بی‌‌حجابی؛ ابزاری سیاسی برای براندازی یا فشار بر نظام
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک" در روزهایی که به نام «عفاف و حجاب» نامگذاری شده و ۸۶ سال پس از کشف حجاب رضاخانی، «حجاب» در کشور ما همچنان با چالش‌های زیادی روبه‌روست، چالش‌هایی که بعضا در سال‌های گذشته تا این حد عمیق و گسترده نبوده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, .,

نخستین چالش حجاب، بمب‌ باران و حجم زیاد محتواهای ضدحجاب و تخریب وجهه سیاسی، اجتماعی، فقهی، و کارکرد حجاب؛ توسط ضدانقلاب داخلی و خارجی است.

, .,

برای این گروه، بی‌حجابی، یک ابزار سیاسی برای براندازی یا فشار بر نظام است.

, .,

نمونه آن هم جریان مخالفت با «حجاب اجباری» بود، این کلیدواژه توانست حتی در میان قشر نخبه و مذهبی کشور طرفدارانی پیدا کند، و صاحبان ژست‌های روشنفکری را به خود جلب نماید.

, .,

اگر چه این چالش از ابتدای انقلاب مطرح بوده‌ است، و با فراز و نشیب‌های فرهنگی و سیاسی کشور، میزان استقبال از آن کم و زیاد شده‌ است، اما نخست به دلیل وجود پاسخ فقهی متقن برای آن، و ثانیا به دلیل وجهه سیاسی و حمایت چهره‌های بدنام از آن، لااقل به لحاظ عملی نتوانسته به نمودهای گسترده منجر شود.

, .,

چالش دوم، از جنس فرهنگی، و نوعی اباحه‌گری و ولنگاری است.

, .,

این نوع مقابله با حجاب، بدون رنگ و لعاب سیاسی، و در پوشش هنجارها و استانداردهای تعریف شده در قالب فضای مجازی، به خورد جامعه داده شده‌ است.

, .,

وقتی در یک فضا، استانداردها و عرف‌هایی غالب باشد، دیگر نسبت به آن رفتارها حساسیتی وجود نخواهد داشت.

, .,

در این میان، اینستاگرام با تکثیر پرحجم تصاویر غیراخلاقی، و بی‌حجابی، عملا عرفی را بر فضای این پلتفرم حاکم کرده، که هرگونه رفتار مشابه در این بستر، به نوعی عادی و قابل پذیرش، و رفتارهای بر مبنای حیا، ناهنجار تلقی می‌شود.

, .,

خصوصا در مورد نوجوانان و جوانان، که در فضای حقیقی، و خانوادگی تقریبا چیزی درباره حجاب و حیا نشنیده و ندیده‌اند، و توسط جامعه و خانواده به دست فضای مجازی و عرف‌های حاکم بر آن سپرده شده‌اند، تا خود ایشان بر اساس این داده‌ها در مورد کیفیت و کمیت پوشش خود تصمیم بگیرند.

, .,

نوع نگاه غلط جامعه به مسئله حریم شخصی در فضای مجازی، و سواد مجازی ضعیف نیز به پیشبرد این پروژه و گسترش این چالش در سطح جامعه کمک کرده‌ است.

, .,

به طور خلاصه، چالش دوم حجاب و عفاف، وجود معارضی سرسخت به نام اینستاگرام است که اولا به طور کاملا واضح، هدفمند، تخصصی، و بدون رودربایستی، عفاف و حجاب در جامعه را نشانه گرفته‌ است، ثانیا ضریب نفوذ و گسترش بسیار زیادی در کشور ما دارد و اکثر قریب به اتفاق جوانان و نوجوانان (یعنی قشر اصلی هدف بی‌حجابی) در آن فعال هستند، و ثالثا توسط اقشار مذهبی به طور کامل محافظت می‌شود و هرگونه تعرض به آن با برخورد ایشان مواجه خواهد شد.

, .,

چالش سوم حجاب، نادیده گرفتن مبانی اخلاقی و رفتاری حجاب، و نگاه کردن به آن به عنوان یک پوشش صرف است.

, .,

مبنای حجاب را بیش از هر چیز، باید در کلمه حیا جستجو کرد که یک کلیدواژه و مفهوم پرتکرار در متون دینی است و متأسفانه در سال‌های گذشته هر بار که از حیا صحبت شده، معنای آن به حجاب (به معنی پوشش) فرو کاسته شده‌ است.حجاب را باید در یک منظومه به محوریت حیا، و در کنار مجموعه‌ای از هنجارهای رفتاری دید.

, ., .,

چالش چهارم، مختص به عملکرد خود جامعه مذهبی و باحجاب است و به نوع نگاه آنها به کیفیت حجاب برمی‌گردد.

, .,

متأسفانه در سال‌های اخیر، با ترویج نگاه روشنفکری به مقوله حجاب، و تحت عناوینی چون ضرورت شیک‌پوشی و جذاب بودن مذهبی‌ها، نوعی از حجاب در جامعه مذهبی رایج شده که عملا در تضاد با کارکرد و مفهوم حجاب است.

, .,

یکی از مهم‌ترین کارکردهای حجاب، استتار از توجه نامحرمان و جلوگیری از جلب نگاه‌های آلوده است و این در حالی است که حجاب‌های رنگارنگ، رنگ‌های شاد و بعضاً جیغ!، و «ست کردن!»هایی که امروز در پوشش جامعه مذهبی رایج شده، دقیقا باعث جلب نگاه نامحرمان و بلکه قرار گرفتن در کانون توجهات است.

, .,

شاید بتوان مواجهه با این چالش را از یک منظر دشوارتر از سایر چالش‌ها دانست، زیرا که به دست خود قشر باحجاب انجام، و به تحریف مفهوم و کارکرد حجاب منجر می‌شود.

, .,

 

,

محمد محمدی؛ فعال رسانه‌ای

,

انتهای پیام/

]
معارضی سرسخت به نام اینستاگرام به‌طور کاملا واضح، هدفمند، تخصصی، و بدون رودربایستی، عفاف و حجاب در جامعه را نشانه گرفته‌ است و ضریب نفوذ و گسترش بسیار زیادی در کشور ما دارد.