مبارزه با قاچاق باید اولویت‌ جدی پلیس امنیت اقتصادی باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن درویشیان در جمع روسای پلیس امنیت اقتصادی افزود: یکی از چالش‌های بزرگ کشور که مردم از آن رنج می‌برند بحث فساد است؛ مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف و در فرمایشات متعددی که درباره فساد مطرح کرده‌اند، همواره بر مبارزه جدی، اساسی و بی‌امان با فساد تأکید داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه  داد: طبیعتاً از نظر دستگاهی مانند سازمان بازرسی کل کشور که یک دستگاه ضد فساد و ناظر بر اجرای قوانین و حسن جریان امور است، تخلف از قوانین، مقررات، سیاست‌های کلی و منویات مقام معظم رهبری نوعی فساد تلقی می‌شود.
,
 
,
درویشیان تصریح کرد: هر اقدامی که منتهی و منجر به تأمین امنیت اقتصادی شود، مأموریت اصلی پلیس امنیت اقتصادی است که ازجمله آن‌ها شناسایی ساختارهای فسادزا است.
,
 
,
وی ادامه داد: پلیس امنیت اقتصادی کشور در نتیجه اقدامات مؤثر و عملیات‌های موفقی که داشته به آسیب‌ها و چالش‌های جدی و بعضاً به برخی قوانین، مقررات و ساختارهایی که در بستر آنها رانت و فساد ایجاد می‌شود رسیده که استفاده از آنها بسیار می تواند کمک کننده باشد.
,
 
,
عضو شورای عالی قوه قضاییه افزود: پلیس امنیت اقتصادی و هر دستگاهی که در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی مسئولیت و مأموریت دارد، سه وظیفه مهم بر عهده دارند؛ یکی از این وظایف، پیش‌بینی است که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تأکید فراوان دارند. نکته دوم و مرحله بعدی، پیشگیری است. لازمه توفیق در پیشگیری، حتماً پیش‌بینی‌های لازم است و مرحله آخر ضرورت مقابله با جرایم اقتصادی است.
,
 
,
درویشیان خاطرنشان کرد: شاید در مقاطع مختلف ادوار گذشته بیشتر به بحث «مقابله» پرداخته شد و به پیش‌بینی لازم برای آینده و پیشگیری کمتر توجه شده است.
,
 
,
وی با اشاره به چالش‌های کار پلیس امنیت اقتصادی گفت: به دلیل پیچیدگی و در هم تنیدگی فسادهای اقتصادی مثل فرار مالیاتی، پولشویی، جرایم پولی و بانکی، شیوه‌ها و روش‌های گذشته جوابگو نیست و قاعدتاً باید همواره به‌روزتر و جلوتر از مفسدان باشیم تا بتوانیم هم پیشگیری کنیم و هم در موضوع مقابله موفق باشیم.
,
 
,
درویشیان آموزش را بخش غیرقابل انفکاک مبارزه با فساد دانست و گفت: هرچند شما یک مجموعه جدا شده از پلیس آگاهی هستید و همکاران مجموعه شما تجارب خوبی در این زمینه‌ها دارند، اما به هر صورت یک مجموعه نوپا محسوب می‌شوید و نیازمند آموزش‌های علمی و یادگیری روش‌ها و شیوه‌های نو برای مقابله با مفاسد اقتصادی هستید.
,
 
,
وی چالش دیگر مبارزه با فساد توسط پلیس امنیت اقتصادی را ناهماهنگی دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط برشمرد و گفت: مبارزه با فساد نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بخش‌های قابل‌توجهی از دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و در مواردی که نیازمند قانون‌گذاری یا اصلاح قانون هستیم، حمایت مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و بخش‌های مختلف و متعدد نظارتی است. در غیر این صورت اقدامات دستگاه‌ها موجب موازی کاری می‌شود.
,
 
,
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: خوشبختانه بر اساس ماده ۲۸ قانون «ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد»، شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی پیش‌بینی شد که مرکب از هفت دستگاه اصلی نظارتی کشور در مرکز و استان‌ها تشکیل شده است که یک ظرفیت بسیار خوبی برای هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری است که پلیس امنیت اقتصادی هم می‌تواند به‌عنوان مدعو در جلسات آن حضور پیدا کند و مواردی که در ارتباط با ضرورت هماهنگی بین بخشی است در این جلسات مطرح شود.
,
 
,
وی با اشاره به ضرورت همکاری مردمی در مبارزه با فساد گفت: الزام دیگری که باید به آن توجه بیشتری شود، همکاری مردمی و گزارش‌های مردمی و گزارشگران فساد و البته ایجاد اطمینان و امنیت برای گزارشگران فساد است. هر وقت و در هر زمینه‌ای که به مردم اعتماد کرده‌ایم و تکیه کرده‌ایم و همکاری مردم را داشته‌ایم، در آن زمینه موفق شده‌ایم.
,
 
,
درویشیان یکی از اولویت‌های مبارزه با فساد را بحث مبارزه با قاچاق عنوان کرد و افزود: آمار قاچاق در کشور متفاوت است اینکه چند میلیارد دلار در سال کالای قاچاق وارد کشور می شود و این یک رقم نجومی و اثر بسیار مخربی در تولید ملی دارد. مبارزه با قاچاق کالا یکی از مأموریت‌های اصلی پلیس امنیت اقتصادی است.
,
 
,
وی افزود: البته در این زمینه باید سازوکار و تجهیزات لازم در مبادی ورودی و خروجی کشور در اختیار پلیس امنیت اقتصادی قرار بگیرد و دسترسی پلیس امنیت اقتصادی به سامانه‌هایی که در این زمینه طراحی‌شده تسهیل شود. هنوز این سامانه‌ها تکمیل‌نشده و سازمان بازرسی کل کشور هشدارهای لازم را داده و پیگیر تکمیل آن هاست.
,
 
,
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه «یکی از ضرورت‌های مبارزه با فساد و بستن روزنه‌های فساد سامانه‌های هوشمند قابل رصد در صادرات و واردات و گمرک است» افزود: متأسفانه در شهرهای مختلف به‌وفور کالاهای قاچاق دیده می‌شود.
,
 
,
وی فرارهای مالیاتی را یکی دیگر از وظایف پلیس امنیت اقتصادی دانست و گفت: فرارهای مالیاتی و دلالان چند صدمیلیاردی، در چتر و تور سازمان مالیاتی نیستند. البته یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور، پیگیری اجرای طرح جامع مالیاتی است که معتقدیم باید فعال شود تا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.
,
 
,
درویشیان با اعلام آمادگی همکاری با پلیس امنیت اقتصادی افزود: می‌توان پروژه‌هایی را به‌صورت مشترک تعریف و تقسیم‌کار کرد تا بخش‌هایی از آن را پلیس امنیت اقتصادی بر عهده بگیرد و بخش‌هایی را همکاران ما در سازمان بازرسی کل کشور دنبال کنند؛ مخصوصاً فسادهای سازمان‌یافته که نیازمند همکاری و همراهی مشترک و حوصله و صبر در رسیدن به نتیجه است.
,
 
,
وی با اشاره به ایام انتخابات ریاست جمهوری و درخواست از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی اظهارداشت: مردم ما همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی و رهبری بوده و در همه صحنه‌ها حضور باشکوه داشته‌اند و حق این مردم است که هر کاری در جهت از بین بردن فساد، تبعیض و بی‌عدالتی می‌توانیم انجام دهیم، دریغ نکنیم.
,
 
,
در این مراسم علاوه بر معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور، روسای پلیس امنیت اقتصادی سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند.
,
 
,
انتهای پیام/
 منبع: ایرنا
,
]
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مبارزه با فساد را تکلیف همه دستگاه‌های اجرایی، تقنینی، نظارتی، قضایی و انتظامی دانست و گفت: مبارزه با قاچاق اولویت‌ جدی پلیس امنیت اقتصادی باشد.