وزیر آموزش و پرورش با چه شرایطی مناسب است ؟/خواسته جامعه فرهنگیان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از گلستان ما؛ انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز به پایان رسید و منتخب مردم در تقلای تشکیل دولتی است که در تبلیغات انتخاباتی و مراسم تنفیذ حکم خود قول آن را داده است .
یکی از وزارتخانه های مهم و بنیادین کشور ، وزارت آموزش و پرورش است ، چراکه از سویی تربیت نسل آینده از پدران و مادران گرفته تا مسئولین کشور را تربیت کرده و از سویی بالاترین پرسنل را در دولت دارد ، قریب به یک میلیون معلم که باید شرایط را طوری کرد که جزء دغدغه تعلیم و تربیت دغدغه دیگری را نداشته باشند .
مطابق با اصل سی ام قانون اساسی ج.ا.ا که بیان می دارد : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما؛ ,
,
,

دولت موظف به ایجاد امکانات (مدارس دولتی) در سراسر کشور برای تحصیل رایگان دانش آموزان است و همه کودکان و نوجوانان ایرانی می بایست تا پایان مقطع متوسطه دوم ( دیپلم) اقدام به تحصیل نمایند .

,

جامعه بزرگ فرهنگیان کشور برای دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی ، آرزوی موفقیت در زندگی دینی و دنیوی را داشته و ضمن توفیق دانستن این فرصت خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناصب دولتی و خدمت به مردم عزیز ایران زمین ، انتظاراتی از آن بزرگواران داشته ، که انشاالله با توجه به آن و اجرای عدالت آموزشی ، در بخش آموزش و پرورش کشور ، گامهای بلندی در جهت کم نمودن دغدغه های این قشر زحمتکش بردارند .

,

از آنجا که جامعه فرهنگیان ، جامعه بزرگی است و مخاطب بسیار بزرگتری دارد(حدود یک میلیون فرهنگی و بیش از  15 میلیون دانش آموز در سراسر کشور) ، در تحقق پیشرفت ، الهام بخشی وآگاهی دهی جامعه ، بسیار مؤثر است یکی از بارزترین این موضوعها بحث انتخابات کشور است ؛ در همین انتخابات گذشته نمی توان نقش آموزش و پرورش را از کسی کتمان نمود :آگاهی سازی معلمین دانش آموزان و خانواده هایشان جهت پرشور سازی انتخابات ، خصوصاً رأی اولی ها،استفاده از مدارس و امکانات آن جهت برگزاری انتخابات، استفاده از فرهنگیان در هیئت های اجرایی  و نظارت انتخابات ( از کلان تا شعبه)

,

همچنین است نظر ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به معلمین و سیستم آموزشی کشورو انتظاراتی که از این بخش داردکه در تراز آموزش و پروش انقلاب باشد .
در حال حاضر: در سطح دانش آموزی ، خروجی آموزش و پرورش باید مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ؛ دانش آموزی باشد تراز انقلاب اسلامی ، که این انجام نمی گیرد .
در سطح فرهنگیان حقوق ، مزایا ، اعتبار و احترام یک معلم به اندازه مکفی نمی باشد که عموم فرهنگیان محترم کشور از این مسأله ناراحت هستند .
در سطح مدیریت مدرسه و مرکز آموزشی ، کادر اداری مدارس با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که مهمترین آن نبود سرانه کافی دانش آموزی برای اداره مدارس می باشد .
دغدغه و انتظارات جامعه فرهنگیان را در 3 بخش ارائه می نماییم :

,
,
,
,
,

بخش اول: دغدغه های و انتظارات آموزشی و تربیتی
اولویت قرار گرفتن مسأله تعلیم و تربیت (ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است.   امام خمینی (ره))
منطقاً وقتی بیان می شود آموزش و پرورش ، این مفهوم به ذهن متبادر می شود ؛ 50% آموزش و 50% پرورش ، اما در عمل سهم پرورش ، تعلم و امورات فرهنگی کم نسبت به آموزش و تعلیم است و متأسفانه با گسترش ویروس کرونا این مقدار نیز به حداقل خود رسیده است ، با نگاهی به جامعه آماری دانش آموزی از ظاهر تا تفکرات آنان ، متأسفانه این نکته مشهود است و آسیب های اجتماعی در آنان رو به گسترش می باشد .
 اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدم اجرای اسناد بیگانه تحمیلی ( همچون 2030)
آنچه مهم است این است که در باب این تحوّل بنیادین، اصل اینکه نظام آموزش و پرورش ما احتیاج به یک تحوّل دارد را همه پذیرفته‌اند. این نظام قدیمی آموزش و پرورش در کشور، اگر هیچ عیب دیگری هم نمیداشت ، همین که با گذشت زمان هیچ نوآوری در آن به‌وجود نیامده بود ، کافی بود که انسان آن را رد کند و معتقد باشد به تحوّل بنیادین.
 این سند تحوّلی هم که خوشبختانه دو سه سال پیش فراهم شد و ابلاغ شد(10/02/1392 ) و بر اساس آن برنامه‌ریزی شد، از نظر کارشناسان زبده و برجسته‌ی آموزش و پرورش، یک سند خوبی است، سند متینی است؛ ‫آنهایی که اهل این کارند، خبره‌ی این کارند، این سند را تأیید میکنند؛ میگویند سند تحوّل بنیادین که با ساعتها کار، با زمانهای طولانی و با تلاش فراهم شده است، همه کمک کرده‌اند که این سند بحمدالله فراهم شد و ابلاغ شد، این را کارشناس‌ها و خبره‌های آموزش و پرورش تأیید میکنند و میگویند سند بسیار متقن و مهمّی است. پس این سند باید اعمال بشود. مقام معظم رهبری 16/02/94 در دیدار معلمان )

,
,
,
,
,
,

بازسازی جایگاه و منزلت معلم در جامعه
در سال های نه چندان دور یک معلم جایگاه ویژه حتی در مناسبت های شخصی و خارج ازمحیط کاری در جامعه داشت که این لازمه شأن یک فرهنگی  متأسفانه در جامعه ما کمرنگ گشته است .

,
,

کمک به بروز شدن سیستم آموزشی در عصر اطلاعات ( بروزرسانی سیتمها و روشها و کتابهای درسی – بروز رسانی علم معلم – هوشمند سازی کامل مدارس – بروزرسانی کتابهای کتابخانه های مدارس – توجه به تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه ها )
نکته مهم در این بخش حذف بخشی از اطلاعات علمی غیر ضروری در کتب درسی و جایگزینی آن با مهارت های لازم زندگی مطابق با نیازهای روز و جنسیت دانش آموزان است.
کمک به ادامه تحصیل معلمان و اعمال امتیاز و افزایش حقوق ارتقای مدرک تحصیلی آنان ( حذف قانون سقف اعمال یک مدرک تحصیلی پس از استخدام ) ، امتیاز ویژه برای معلمین نخبه ، محقق و پژوهشگر

,
,
,

کمک به ارتقاء جایگاه پژوهش در آموزش و پروش توسط خود معلم و اختصاص بودجه مکفی به این مهم

,

کمک به اختصاص مشاوران علوم اجتماعی و روانشناسی ( مشاوران رفتاری ) در طول هفته به کل مدارس در کنار مشاوره تحصیلی و کمک عملی همه دستگاه های مربوط به آسیب های اجتماعی به آموزش و پرورش در این امر .

,

اجرای کامل نظام رتبه بندی معلمان ؛ و رتبه بندی فرهنگیان به مربی معلم ،  استادیار معلم ، دانشیار معلم و استاد معلم ، با شرایط مدرک ، تحقیق و پژوهش ،آموزشهای ضمن خدمت ، مقاله ، کتاب ، اختراع ، پیشنهادهای عملی بهینه سازی معلم ، اگوهای تدریس ( برای ارتقای علمی و حقوقی معلم)

,

توجه به معاون مهم پرورشی و مربی پرورشی و اجرای برنامه های کامل و به روز جهت رشد و تعالی دانش آموز با رصد عملکرد تخصصی آنان در مدارس .

,

تدوین قانون مشخص معلمان بخش خصوصی و مدارس غیر انتفاعی

,

نظارت بر اجرای کامل اصل 30 قانون اساسی و نظارت بر عدم بازماندگان از تحصیل

,

توجه به ملاحضات خاص هر استان و شهرستان بر طبق شرایط خاص خود و عدم برنامه ریزی در تمام مسائل یکپارچه از تهران و اعمال آمایش سرزمینی و بومی سازی بیش از نیمی از برنامه ها .

,

 توجه خاص به دانشگاه فرهنگیان ، دانشگاه تربیت کننده معلم نسل های بعدی کشور

,

توجه ویژه به کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پویایی فرزندان ایران زمین
وزیری معرفی و رأی اعتماد گیرد که درک دنیای کودک و نوجوان را داشته باشد و نه فقط در مدیریت و بروکراسی اداری گیر کند.

,
,

بخش دوم : دغدغه های و انتظارات مدیریتی

,

رأی اعتماد به وزیر آموزش و پرورشی که خود از بدنه آموزش و پرورش باشد و درد معلمی را کشیده باشد (هم آموزشی بوده باشد و هم اداری در مدارس و ادارات آموزش و پرورش ) و با مشکلات درون سیستم آشنا باشد .

,

رأی اعتماد به وزیری که در اجرای وظایف ذاتی خود در سیستم آموزش و پرورش بر اساس سندهای بالادستی مربوطه تسلیم فشارهای جانبی مختلف نگردد .

,

عدم دید جریانی و حزبی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش لحاظ گردد .
مجلس مانع از انتصاب مدیدان خسته ، از کارافتاده ، ضعیف و عدم داشتن بهره وری در بدنه آموزش و پرورش شود

,
,

مجلس کمک به انتصاب وزیر و مدیران جوان ، انقلابی ، دارای انگیزه خدمت و خوشفکر  ، متخصص و جهادی در آموزش و پرورش گردد.

,

وزیری رأی اعتماد گیرد که حدالامکان از مدیران بومی آن استان ، شهر و منطقه با توجه به توزیع جمعیتی استفاده کند  .

,

وزیری معرفی و رأی اعتماد گیرد که آشنا به فناوری های روز بوده و الزاماً دارای سواد رسانه ای باشد.

,

بخش سوم : دغدغه های و انتظارات اقتصادی
 توجه ویژه به معیشت معلم
الف : معلم شاغل ؛ دغدغه دریافت مطالبات ، مسکن ، معیشت ، خودرو ، ازدواج فرزندان و ادامه تحصیل خود و فرزندان را دارد، اما حقوق او کافی نمی باشد و هیچ مزایایی  هم ندارد! و تنها دستگاه دولتی می باشد که برای معلمین خود نه مسکن سازمانی دارد و نه وام مسکنی متناسب  ، که کمک به خانه دار شدن معلمان شود ، داراست .
 ب: معلم بازنشسته ؛ دغدغه پرداخت مطالبات و دیون و پاداش بازنشستگی خود و عدم دریافت رتبه بندی معلمین در صورت اجرا برای معلمین شاغل را دارد
ج :به علت عدم تأمین معیشت زندگی مکفی ، معلم رجوع به شغل دوم و گاهاً سوم می نماید و تأثیر سوء این کار بر جایگاه و منزلت معلم و سیستم آموزشی و پرورشی بسیار است  .

,
,
,
,
,

توجه ویژه به بودجه آموزش و پرورش و ترمیم آن

,

95- تا 99 درصد این بودجه فقط کفاف حقوق فرهنگیان را می دهد و در بخش های دیکر کسری احساس می گردد که این کسری اولاً به محدود سازی برنامه ها ثانیاً به عدم پرداخت به موقع طلب فرهنگیان در بخش های مختلف و ثالثاً بدهکار شدن مدارس در امورات جاریشان می انجامد ، لذا این بودجه باید متناسب با حداقل 11 میلیارد نفر ساعتی که در سال معلم و دانش آموز سر کلاس می روند باشد.

,

اجرای سیستم نظام هماهنگ کارکنان حکومت ( در هر سه قوه ؛ هر فرد حقوق بگیر با شرایط مساوی ، شاغل در هر سازمان ، نهاد یا اداره ای باید حقوق برابر طبق قانون دریافت نمایند که حقوق معلمین در قیاس با کادر محترم درمان و اساتید دانشگاه بسیار پایین تر است .)

,

تعهدات خدمات بیمه ای ،   افول تعهدات بیمه طلایی و نیاز به تعهدات جدید متناسب با جایگاه معلم

,

معلم بی نصیب از امکانات متعلق به آموزش و پرورش
عدم بهره برداری معلمان از سود ، شرکت ها و بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان .

,
,

تخصیص فروشگاه فرهنگیان به هر شهر با مدیدیت خود آموزش و پرورش و ارائه اجناس به فرهنگیان بدون سود
لذا انتظار جامعه بزرگ فرهنگیان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که روزی شاگردان این قشر زحمت کش بوده اند اینست که: عزم خود را جزم و در راستای کاهش مشکلات نظام آموزشی کشور و معلمینی که شعل انبیا را دارند و نسل های کشور را تربیت، رشد و تعالی می دهد قدم برداشته و تمام تلاش و حساسیت خود را برای اعتماد به وزیری لایق ، انقلابی ، متخصص و حدالامکان جوان با داشتن برنامه جامع انجام داده و در ادامه مسیر در انتصاب های این وزارت خانه از سطح تا صف و نظارت بر اجرای مطلوب و راندمان بالای آنان تا سطح استان و شهرستان حوزه انتخابی خود داشته باشند.

,
,

مجتبی لشکربلوکی عضو اسبق نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش

,

انتهای پیام/

]
یکی از وزارتخانه های مهم و بنیادین کشور ، وزارت آموزش و پرورش است ، چراکه از سویی تربیت نسل آینده از پدران و مادران گرفته تا مسئولین کشور را تربیت کرده و از سویی بالاترین پرسنل را در دولت دارد ، قریب به یک میلیون معلم که باید شرایط را طوری کرد که جزء دغدغه تعلیم و تربیت دغدغه دیگری را نداشته باشند .