الگوی مدیریتی دفاع مقدس تنها مسیر پیشرفت ایران اسلامی/ از جوانانی که جلوی مجهزترین ارتش جهان ایستادند تا زنانی که زینبی وار ایثار کردند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ امروز مطیع فرمان ولی فقیه بودن، خودسازی، دشمن شناسی و تلاش حداکثری برای خدمت به مردم از مهمترین ویژگی‌های کسانی است که می‌خواهند در مسیر رزمندگان و شهدای دفاع مقدس گام بردارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

دفاع مقدس در حقیقت نقشه راه و اصل زندگی امروز و فردای ایران اسلامی است نه تنها یک خاطره صرف دیروز، اگر می‌خواهیم مقتدرانه و با عزت و به دور از سلطه‌پذیری راه توسعه را ادامه دهیم باید ارزش‌های دفاع مقدس را به انزوا نبریم، آنهایی که دفاع مقدس را یک خاطره صرفاً تاریخی از یک مقطع زمانی کشور می‌دانند، در اشتباهند چون دفاع مقدس گنجینه تمام ناشدنی همه طول تاریخ ایران است.

,

*جوانان امروز ثمره دفاع مقدس

, *جوانان امروز ثمره دفاع مقدس, *جوانان امروز ثمره دفاع مقدس,

محمد جعفری رزمنده  دوران دفاع مقدس در گفت و گو با صاحب نیوز، با اشاره به تاریخ تشکیل کشور عراق، اظهار کرد: عراق با مساحت ۳۴۸هزار کیلومتر مربع فاقد ساحل و بنادر بوده و این ضعف بسیار بزرگی برای این کشور محسوب شده و از دلایل اصلی حمله عراق به ایران است.

,

وی افزود: صدام قدرت منسجمی به لحاظ سیاسی در عراق داشته است که بعد از انقلاب در ایران، این توازن به هم خورده و از طرفی بعد از انقلاب نیز فتنه هایی توسط دشمنان در اطراف کشور رقم می خورد که آشوب های زیادی به پا می کرد، ۵۰هزار مستشار آمریکایی در نظام و ارتش ایران وجود داشتند که بعد از انقلاب از ایران خارج شدند و به همین دلیل سازمان ارتش به وضعیت نا مطلوبی رسید.

,

 رزمنده دوران دفاع مقدس اذعان کرد: گروهک های معاند شعار نابودی ارتش را با دلیل طاغوتی بودن سر دادند و به این ترتیب موجب تضعیف روحیه نیروها و فرماندهان ارتش شدند، عراق در آن زمان به لحاظ اقتصادی، سپاه و روابط بین الملل در وضعیت مطلوبی قرار داشت، این در حالی بود که ایران هیچ پشتوانه ای نداشت و اکثر کشورهای غربی از عراق حمایت می کردند.

,

وی با اشاره به نقش مهم جوانان در جنگ تحمیلی عنوان کرد: سن فرماندهان بزرگ ایران و همچنین شهدای دفاع مقدس بین ۳۰تا ۵۰سال بوده و این نشان از نقش اساسی جوانان در جنگ تحمیلی است، جوان گرایی  از اولویت های مهم مقام معظم رهبری و دولت جدید است، امنیت و آزادی امروز ایران مرهون فداکاری و جانفشانی جوانان مملکت است.

,

جعفری بیان کرد: ایران با تکیه بر جوانان خود در برابر عراق با پشتوانه سلاح های جنگی و تکنولوژی کشورهای غربی ایستاد و توانست فاتح میدان جنگ باشد، عزتمندی، قدرت و استقلال از برکات پیروزی انقلاب اسلامی است و امروز جمهوری اسلامی ایران در سایه اقتدار و عزت و با پشتوانه مردمی قوی در راه رسیدن به اهداف والای انقلاب راه شهدا را ادامه می دهد.

,

*زنان سال های دفاع مقدس رسالتی زینبی داشتند

, *زنان سال های دفاع مقدس رسالتی زینبی داشتند, *زنان سال های دفاع مقدس رسالتی زینبی داشتند,

زنان ما در دفاع مقدس و در عرصه‌های مختلف آن با تأسی به حضرت زینب(س) جانانه دفاع کردند. یکی از تأثیرات بی‌بدیل زنان در آن سال‌ها فرهنگ سازی برای تشجیع و اعزام فرزندان، همسران و برادران‌شان به جبهه‌های جنگ بود.

,

 از یک سو به آنها آمادگی روحی می دادند و تشویقشان می‌کردند و از سوی دیگر به آنها این دلگرمی را می‌دادند که در غیبت آنها رسالت خود را در خانواده بخوبی ایفا خواهند کرد.

,

رزمنده‌ای که کشاورز بود می‌دانست که کشت و کارش به دستان پرتوان همسرش ادامه خواهد داشت و رزمنده دیگری که همسرش خانه دار یا کارمند بود یقین داشت که او به بهترین وجه خانواده را در غیاب همسر اداره خواهد کرد. کار فرهنگی دیگر زنان، تهیه دستنوشته‌هایی از احادیث و روایات و دل نوشته‌ها بود که به همراه کمک‌های مردمی به دست رزمندگان می‌رسید و به او این احساس  را می داد که اگر او در پشت خاکریزهای جبهه است خیل عظیمی از مردم پشتوانه او هستند و رزمندگان را تنها نگذاشته‌اند. این امری بود که دلگرمی و غیرت رزمندگان را افزایش می‌داد. زنان ایران زمین همچنین در تمام سال‌های جنگ با اهدای اندوخته‌های خود از طلا و پول و دیگر چیزها سهمی از اقتصاد جبهه‌ها را برعهده گرفتند.

,

این همه علاوه بر حضور زنان مقاوم در جبهه‌ها بود. عده‌ای به عنوان نیروهای درمانی به یاری مجروحان می‌شتافتند و برخی دیگر در کار شست‌وشوی ملحفه‌ها و پتوهای به خون آغشته رزمندگان بودند. کارهایی که کتاب‌ها درباره‌شان نوشته شده و هنوز حق بخش کوچکی از آن ایثارها به جا نیامده است. همچنین فراموش نمی‌کنیم زنانی را که در شهرهای دور از مناطق جنگی بهترین اتاق منزل‌شان را در اختیار مهاجران و خانواده‌های جنگ زده می‌گذاشتند.

,

همچنین یکی از مهمترین اقدامات فرهنگ‌ساز زنان در سال‌های دفاع مقدس این بود که خانواده‌های شهدا هنگامی که جنازه همسران و فرزندان شان بازمی‌گشت واکنشی که نشان می‌دادند این بود که خدا را شاکر می‌شدند و صبر پیشه می‌کردند و حتی در سخنرانی‌هایی این روحیه را ترویج می‌دادند.

,

همچنان که بسیاری  از دختران جامعه ما با جانبازان، حتی آنها که قطع نخاع شده بودند، ازدواج می‌کردند و همه این ایثارگری‌ها نشان می‌داد که زنان ایران زمین رسالت زینبی‌شان را دریافته‌اند. حالا سه دهه از پایان جنگ گذشته است. با این حال این گونه نیست که فکر ‌کنیم می‌توانیم جامعه انقلابی ایران را با جانب عافیت خود گرفتن از مشکلاتی که پیش رو دارد و اگر بیش از سال‌های جنگ تحمیلی نباشد کمتر از آن نیست، عبور دهیم.

,

ایران اسلامی برای اعتلای خود همچنان به همان ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌ها نیازمند است و این رسالتی است که در سطح جامعه بیشتر از عهده زنان برمی‌آید. آنها می‌توانند باز هم فرهنگ‌ساز باشند. با گذشت خود شرایط این را فراهم بیاورند که جوانان ازدواج کنند و سال‌های ابتدایی را در کنار خانواده مسکن بگزینند تا رفته رفته امکان پیدا کنند سقف آشیانه خود را بسازند. این زن‌ها هستند که می‌توانند با حمایت از یکدیگر امکان فرزندآوری زنان شاغل را فراهم کنند. همچنین این زنان هستند که می‌توانند فرهنگ بومی ایران را در حوزه‌های مختلف زندگی و معیشت خانواده تقویت کنند.

,

ما امروز هم خانواده شهدای حرم را داریم و هم خانواده شهدای عرصه علم و فناوری را و هم مبارزان سلامت را و هم کسانی را که در عرصه‌های دیگر در حال ایثارند و مواجه با مخاطرات و حتی تهدیدات تروریستی هستند. در همه این عرصه‌ها زنان ایران زمین همچنان در مقام ایثارگری ایستاده‌اند و ما شاهد شجاعت، فداکاری و صلابت زنان تربیت شده در مکتب زینب (س) هستیم.

,

امروز جامعه ما از دو گروه الگو برخوردار است، هم  شخصیت‌هایی همچون  حضرت زهرا(ع) و حضرت زینب(س) که برای همیشه تاریخ الگو هستند و هم الگوهایی از نسل زنان امروز که چه در سطح عینی  جامعه و چه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و می توانند با شباهت یافتن هرچه بیشتر به الگوهای اسلامی رسالت خودشان را حتی بهتر از گذشته ایفا کنند.

,

*مسئولان با الگو گرفتن از روحیه جهادی در دوران دفاع مقدس تلاش کنند

, *مسئولان با الگو گرفتن از روحیه جهادی در دوران دفاع مقدس تلاش کنند, *مسئولان با الگو گرفتن از روحیه جهادی در دوران دفاع مقدس تلاش کنند,

علی نصیری رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به حمله ناجوانمردانه صدام با حمایت آمریکای جنایتکار به ایران اسلامی‌ در دروان دفاع مقدس، اظهار کرد: صدام در 31 شهریور سال 1359 عملا به همه مرزهای کشور تجاوز کرد و حتی قسمت هایی مثل قصرشیرین و سومار را هم تصرف کرد و به خیال اینکه ایران اسلامی تازه انقلاب کرده و آمادگی ایستادگی در برابر دشمن را ندارد، آمده بود تا در عرض کمتر از یک هفته بخش هایی از خاک کشور را تصرف کرده و در تهران سخنرانی کند که این آرزو را با خود به گور برد.

,

وی افزود: هدف اصلی دشمنان از تعرض به مرزهای کشور در دوران جنگ تحمیلی تصرف بخش هایی از خاک این سرزمین نبود، آنها آمده بودند تا انقلاب اسلامی را در هم بکوبند، ابتکار امام خمینی(ره) در مدیریت جنگ تحمیلی زمینه ساز پیروزی در برابر دشمنان تا به دندان مسلح بود، ایشان با تدبیر عالمانه خود مبنی بر مردمی کردن جنگ و اعلام فراخوان عمومی همه مردم را در دفاع از خاک کشور به میدان آورد و در مقاطع مختلف زمانی نیز با فرمان های مستقیم جنگ را مدیریت کرد.

,

رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به از خودگذشتگی و جانفشانی های رزمندگان در طول سالهای جنگ تحمیلی بیان کرد: به برکت همین از خودگذشتگی ها نه فقط از جنگ سربلند بیرون آمدیم و اجازه ندادیم یک وجب از خاک ایران اسلامی به بیگانگان واگذار شود، بلکه امروز به جایی رسیده ایم که آمریکا به عنوان ابرقدرت از ما حساب می برد. امروز به برکت تفکر دفاع مقدس پایگاه عین‌الاسد را می زنیم و امریکا جرات عکس‌العملی که وعده داده بود را نداشت و این یعنی ما مقتدریم،  مردم با روحیه دوران دفاع مقدس گرانی‌ها را تحمل می‌کنند، لذا مدیران نیز باید بر مبنای همان روحیه برای حل مشکلات اقتصادی تلاش کنند.

,

وی تصریح کرد:  دانش‌آموزان پا به پای فرهنگیان و دیگر رزمندگان در سالهای جنگ تحمیلی در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرده و با مقاومت جانانه خود از مرزهای ایران اسلامی حراست کردند، دانش‌آموزان برای حضور در خط مقدم از هم سبقت می گرفتند و با سن و سال کمشان اسلحه بر دوش گرفته و به مقابله با دشمن بعثی پرداختند، جمع کثیری از دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس چه بر اثر بمباران‌ها و چه با حضور در مناطق عملیاتی به شهادت رسیدند که این دانش‌آموزان الگوهای خوبی برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت هستند، دانش آموزان امروز را باید با شهدای دانش‌آموز آشنا کنیم.

,

نصیری ادامه داد: در سایه معرفی شهدای دانش‌آموز و از خودگذشتگی‌های آنها باید قهرمانانی مثل علی لندی را پرورش دهیم که در مواقع بحرانی برای نجات جان همنوعانشان از جان مایه می‌گذارند،  اگر امروز علی لندی دانش‌آموز ایذه‌ای برای نجات جان همنوعانشان جانش را در طبق اخلاص می‌گذارد، این رفتار نشات گرفته از فرهنگ دفاع مقدس است.

,

 تا کنون موضوع الگوی مدیریتی دفاع مقدس آن‌گونه که باید تبیین نشده است، مدیریت جهادی دوران جنگ باید برای نسل امروز طرح شود تا بتوانیم سیر پیشرفت انقلاب و ایران را با مدیریت جهادی به دنیا نشان دهیم، هر اقدامی انجام می‌شود، از تکیه‌ بر مدیریت جهادی سخن می گوییم و حال آنکه مشخص نیست چه میزان روی این موضوع تمرکز داشته‌ایم، گرامیداشت هفته دفاع مقدس به اندازه زنده نگهداشتن تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی برای نسل امروز اهمیت دارد.

,

انتهای پیام/

]
امروز مطیع فرمان ولی فقیه بودن، خودسازی، دشمن شناسی و تلاش حداکثری برای خدمت به مردم از مهمترین ویژگی‌های کسانی است که می‌خواهند در مسیر رزمندگان و شهدای دفاع مقدس گام بردارند.