۱۶۳۰ زن خانه‌دار خراسان شمالی تحت پوشش بیمه هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهام محمدزاده، معاون تعهدات بیمه، اداره تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: بیمه زنان خانه دار از سال 87 در سراسر کشور اجرایی شد که در ابتدای آغاز طرح با توجه به اینکه مردم اطلاع زیادی نداشتند، کمتر مورد توجه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر، استفاده از بیمه زنان خانه دار بیشتر شده است، گفت: نکته قابل توجه این است که این بیمه به نام زنان خانه دار است، اما صرفا مخصوص به این گروه نیست و دختران جوان و مجرد نیز از این طرح می توانند برخوردار شوند.

,

محمدزاده حداقل سن برای استفاده از بیمه زنان خانه دار را 18 سال و حداکثر سن را 50 سال عنوان کرد و گفت: گفتنی است که دختران 15 سال به بالا که گواهی رشد دادگستری به همراه داشته باشند و زنان 50 سال به بالا که به اندازه مازاد سنی بیمه داشته باشند، می توانند از این طرح استفاده کنند

,

وی یادآور شد: به طور نمونه اگر بیمه شده 52 سال سن دارد، اما از قبل دو سال و نیم بیمه داشته باشد، می توانند از این طرح استفاده کنند و زنانی که 10 سال سابقه بیمه دارند از شرایط سنی استفاده این طرح معاف هستند.

,

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: بیمه در سه گروه 12 درصد با شرایط بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی، 14 درصد با شرایط بازنشستگی، فوت قبل و بعد بازنشستگی و 18 درصد بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی لحاظ می شود.

,

وی یادآور شد: مبلغ پرداختی براساس سال 1400، برای بیمه زنان خانه دار با 12 درصد 320 هزار تومان، برای 14 درصد 380 هزار تومان و برای 18 درصد 470 هزار تومان است.

,

محمدزاده بیان داشت: این مبلغ فاقد دفترجه بیمه خدمات درمان است، که در صورت تقاضا برای دریافت دفترچه نیز باید مبلغ 75 هزار تومان به صورت ماهانه به مبلغ بیمه اضافه شود.

,

این کارشناس مسئول ادامه داد: باتوجه به اینکه زنان خانه دار معمولا تحت تکفل بیمه درمانی همسرانشان هستند، گفت: در مجموع 90 درصد بیمه زنان خانه دار بدون سهمیه درمانی است.

,

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار دریافتی در اردیبهشت ماه سال جاری در استان خراسان شمالی تاکنون یک هزار و 630 نفر از زنان خانه دار از این طرح استفاده می کنند.

,

محمدزاده گفت: سقف پذیرش برای بیمه شدگان در طرح زنان خانه دار باز است و محدودیتی در تعداد وجود ندارد.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته مردم نسبت به استفاده از خدمات بیمه ای اطلاعات کافی نداشتند، اما در حال حاضر بیمه بازنشستگی جایگاه ویژه برای خانواده ها پیدا کرده است.

,

وی با بیان اینکه خانه داری نیز شغل محسوب می شود، گفت: این در حالی است که این شغل به خوبی دیده نشده است، اما با این طرح قطعا افراد می توانند بعد از بازنشستگی از لحاظ مالی مستمری بگیر شوند.

,

محمد زاده به قوانین مربوط به بازنشستگی زنان اشاره کرد و گفت: بیمه شده زن در نوع بیمه اجباری یا خانه دار، با 45 سال سن و 30 سال سابقه بیمه، با 55 سال سن و 20 سال سابقه بیمه یا کمتر از 20 سال می توانند از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.

,

وی ادامه داد: همچنین زنانی که در کارگاه ها مشغول به کار هستند و مشمول قوانین قانون کار شده اند، نیز با 42 سال سن و 20 سال سابقه بیمه می توانند از مستمری استفاده کنند.

,

محمدزاده اضافه کرد: علاوه بر این زنانی که دارای بیمه هستند، در زمان مرخصی زایمان به مدت 9 ماه ، دوسوم، آخرین حقوق سه ماه قبل از زایمان را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنند.

,

این مقام مسول یادآور شد: برای استفاده از خدمات بیمه نیاز به مراجعه حضوری نیست، بلکه متقاضیان می توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir به صورت غیرحضوری از خدمات برخوردار شوند.

,

 

,

انتهای پیام./ رحمانی

]
الهام محمدزاده با اشاره به اینکه سقف پذیرش برای بیمه شدگان در طرح زنان خانه دار باز است و محدودیتی در تعداد وجود ندارد، گفت: براساس آخرین آمار دریافتی در اردیبهشت ماه سال جاری در استان خراسان شمالی تاکنون یک هزار و 630 نفر از زنان خانه دار از این طرح استفاده می‌کنند.