همکاری ترکیه با عراق برای به دستگیری معاون البغدادی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سه منبع امنیتی گزارش دادند که سرویس اطلاعات ترکیه با عراق برای دستگیری «سامی جاسم الجبوری» مسئول امور مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش همکاری کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی منطقه‌ای و دو منبع امنیتی عراق گزارش کرد که الجبوری در شمال غربی سوریه مخفی شده بود و سرویس اطلاعاتی ترکیه نقش اساسی در دستگیری او ایفا کرده است.
,
 
,
به گفته منبع امنیتی منطقه‌ای، دستگیری الجبوری با کمک افراد مسلح معارض سوریه و نیروهای امنیتی محلی صورت گرفت.
,
 
,
به گفته یکی از منابع عراقی، نیروهای اطلاعاتی عراق از چند ماه پیش در تعقیب الجبوری بودند و اطلاعات به دست آمده از یک زندانی داعش به دستگیری الجبوری کمک کرد.
,
 
,
به نوشته وبگاه «الخلیج الجدید»، دو منبع امنیتی عراق و یک منبع نزدیک به نیروی هوایی این کشور گفتند که الجبوری با یک هواپیمای نظامی از ترکیه به عراق منتقل شد.
,
 
,
بنابراین گزارش، دستگیری الجبوری اطلاعات مهمی را از عناصر بازمانده داعش که چند سال پیش از مقرهای خود در سوریه و عراق طرد شده‌اند، به دست می‌دهد.
,
 
,
«سامی جاسم محمد جعاطة العجوز الجبوری» ملقب به «ابو آسیا» و «ابوالقادر الزبیدی» مسئول پرونده‌های مالی و اقتصادی گروه تروریستی داعش طی یک عملیات ویژه «برون مرزی» دستگاه اطلاعات ملی عراق دستگیر شدند.
,
 
,
وی یکی از مهمترین تروریست‌های تحت پیگرد بین‌المللی و چهره‌ای نزدیک به شورای مرکزی داعش و از نزدیک‌ترین افراد به «عبدالله قرداش» سرکرده فعلی داعش است. ابوآسیا، مسئولیت‌های امنیتی و مالی مهمی ازجمله معاونت ابوبکر البغدادی را بر عهده داشت و مسئولیت تشکیلات موسوم به دیوان بیت‌المال و معاونت والی دجله در داعش را برعهده داشت.
,
 
,
این تروریست داعشی در سال ۲۰۰۴ با ابومصعب الزرقاوی بیعت کرد. نیروهای آمریکایی او را در سال ۲۰۰۵ دستگیر و به زندان بوکا انتقال دادند. وی در سال ۲۰۱۰ آزاد شد. وی پس از رفتن به سوریه از سوی البغدادی به عنوان امیر «دیوان الرکاز» انتخاب شد و سپس به عنوان معاون دوم البغدادی و امیر بیت المال در گروه تروریستی داعش به جنایات خود ادامه داد. پس از هلاکت البغدادی نیز در پست امیر ولایت شام و مدیر پرونده‌های اقتصادی و مالی داعش به کار خود ادامه داد.
,
 
,
وی مرد شماره دو داعش به شمار می‌آید و برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که وی چند روز پیش در ترکیه دستگیر شده است. او یکی از سرکرده‌های مهم میدانی داعش در نبردهای تلعفر و الحضر مقابل نیروهای الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۷ است و متهم به کشتار هزاران عراقی و سوری طی دوران سلطه داعش در دو کشور سوریه و عراق است.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
منبع: فارس
,
 
,
 
,
 
]
برخی منابع امنیتی از همکاری سرویس اطلاعات ترکیه با عراق برای دستگیری «سامی جاسم الجبوری» معاون خلیفه خودخوانده داعش و یکی از خطرناک‌ترین تروریست‌های این گروه خبر داد.