استان زنجان، رتبه اول کشور در سازش پرونده‌های قضایی را کسب کرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم، یکی از محورها و اولویت‌های دستگاه قضایی است که هزینه‌های کمتر و خروجی‌های بهتری برای جامعه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته در پیشگیری از وقوع جرم، ورود پرونده‌های قضایی استان در سال گذشته 6 درصد نسبت به سال 98 کاهش پیدا کرد که میانگین کشور 4.5 درصد کاهش بود.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی افزود: تعداد موضوعات کیفری و عنوان اتهام که در سال 99 وارد دستگاه قضایی استان شد 9 درصد نسبت به سال 98 کاهش داشت که میانگین کشوری 7 درصد کاهش بود.

,

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اصلاح نظام دادرسی که در دستگاه قضایی استان اتفاق افتاد، گفت: اطاله دادرسی و رسیدگی‌های غیرمتقن، یکی از دغدغه‌های مردم بود که زمان دادرسی از 99 روز در سال 98 با 10 درصد کاهش به 89 روز در سال گذشته رسید که میانگین کشور 6 درصد کاهش بود.

,

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های مردم، آرای منقوض بود، افزود: در سال گذشته، آرای منقوض استان 2 درصد کاهش پیدا کرد و رضایت نسبی حاصل شد.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه اولویت و محور بعدی دستگاه قضا استفاده از فناوری‌های نوین است، اظهار داشت: برون‌رفت از نگاه‌های سنتی در جهت شفاف‌سازی در امور رسیدگی، مکانیزه کردن دادگاه‌ها، دادرسی الکترونیکی (بدون کاغذ)، رسیدگی غیرحضوری به پرونده‌های زندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا، ابلاغ الکترونیک و استعلام الکترونیک در این راستا است.

,

وی خاطرنشان کرد: 94 درصد ابلاغ‌ها در استان زنجان به صورت الکترونیکی است که این میزان در کشور 89 درصد است همچنین 26 درصد استعلام‌ها در استان نیز به صورت الکترونیکی است.

,

رئیس شورای قضائی استان زنجان با بیان اینکه یکی از محورهای دستگاه قضایی، تقویت مبانی صلح و سازش در دادگستری با محوریت شوراهای حل اختلاف است، گفت: 45 درصد پرونده‌های استان به سازش، خاتمه پیدا می‌کند که در این زمینه، رتبه اول کشور را کسب کرده است.

,

وی، محور و اولویت پنجم را آموزش و آگاه‌سازی جامعه بیان کرد و اظهار داشت: در این زمینه، طرح «هر مسجد یک حقوقدان» اجرا می‌شد که با توجه به شرایط کرونایی، کمرنگ شد.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه محور و اولویت بعدی، برخورد با جرایم با وصف تمام تلاش‌ها در حوزه پیشگیری احتمال وقوع جرم، متصور است، خاطرنشان کرد: در این زمینه توانستیم برخوردهای عبرت‌آموزی در سطح برخی پرونده‌های خشن و مهم استان به یادگار بگذاریم که یکی از مصادیق آن پرونده شهادت 2 محیط‌بان بود که قاتلان در کمتر از 24 ساعت، دستگیر و رای نهایی نیز در کمتر از 2 ماه، صادر شد.

,

وی افزود: پرونده آرد و نان، پرونده قاچاق سوخت به ارزش 400 میلیارد تومان و پرونده زمین‌خواری که 1424 هکتار زمین به دولت برگردانده شد نیز از مصادیق بعدی است.

,

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه محور بعدی برنامه‌ها تقویت و ارتقای نظام مالکیت‌محوری است، گفت: این موضوع نیز در ثبت اسناد و املاک استان جریان دارد.

,

وی، اولویت و محور بعدی را حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدی استان بیان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 9 واحد تولیدی که در تعطیلی کامل به سر می‌بردند با حمایت دستگاه قضائی به چرخه تولید بازگشتند و از تعطیلی 11 واحد تولیدی نیز جلوگیری شد به عبارت دیگر مشکلات 20 واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان زنجان مورد بررسی قرار گرفت.

,

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: نظارت، محور بعدی برنامه‌ها است که نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی از طریق بازرسی کل استان صورت می‌گیرد.

,

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی به تعامل با سایر دستگاه‌ها اعتقاد راسخ دارد، تصریح کرد: با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها می‌توان شاهد خدمت ماندگار به مردم بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه یکی از محورهای دستگاه قضایی، تقویت مبانی صلح و سازش در دادگستری با محوریت شوراهای حل اختلاف است، گفت: ۴۵ درصد پرونده‌های استان به سازش، خاتمه پیدا می‌کند که در این زمینه، رتبه اول کشور را کسب کرده است.