این بازارها به دلیل معماری و فرهنگ غنی منطقه، در زمان رونق اقتصادی مسیر عبور جاده ابریشم بوده و در این بازارها داد و ستد بازرگانان اروپایی و آسیایی به دلیل موقعیت استراتژیک آن انجام می شد.

وی با بیان اینکه بازار آن زمان بسیار قوی تر از بازارهای کنونی بود، عنوان کرد: طول بازار کرمانشاه از ابتدای بازار توپخانه تا چال حسن خان و چهل متری مطهری می رسید و سراهای مهمی چون سرای وکیل الدوله، حاج علی محمد همدانی، سرای نو در آن قرار داشت و حجره داران در این اتاقک ها استراحت می‌کردند، نماز می خواندند و برای افرادی که به سمت مرز حرکت می‌کردند محل استراحت بود.

بیات خاطرنشان کرد: از ۱۵۰ سال پیش بنیانگذاران این بازارها آقایان کتابی، پارسازاده، ثمری، چلبی، الهی، کیمیایی، حاج ابراهیم زندیان، حاج مرتضی پاکراه، خلدبرین، حاج مقصودی، مقدادی پور، اخوان جمشیدی، مسجدی، هلالی و کمرزاده بودند که نوادگان برخی از آنها اکنون هم در بازار همان کسب و کار را ادامه می دهند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از مشاغل اکنون فاقد جایگاه هستند، گفت: بازاریان قدیمی کرمانشاه چون مرحوم الهی در عرصه ادویه فروشی، پاکراه در لوازم خانگی فروشی، مقصودی و مسجدی در عرصه خرازی فعالیت داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
حسین بیات عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه از بازار قدیمی کرمانشاه به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه سخن گفت.