مورد مشکوکی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زنجان مشاهده نشده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین آبسالان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز اظهار داشت: تاکنون مورد مشکوکی در استان زنجان نسبت به این بیماری مشاهده نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه اکیپ‌های محیطبانی برای این مورد تجهیز شده‌اند، خاطرنشان کرد: همکاران حفاظت محیط زیست استان زنجان همواره دقت و نظارت لازم نسبت به سلامت حیات وحش را دارند.

,

آبسالان افزود: پس از تایید شیوع بیماری طاعون در استان البرز، اکیپ‌های محیط‌بانی استان زنجان نیز جهت تشدید نظارت‌ها تجهیز شده‌اند.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: اکیپ‌ها تجهیز و نظارت‌ها تشدید شده و آماده‌باش هستند تا اگر مورد مشکوکی نسبت به بیماری طاعون در حیات وحش مشاهده شد، بلافاصله پیشگیری و اقدام لازم انجام شود.

,

به گزارش موج رسا؛ طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که اولین بار در کشور آفریقاییِ ساحل عاج، گزارش و توصیف شده است. این بیماری، قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی بوده و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند. همه‌گیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بر اساس کنترل جابه‌جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن، قابل کنترل بوده و واکسیناسیون، موثرترین روش برای کنترل بیماری است که قبل از شروع فصول بارانی باید به صورت سالیانه تکرار شود.

,

طاعون نشخوارکنندگان کوچک، خطری برای انسان ندارد. این بیماری قابل انتقال به انسان نبوده و صرفاً نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می کند.

,

چند روز پیش بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: متاسفانه طی روزهای اخیر، محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت، کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کَل و بز را مشاهده کردند و نتایج حاصل از بررسی‌ها حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشت.

,

انتهای پیام/

]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تاکنون مورد مشکوکی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان زنجان مشاهده نشده است.