ذهنیت مردم ایران نسبت به کره جنوبی منفی است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیاف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، 23 فروردین) با چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی دیدار و گفت وگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجموعه تحولات و شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنونی نشان می­دهد قرن 21، قرن آسیاست گفت: چند سال پیش در نشستی در استرالیا  که شهرداران کشورهای آسیایی در آن حاضر بودند اشاره کردم که چشم انداز این قرن متعلق به آسیاست و پس از گذشت حدود 13سال از آن زمان، اکنون این موضوع به روشنی مشخص شده است.

,

معتقدیم قاره پهناور، کهن و تاریخی آسیا از توانمندی­ فراوانی برخوردار است. لذا گسترش همگرایی میان کشورهای آسیایی راهبرد مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

,

وی اظهار کرد: معتقدم کشورهای آسیایی باید به این موضوع توجه کنند و با اولویت قرار دادن همکاری­های همه جانبه از جمله صنعتی، فناوری و فرهنگی پیشتازان صلح و پیشرفت دنیا باشند.

,

 آقای قالیباف با اشاره به سابقه روابط خوب دو کشور و ابراز خرسندی از سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران یادآور شد؛ متأسفانه فعلاً کره جایگاهی در مناسبات اقتصاد خارجی ایران ندارد. به عبارتی روابط اقتصادی و سیاسی که در بالاترین سطوح قرار داشت تنزل کرده است.

,

وی اضافه کرد: اگر  سفیر شما در بازار تهران از مردم سوال کند که رفتار کره جنوبی از سال 2018 تاکنون چطور بوده، متوجه می شود که این رفتار اصلا قابل قبول نیست و ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.

,

وی با بیان اینکه همه ملت­های دنیا خصوصاً ملت متمدن و با فرهنگ ایران، دوستان خود را در روزهای سخت می­شناسند و با انتقاد جدی از اقدام بانک­های کره در مسدود کردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود، افزود: انتظار ما از جنابعالی این است که راه­حل­های فوری و عملی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ارائه و پول­های بلوکه ما آزاد شود. قالیباف افزود: این انتظار مردم ایران از طرف کره جنوبی برآورده نشده است؛ حتی تجار که ارتباط مردمی خوبی با کره داشتند نیز از روال پیش آمده ناخرسند هستند.

,

آقای قالیباف سفر نخست وزیر کره به تهران را اقدامی مناسب در راستای ارتقای روابط دو کشور خواند.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخست وزیر کره جنوبی، گفت: شما فرد با تجربه ای در عرصه سیاست و مدیریت کلان کشور هستید. لذا حتما آثار شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ را مشاهده و بخوبی درک می­کنید.

,

معتقدم هیچ مانعی نمی­تواند سبب همکاری­های خوب دو کشور از جمله در حوزه بشردوستانه، مسائل درمانی مانند کرونا، تامین کالاهای اساسی و... باشد. امیدوارم این همکاری­ها در بهترین سطح انجام شود.

,

وی اظهار کرد: امیدوارم این سفر آغاز مجدد همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور در شصتمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک باشد.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر آمادگی در حوزه دیپلماسی پارلمانی و همکاری­های پارلمانی کشورمان با مجلس کره تأکید کرد و خاطر نشان کرد: این همکاری­ها می­تواند سبب توسعه روابط دو کشور شود وی از رئیس مجلس کره جهت سفر به تهران دعوت کرد.

,

همچنین در ادامه چانگ سیه کیون نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به اینکه به عنوان یک مقام دولتی و بعد از 44 سال اولین نخست وزیری است که به ایران سفر می کند، گفت: البته در سال های گذشته به عنوان رئیس مجلس به ایران سفر کرده بودم و با مقامات عالی‌رتبه ایران دیدار داشتم لذا امیدوارم این سفر آغاز مجدد روابط خوب با ایران باشد.

,

وی با اشاره به اینکه سال آینده مصادف با شصتمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک ایران و کره جنوبی است، اظهار داشت: در فرهنگ کره اعداد 60 و 70 مهم هستند لذا سال آینده می تواند سرآغاز روابط خوب دو کشور باشد.

,

نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به روابط تاریخی خوب دو کشور افزود: بدون شک رفت و آمد مقامات دو کشور سبب حفظ این روابط شده است؛ اما متاسفانه از سال 2018 به بعد روابط دو کشور دچار مشکل شد که برای رفع آن تلاش می­کنیم.

,

وی ضمن تائید سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قرن آینده، قرن آسیا است، ادامه داد: بر این اساس اعتقاد دارم ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی باید روابط خود را حفظ و مستحکم کنند.

,

نخست وزیر کره جنوبی با اشاره به سخنان دکتر قالیباف در خصوص همکاری های فنی، صنعتی، تکنولوژی و فرهنگی و سابقه حضور  نیروی کار کره­ای در ایران، تصریح کرد: در دهه هفتاد میلادی کره در احداث دو پروژه پالایشگاهی در خرمشهر و اصفهان فعال بود.

,

وی با اشاره به اینکه امروز از خیابان سئول در تهران عبور کرده، افزود: در سئول هم خیابانی به نام تهران وجود دارد که گران ترین خیابان کره محسوب می شود و شرکت­های فعال در عرصه دیجیتال همگی در آنجا فعالیت می کنند و هیچ اسم خارجی به غیر از تهران در سئول دیده نمی­شود.

,

نخست وزیر کره جنوبی با بیان اینکه کشورش با ایران همکاری­های خوبی در عرصه ورزش، نیز دارد، افزود: این همکاری ها در حوزه تکواندو بوده و درحوزه فوتبال نیز با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داریم.

,

وی با اشاره به اینکه در سفر خود به ایران تعدادی از مسئولان اقتصادی و سیاسی کره جنوبی حضور دارند تا راه حل هایی برای روابط دو کشور پیدا کنند، اظهار کرد: با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خارجی کره جنوبی نهایت تلاش را می کنیم تا به مشکلات فائق آییم.

,

نخست وزیر کره جنوبی خاطر نشان کرد: امیدوارم دعوت رئیس مجلس کشورمان برای سفر به کره را بپذیرید زیرا این سفر می تواند آغاز روابط جدید دو کشور باشد و سبب حل مشکلات شود. در این دیدار آقایان ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و متفکر آزاد رئیس گروه دوستی و مقامات ذیربط وزارت امورخارجه و مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. 

,

انتهای پیام/ک

]
رئیس مجلس در دیدار نخست وزیر کره ضمن انتقاد صریح به وی گفت: اگر سفیر کره در بازار تهران از مردم سوال کند متوجه می شوید که ذهنیت مردم نسبت به شما منفی است.