نرخ مشارکت سمنانی‌ها در انتخابات‌های پیشین؛ از بنی صدر تا روحانی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ در روز شمار رسیدن به برگزاری انتخابات سرنوشت ساز دیگری قرارداریم و آنچه که جدای از روی کار آمدن کاندید خاص مدنظر است، شور و حال انتخاباتی و مشارکت حداکثری است تا مشت محکمی بر دهان یاوه گویان باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به روی کار آمدن نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران و حاکم شدن دموکراسی بر فضای سیاسی کشور مردم ایران فارغ از رنگ و نژاد و قومیت درتمام کشور در انتخابات حضور یافته و با تعیین رئیس جمهور منتخب خود اقتدار و امنیت را به کشورشان هدیه داده اند.

مردم متدین و دین مدار و ولایی استان سمنان نیز با وجود آنکه از لحاظ جغرافیایی جزء مناطق کم جمعیت کشور هستند، اما در تمام ادوار انتخابات ریاست جمهوری گذشته مشارکت فعال خود را به منصه ظهور گذاشته اند.

پس از انقلاب  اسلامی تاکنون ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده است و ۷ نفربرکرسی ریاست تکیه زده اند و بررسی های آماری نشان می دهد مردم استان سمنان همواره مشارکت بالای ۶۰ درصدی را دارا بودند و گاهی اوقات سطح مشارکت آنها  از آمارهای  کشوری نیز بالاتر بوده است.

در اولین دوره از انتخابات ریاست جمهوری که سال ۱۳۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با وجود آنکه در کل کشور میزان مشارکت ۶۷.۴۲ درصد بوده است این مشارکت در استان سمنان ۸۰.۱۲درصد بوده است.

 دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از گذشت یک سال از آغاز جنگ تحمیلی و همزمان با عزل بنی صدر از ریاست جمهوری در دوم مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد و این بار نیز واجدین شرایط رای دادن دراستان نیز مشارکتی ۸۳.۲۶ درصدی داشته اند که" سید محمد علی رجایی" بر کرسی ریاست جمهوری نشست.

سال ۶۰ یکی از پرتنش ترین سالهای پس از انقلاب بود، و در نهایت انفجار و بمب گذاری در دفتر نخست وزیری به شهادت این رئیس جمهور منجرشد.

انتخابات سومین مرحله از ریاست جمهوری در ۱۰ مهرماه ۶۰ برگزار شد و" آیت الله سید علی خامنه ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی  پیروز انتخابات شده اند و این بار نیز مردم استان مشارکت  ۷۸.۳۸ درصدی  را رقم زدند.

در چهارمین مرحله نیز که در ۲۵ مرداد سال ۶۴ برگزار شد، با مشارکت ۶۸.۵۹ درصدی مردم استان سمنان بار دیگر "آیت الله سید علی خامنه ای" بر کرسی انتخابات ریاست جمهوری نشست.

واجدین شرایط رای دادن در استان سمنان بار دیگر در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که  پس از رحلت جانگداز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در۶ مرداد ۶۸  انجام گرفت،  ۶۶.۶۹ درصد مشارکت داشتند و" هاشمی رفسنجانی" پیروز میدان شد.

همچنین در ششمین دور از انتخابات نیز که در ۲۱ خرداد ۷۲ برگزار شد با وجود آنکه در کل کشور میزان مشارکت ۵۰ درصد بود سمنانی ها با مشارکت ۷۲.۶۲درصدی خود بار دیگر "هاشمی رفسنجانی"  را راهی پاستور کردند.

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین روز از خرداد ۱۳۷۶ برگزار شد که با مشارکت ۷۸.۰۴درصدی سمنانی ها "سید محمد خاتمی" روی کار آمد.

در دوره بعدی ریاست جمهوری "سید محمد خاتمی" که انتخابات آن در ۱۸ خرداد ۸۰ برگزار شد مردم استان سمنان مشارکت ۸۸.۰۴ درصدی در عرصه انتخابات داشتند.

در نهمین دوره انتخابات  که با حضور ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۸۵۷ رای دهنده در ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ و با مشارکت ۶۲.۸۴ درصدی مردم برگزار شد که به دلیل به دست نیاوردن حد نصاب نیمی از آرا به وسیله هر یک از نامزدها، برای نخستین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و "محمود احمدی نژاد"  درمجموع با مشارکت ۷۴.۲۲ درصدی مردم استان سمنان راهی پاستور شد.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۲خرداد ۸۸ برگزار شد دریک حضور پرشکوه سمنانی ها بار دیگر احمدی نژاد" را با مشارکت   ۸۸درصدی  خود به عنوان رئیس جمهور پذیرفتند.

ایجاد فتنه و اغتشاش در کشور پس از اعلام نتایج انتخابات از مهمترین حوادث انتخاباتی در تاریخ کشور بود که موجب وارد آمدن خسارت های فراوانی به کشور درعرصه بین المللی شد .

لازم به ذکر است بازهم مردم همیشه در صحنه و متدین سمنان باحضور خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲برگزار شد "حسن روحانی" را با مشارکت  ۷۸.۰۲درصدی به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب کردند.

 در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزارشد بازهم سمنانی ها  با حضور پرشکوه خود در پای صندوق های رای خوش در خشیدند و  .۸۰.۰۵  درصد مشارکت کردند و مجدد "حسن روحانی" به عنوان منتخب مردمی برکرسی ریاست جمهوری نشست.

همچنین کمترین میزان مشارکت مردم در دوازده دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  برگزار شده مربوط به چهارمین دوره ریاست جمهوری با حضور ۶۸.۵۹ درصد واجدین شرایط و بالاترین میزان مشارکت مردمی در هفتمین دوره ریاست جمهوری با حضور ۸۸.۸۴ درصد واجدین شرایط بود.

انتظار می رود این دور نیز مردم متدین و انقلابی استان سمنان  نیز مانند ادوار گذشته با حضور پرشور خود در پای صندوق های  رای افتخار دیگر بیافرینند و لوح زرینی دیگر را درکارنامه حضور پرشور خود رقم بزنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
مردم متدین و ولایی استان سمنان با وجود آنکه از لحاظ جغرافیایی جزء مناطق کم جمعیت کشور هستند؛ اما در تمام ادوار انتخابات ریاست جمهوری گذشته مشارکت فعال خود را به منصه ظهور گذاشته اند.