کوچ مطالعه از کتاب به فضای مجازی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بارها این جمله را شنیده ایم که که کتاب دوست آدمی است و نقش موثری در افزایش آگاهی هر فرد و جامعه دار و درشد و شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در مورد اهمیت مطالعه و کتاب همان بس که امام صادق(ع) می فرماید: مطالعه‎ی بسیار و پی‎گیر در مسائل علمی، باعث شگفتی عقل و تقویت نیروی فکر و فهم است.

,

در گذشته کتاب و روزنامه داری ارزش و بهای خاص خود بود و کتابخانه ها مملو از افراد کتابخوان که یک وقت مشخص را صرف مطالعه کتاب می نمودند.

,

از آن زمان که پای کامپیوتر، لپ‌تاپ، سی‌دی و گوشی‌های همراه و انواع و اقسام رسانه‌های الکترونیکی و دیجیتالی به خانه‌ها باز شد، کتابهای رنگ‌و وارنگ در ابعاد و زمینه‌های مختلف ادبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رمان در کنج قفسه‌ها و کتابخانه‌ها در تنهایی و غربت کز کردند، بوی خاک گرفتند و مهجور ماندند.

,

اهمیت کتاب و کتابخوانی، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی در محیط خانه شروع می شود و تا آخرین مراحل دانشگاهی ادامه دارد. اما این روزها با رشد انواع وسایل الکترونیکی شاهد مهجور ماندن فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده ها هستیم.

,

این روزها دیگر از ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط والدین برای فرزندان خود خبری نیست،مطالعه ای که می تواند اهمیت بسزایی در پیشرفت یک فرد داشته باشد و با توجه به قرار گرفتن در عصر انفجار اطلاعات، مطبوعات و رسانه های فضای مجازی، گوی سبقت را از کتابها ربوده اند و هر کدام برای خود دنیای دارند به وسعت تمام کره خاکی.

,

امروز با توجه به پیشرفت وسایل الکترونیکی و گسترش شبکه های اجتماعی دیگر لازم نیست کسی وقت خود را صرف مطالعه یک کتاب 500 صفحه ای با محتوای زیبا و خواندنی نماید،زیرا با یک کلیک کردن می توان دنیای از اطلاعات را از برنامه های پیشرفته گوشی های تلفن همراه و رایانه دریافت کرد.

,

طبق نظر کارشناسان با توجه به رسانه های نوظهوری که جایگزین فرهنگ کتابخوانی شده اند و گریبانگیر اهالی فرهنگ شده است دستگاه های دولتی و خیران باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به فکر چاره ای باشند.

,

مسوولان فرهنگی با برگزاری نشست های کتابخوانان، رونمایی از کتاب ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در بین نسل نوجوان و جوان تلاش کنند تا روزگاری نرسد که بگوییم یاد یار مهربان بخیر.

,

به اعتقاد کارشناسان ،سرانه مطالعه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در هر جامعه محسوب می شود و یکی از راه های مهم رسیدن به این مهم در جامعه ما جهت پیشرفت فرهنگی و اجتماعی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

,

خانواده عامل بسیار مهمی در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است. محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزش والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

,

بهتر است در این ایام کرونایی پدران و مادران برای فرزندان خود از کتاب بعنوان بهترین هدیه استفاده کنند و هنگامی که خانواده ها گرد هم هستند گفت و گوهای علمی را پیش بکشند و فرزندان خود را تشویق کنند برای پیدا کردن جواب سوالات به کتاب مراجعه نمایند که نقش موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده ها دارد.

,

*طاهره جلوخانی

,

انتهای پیام/

]
کتاب از قدیم الایام بعنوان یار مهربان در سبد هر خانوار جایی داشت، اما امروز با هجوم فضای مجازی در خانه ها و محل کارمان این دوست قدیمی در غربت و مهجور مانده است.