بومی بودن استاندار آینده، مزیت‌های قابل توجهی برای استان یزد خواهد داشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ابراهیم طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون ویژگی‌های استاندار آینده یزد گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که برای انتخاب استاندار یزد باید مدنظر قرار بگیرد بومی بودن او است یعنی استاندار باید از امور محلی بصورت کامل و دقیق آگاهی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: استاندار باید به چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیش روی استان است اشراف داشته باشد و طبیعی است که فرد بومی با توجه به شناخت و اشرافی که از فرصت‌ها و چالش‌ها دارد، بهتر می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند؛ لذا بومی بودن استاندار اهمیت دارد به ویژه آنکه استان یزد شرایط خاص و ویژه‌ی امنیتی ندارد که اصرار بر این باشد که استاندار غیربومی برای آن انتخاب شود.

,

کارشناس سیاسی اظهار داشت: بومی بودن استاندار از این جهت قابل اهمیت است که عنصر زمان در وضعیت کنونی برای جامعه خیلی مهم است و نمی‌توان فردی را به عنوان استاندار انتخاب کرد که فقط ماه‌ها طول بکشد تا بخواهد با شرایط استان یزد آشنا شود.

,

طاهری خاطرنشان کرد: این در حالی است که استان یزد از نظر فرهنگی یک استان استراتژیک محسوب می‌شود لذا کسی که بومی یزد باشد و مسائل فرهنگی یزد را درک کرده است راحت‌تر می‌تواند تعامل کند و مسائل را پیش ببرد.

,

وی اضافه کرد: افزون بر این، شاید انتخاب یک استاندار بومی، موجب شود تا او عرق بیشتری برای پیگیری امور مربوط به استان داشته باشد و به‌ویژه جایی که مسائل مربوط به استان‌های مختلف در میان است با انگیزه بیشتری از منافع استان یزد حمایت خواهد کرد.

,

استاد دانشگاه یزد عنوان کرد: البته قابل انکار نیست که استاندار غیربومی هم می‌تواند مزیت‌هایی برای استان داشته باشد که یکی از آن‌ها این است که زدوبندهای سیاسی و مسائل جناحی و قبیله‌ای در یک چهره غیربومی معمولا کمتر وجود خواهد داشت.

,

طاهری عنوان کرد: ویژگی مهم دیگری که انتظار می‌رود استاندار آینده یزد داشته باشد این است که بتواند تعامل قابل قبولی با همه نهادهای درون استانی داشته باشد؛ نمی توان فردی را در رأس مدیریت اجرایی استان قرار داد که حاضر به تعامل با نهادهای دیگر استان نباشد چرا که پیشبرد امور و برنامه‌های مختلف با انسجام و هماهنگی امکان‌پذیر است.

,

وی تأکید کرد: در انتخاب استاندار باید بین باتجربه بودن و جوان بودن تعادل منطقی برقرار کرد یعنی در عین اینکه فردی شایسته و توانمند انتخاب شود باید دارای انگیزه و خلاقیت نیز باشد و کسی انتخاب نشود که دیگر انگیزه و کارایی ندارد که خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم بر جوان‌گرایی و توجه به جوانان تأکید دارد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه استاندار باید دارای تخصص مدیریتی و دید وسیعی نسبت به مسائل داشته باشد، تصریح کرد: استاندار آینده یزد با چالش‌هایی در موضوعاتی مانند مسئله کلیدی آب، مسئله مهاجرپذیری استان یزد، حضور اتباع در استان یزد و مسائل مشابه روبرو خواهد بود که باید برای هر کدام از آن‌ها برنامه حساب شده‌ای داشته باشد تا بتواند آن‌ها را حل و فصل کند.

,

طاهری بیان کرد: در وضعیت کنونی، دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و باید کسی در رأس مدیریت اجرایی استان قرار بگیرد، که آمادگی و انگیزه لازم را برای حل چالش‌های استان داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
طاهری گفت: استان یزد از نظر فرهنگی یک استان استراتژیک محسوب می‌شود لذا کسی که بومی یزد باشد و مسائل فرهنگی یزد را درک کرده است راحت‌تر می‌تواند تعامل کند.