بانک مرکزی تدابیر لازم برای تامین ارز کالاهای اساسی اندیشیده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکبر کمیجانی در نشست دوره‌ای با مدیران عامل نظام بانکی ضمن تشکر از زحمات دکتر همتی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی گفت: تلاش های ایشان نقش بسزایی در ثبات و آرامش پولی و بانکی کشور طی سه سال گذشته و در اوج فشار تحریم‌ها داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
کمیجانی با اشاره به انتشار گزارش رشد اقتصادی سال ۱۳۹۹ توسط بانک مرکزی گفت: خوشبختانه عملکرد اقتصاد کشور در سال گذشته فراتر از انتظارات بود و ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا و فشار تحریم‌ها عملکرد خوبی در مقایسه با کشورهای منطقه و سایر کشورهای در حال توسعه داشته است.
,
 
,
وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور از فصل دوم سال گذشته روند مثبتی را در پیش گرفت و در فصل سوم و چهارم تداوم این روند و بهبود شاخص‌ها در نهایت موجب رشد اقتصادی مثبت ۳.۶درصدی در سال ۹۹ شد.
,
 
,
کمیجانی افزود: رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سال ۹۹ معادل ۲.۵ درصد بوده است که در مقایسه با رقم ۱.۱درصدی سال ۹۸ افزایش مطلوبی داشته است.
,
 
,
قائم‌مقام بانک مرکزی اضافه کرد: خوشبختانه در فصل سوم و چهارم سال گذشته میزان رشد تشکیل سرمایه ثابت که غالباً منفی بوده است مثبت شد.
,
 
,
وی با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه کارت رفاهی و تأمین مالی زنجیره تولید به بانک‌ها گفت: خوشبختانه پس از مصوبه سال گذشته دولت در این خصوص زیرساخت‌های لازم فراهم شد و تلاش و اهتمام بانک‌ها برای اجرای مطلوب شیوه‌نامه مذکور ضروری است.
,
 
,
کمیجانی با تشریح اقدامات بانک مرکزی برای تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو گفت: تا کنون ۶ میلیارد دلار از مجموعه ۸ میلیارد دلار تکلیف‌شده برای واردات کالاهای اساسی و دارو در سال جاری توسط بانک مرکزی تخصیص داده شده است و از این میزان مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار از طریق درآمدهای نفتی و یا به‌شکل اعتباری تأمین شده است.
,
 
,
وی ادامه داد: خوشبختانه تدابیر لازم برای تأمین ارز کالاها اندیشیده است.
,
 
,
قائم‌مقام بانک مرکزی همچنین گفت: آرامش لازم در بازار بین‌بانکی برقرار است و بانک مرکزی اخیراً از طریق اجرای سیاست پولی کنترل رشد نقدینگی را در دستور کار داشته است.
,
 
,
وی در ادامه بر لزوم تداوم رعایت سیاستهای احتیاطی رشد ترازنامه بانک‌ها که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است تأکید کرد و نیز با اشاره به وضعیت اضافه‌برداشت بانک‌ها گفت: خوشبختانه میزان اضافه‌برداشت بانکها طی ماه‌های گذشته به‌خوبی کنترل شده است و امکان کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد.
,
 
,
کمیجانی در پایان با اشاره به اجرای قانون جدید صدور چک از ابتدای سال جاری گفت: با توجه به اتمام موجودی چکهای قدیمی، روند استفاده از چک‌های جدید افزایشی است و با توجه به اینکه اجرای این قانون الزامی است بانک‌ها باید اهتمام و جدیت لازم در این خصوص را داشته باشند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
,
 
]
قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی مثبت کشور در سال ۱۳۹۹ بر خروج اقتصاد از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و فشار تحریم‌ها تأکید کرد و نقش حمایت شبکه بانکی در این دستاورد را ارزشمند دانست.