اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی در استان سمنان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین شاهینی، مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در افزایش سیستم های افزایش آبیاری نوین در استان سمنان گفت: طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است و از ابتدای سال 1400 تاکنون، 502 هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد ریال اجرایی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی افزود:  علاوه بر اجرای طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری، سامانه‌های نوین آبیاری در سطح در یکهزار و 200 هکتار از اراضی استان با اعتباری حدود 183 میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

,

شاهینی با اشاره به آبیاری تحت فشار در استان خاطر نشان کرد: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطر‌ه‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در فاز توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

,

مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه با آبیاری نوین راندمان بسیار بالایی در آبیاری شاهد خواهیم بود تصریح کرد: به طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود به طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 90 درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از 70 درصد را شاهد هستیم.

,

وی با اشاره به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری است.

,

انتهای پیام/

]
حسین شاهینی از اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین در استان سمنان خبر داد و گفت: طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری باسرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است.