بحران آب در کمین کشاورزی خراسان رضوی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، کاهش بارش‌های در کشور و خراسان رضوی مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان ایجاد کرده است. بسیاری از شهرستان های خراسان رضوی به دلیل تنش‌های شدید آبی و کاهش شدید منابع زیرسطحی در وضع بحرانی قرار دارند و به همین دلیل شکاف‌های عمیقی در اطراف بسیاری از شهرستانها مانند نیشابور ایجاد شده است و برداشت آب از منابع زیرزمینی دارای محدودیت‌های شدید است. این میزان از کاهش باران علاوه بر آسیب به محصولات دیم شهرستان، کشاورزان را نیز نگران کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

مهدی بلوکی رئیس اداره هواشناسی نیشابور در گفت‌وگو با صبح توس در رابطه با میزان کاهش بارش‌ها در نیشابور گفت: در شهرستان نیشابور بارش‌ها از حد میانگین بسیار پایین‌تر بوده است و متأسفانه این شرایط برای کشاورزی سخت است.

, صبح توس,

وی تصریح کرد: حداقل تا ۱۰ روز دیگر از بارش در شهرستان نیشابور خبری نیست. لذا اگر وقت آبیاری مزرعه و یا باغ‌های مردم است پیشنهاد می‌کنم اقدام کنند و منتظر بارش نباشند.

,

رئیس اداره هواشناسی نیشابور اظهار داشت: تا ۶ اردیبهشت در شمال شرق سامانه‌های همرفتی وجود دارد ولی زیاد امیدی به بارش نیست و علاوه بر این، گرم شدن هوا به قدرتمندتر شدن این سامانه‌ها کمک می‌کند.

,

بلوکی خاطرنشان کرد: امسال احتمالاً تابستان زودرس داریم و بارش تابستان نیز در منطقه نیشابور کمتر از نرمال است.

,

وی با اشاره به میزان بارش‌ها در پاییز آینده بیان داشت: تا وقتی سایه لانینا و احتمال بازگشت آن مطرح باشد، به بارش‌های مطلوب پاییزی امسال ایران نیز امیدی نخواهد بود مگر اینکه اتفاقات جوی مهم دیگری در بارش‌ها دخیل باشد.

,

رئیس اداره هواشناسی نیشابور با اشاره به میزان بارش‌ها در نیشابور تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی تا امروز، ۸۶٫۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و این در حالی است که سال پیش تا این موقع ۲۷۶٫۲ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

,

بلوکی در پایان خاطرنشان کرد: امسال حتی از میانگین بارش طولانی‌مدت که عددی حدود ۱۹۵ میلی‌متر بسیار فاصله‌داریم.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور در این رابطه گفت: کمبود بارش مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان ایجاد کرده و خواهد کرد.

,

محمدعلی فرهمند راد با اشاره به اهمیت آفت سن گندم در این ایام و به دلیل کاهش بارش‌ها ادامه داد: با توجه به اهمیت سن در سال جاری و جمعیت بالاتر آن نسبت به سال‌های گذشته، کارشناسان بسیج نیز همراه با شبکه مراقبت شهرستان در مزارع تحت نظارت خود به‌طور منظم به بازدید پرداخته و نتایج را روزانه در تمامی ایام تعطیل و غیر تعطیل به حفظ نباتات مدیریت اعلام می‌نمایند.

,

وی تأکید کرد: کاهش بارش‌های سال زراعی جاری موجب کاهش چشمگیر رشد رویشی غلات شده است و به‌منظور کاهش عملکرد تغذیه گیاهی و کنترل عوامل خسارت زای غلات، پایش مرتب در دستور کار قرار گرفته است.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور گفت: اطلاع‌رسانی به کشاورزان جهت انجام به‌موقع کود دهی و سم‌پاشی مزارع از اقدامات مؤثر در این امر بوده است تا جلو از بین رفتن این میزان تولیدات نیز گرفته شود.

,

فرهمند راد اظهار داشت: در شهرستان نیشابور با تلاش کشاورزان هرساله گندم تمیز و خوبی را تولید و تحویل مراکز خرید می‌شده است و امیدواریم امسال نیز در سایه تلاش و همت همکاران و توجه کشاورزان به توصیه‌های اعلامی همچون سال‌های گذشته مشکلی در زمان خرید و کاهش عملکرد کمی یا کیفی را نداشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی به دلیل کاهش شدید بارش‌ها در تنش‌ شدید آبی قرار گرفتند، این روند علاوه بر آسیب به محصولات دیم، کشاورزان را نیز نگران کرده است.