آماده‌باش هلال‌احمر برای تأمین آب پایدار در مناطق دچار خشکسالی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛کریم همتی در جلسه مدیران ستادی و استانی این جمعیت گفت: امسال مشکل خشکسالی به مشکلات مالی کشور اضافه شده است. در طرح‌های نذر آب که در سنوات گذشته انجام می‌شد، جمعیت هلال احمر از ظرفیت خیرین و داوطلبان استفاده می‌کرد اما امسال مشکلات بیشتر شده که اولویت مناطق محروم با گرفتاری بیشتر و همچنین حداکثر استفاده از ظرفیت خیرین و داوطلبان است. در این زمینه باید کار ماندگاری صورت گیرد و تمرکز باید بر فراهم کردن «آب پایدار» باشد؛ به گونه‌ای که همه‌ی روستاها به آب سالم دسترسی داشته باشند نه فقط یک یا چند روستا.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
همتی در خصوص استان‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود، گفت: براساس مطالعات انجام شده، متوسط بارش در سال آبی گذشته ۳۰ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته و در این میان استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین مواجهه را با خشکسالی دارند که طرح نذر آب ۴ در این استان‌ها اجرا خواهد شد.
,
 
,
رئیس جمعیت هلال احمر درباره طرح نذر آب ۴ که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرا می‌شود، گفت: مداخلاتی که شامل تغییرات اقلیمی می‌شوند مانند همین طرح نذر آب، آنقدر حائز اهمیت است که از اولویت‌های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است، همچنین موضوع ارتقای سطح سلامت آب شرب مناطق کم برخوردار از مهمترین اهداف این اجرای طرح است که به منظور سالم‌سازی آب شرب، احداث و نصب دستگاه‌های تسویه‌کننده آب، احیای قنوات، لوله‌کشی و حفر چاه اجرا و در کنار آن مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کمک به رفع کمبودهای فرهنگی مناطق محروم کشور نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
,
 
,
وی با اشاره به تفاوت رویکرد طرح نذر آب ۴ با طرح‌هایی که در سال‌های گذشته انجام می‌شد، گفت: در سال‌های گذشته عمدتاً با تانکر، آب به جوامع محلی می‌رسید اما در طرح نذر آب ۴، اولویت مهم ما تأمین "آب پایدار" بوده و احیای قنوات در دستور کار قرار گرفته است.
,
 
,
رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: مانند طرح‌های نذر آب در سنوات گذشته، همسو با اجرای این طرح، کاروان‌های سلامت جمعیت هلال احمر نیز برای درمان رایگان بیماران نیازمند به استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اعزام می‌شوند. در این کاروان‌ها، پزشکان، پیراپزشکان، متخصصان و دندان پزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر حضور دارند و با توجه به نیازها و بیماری‌های شایع هر شهرستان به مناطق اعزام خواهند شد.
,
 
,
همتی با بیان اینکه، جمعیت هلال احمر ۱۵ استان کشور در این پویش همکاری خواهند کرد، افزود: در طرح نذر آب ۴ مقرر شده است تا هر استان، معین (کمکی) یک شهرستان باشد تا شهرستان‌ها پس از نیازسنجی از خدمات بهتری بهرمند شوند.
,
 
,
در پویش نذر آب، بسته‌های غذایی، بهداشتی و البسه نیز بین خانواده‌های نیازمند توزیع خواهد شد.
,
 
,
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، پویش ملی نذر آب را از سال ۱۳۹۷ به منظور ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم که با خشکسالی مواجه هستند، آغاز کرده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
رئیس جمعیت هلال احمر از اجرای طرح نذر آب ۴ با رویکرد تأمین «آب پایدار» در چهار استان دچار خشکسالی خبر داد.