بیهقی گزارشگر حقیقت بود/ رسالت توامان شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی؛ حفظ و پاسداشت زبان فارسی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین‌المللی شب گذشته در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سخنرانی مجازی گفت: بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نه یک نشست کوتاه مدت که بزرگداشت بزرگان در طول تاریخ است چرا که این نگاه، باعث حفظ هویت جامعه می‌شود و این همان انتظاری است که از جامعه دانشگاهی می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

آملی افزود: حفظ هویت در جامعه ایرانی که از فرهنگ‌های مختلف و روش زندگی متنوع بهره می‌گیرد، حائز اهمیت است و حفظ زبان فارسی به عنوان هویت در ایران اسلامی و حوزه تمدن زبان فارسی از مهمترین پارامترهایی است که جامعه علمی می‌تواند در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی از آن بهره گیرد.

,

وی ضمن تقدیر وزارت علوم از دانشگاه حکیم سبزواری، مرکز همکاری های علمی بین‌المللی، بیهقی پژوهان، دبیر همایش، انجمن های علمی و مدیریت شهر سبزوار برای اهتمام به برگزاری همایش بیهقی، تصریح کرد: با برپایی این همایش‌ها بستر همکاری‌های علمی بین‌المللی کشورهای فارسی زبان و حوزه تمدن زبان فارسی بیشتر و مستحکم‌تر می‌شود.

,

بیهقی قلم به درم نفروخت

, بیهقی قلم به درم نفروخت,

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی بزرگ مردی است که در مقام دبیری در دربار غزنوی و تحت تاثیر استادش بونصر مشکان که او نیز از این خطه است از ساحت صداقت و آزادگی حراست کرد و قلم به درم نفروخت.

,

محبی افزود: در شرح فرهیختگی ابوالفضل بیهقی همان بس که در قضاوت، قلم به کینه نیالود. او به حق پدر نثر فارسی است و بسیاری از او تاثیر گرفتند.

,

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با نامگذاری روز اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه شناخت بیشتر زبان و ادبیات فارسی و این مورخ و نویسنده مشهور را فراهم نموده است.

,

بهروز محبی افزود: ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی به حق نقش به سزایی در اعتلای فرهنگ ایران و زبان و ادبیات فارسی داشته است.

,

وی اظهار داشت: شهرستان سبزوار با وجود مشاهیر و مفاخر فراوان جایگاهی در تقویم رسمی کشور نداشت که پس از پیگیری چندین ساله با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

,

بیهقی گزارشگر حقیقت بود

, بیهقی گزارشگر حقیقت بود,

فرماندار ویژه سبزوار نیز در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت: این همایش گامی در راستای اعتلای فرهنگی کشور است و موجب تحکیم روابط کشورهای منطقه می‌شود و فرصت ارزشمندی فراهم کرده که پژوهشگران فرهنگی و ادبی، گرد هم آیند و به بررسی جایگاه ادبیات کلاسیک و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی بپردازند.

,

سید مجتبی علوی مقدم افزود: ابوالفضل بیهقی، دبیر و پدر نثر فارسی، از نامی‌ترین و بلند آوازه ترین نویسندگانی است که تاریخ ایران به او می بالد. وی گزارشگر حقیقت است و نمونه ای کامل از تاریخ را نگاشته است.

,

وی با تاکید بر اینکه بیهقی در سنجش نیک و بد، رفتار شایست و ناشایست حاکمان، واهمه ای به خود راه نمی دهد، اظهار داشت: تاریخ او گنجینه ای ارزشمند از امثال و حکم، پند و اطلاعات فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی می‌باشد که نثرش، نمونه عالی متون کلاسیک عالی بوده است.

,

رسالت توامان شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی؛ حفظ و پاسداشت زبان فارسی

, رسالت توامان شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی؛ حفظ و پاسداشت زبان فارسی,

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز با اشاره به ثبت یکم آبان ماه، به عنوان روز بزرگداشت پدر نثر فارسی در تقویم کشور، از نگاه ویژه وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی و تلاش و همت دست‌اندرکاران و مسئولان شهری و دانشگاهی در جهت ثبت این روز تشکر کرد.

,

علی اصغر مولوی افزود: بدون شک علاوه بر دستاوردهای علمی ارزشمندی که در طی این برنامه‌ها برای دوستداران تاریخ و زبان فارسی حاصل شده است، برگزاری این همایش‌ها نقشی مهم در جهت ثبت روز ملی بیهقی در تقویم کشور داشته است.

,

وی ادامه داد: تاریخ بیهقی یکی از ارزشمندترین منابع تاریخی ایران است که با نثر ادبی کم‌نظیر، ثبتی دقیق و خردمندانه و منصفانه از وقایع تاریخی دارد.

,

وی افزود: شاهنامه فردوسی و تاریخ بیهقی هر دو خرد نامه‌هایی هستند که همپای و دوشادوش یکدیگر رسالت مهم حفظ و پاسداشت زبان فارسی را در طی قرن‌های متمادی بر عهده داشتند.

,

۱۰ نشست علمی-پژوهشی در ماه بیهقی برگزار می‌شود

, ۱۰ نشست علمی-پژوهشی در ماه بیهقی برگزار می‌شود,

دبیر همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نیز گفت: یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با حضور بیهقی پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق و با برگزاری ۱۰ نشست علمی-پژوهشی در ماه بیهقی برگزار می‌شود.

,

مهیار علوی مقدم افزود: همزمان با آغاز آیین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی زنگ بیهقی به صورت نمادین در مدارس نواخته می‌شود.

,

همچنین در نخستین روز همایش آیین افتتاحیه همایش در تالار بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت محدود و با حضور شماری از مسئولین کشوری و ارائه سخنرانی گزارش برپا می‌شود.

,

وی اظهار داشت: رونمایی از «دیبای روشنایی» مجموعه چکیده مقالات یازدهمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی  و تارنمای علمی-پژوهشی تاریخ بیهقی برخی از برنامه های این همایش ملی است.

,

علوی مقدم افزود: در فضای مجازی در ماه بیهقی 10 نشست علمی -پژوهشی با عنوان‌هایی مانند تاریخ بیهقی در فراسوی مرزها، اندیشه های سیاسی در تاریخ بیهقی، جنبه‌های زیباشناسی و ظرفیت‌های هنری تاریخ بیهقی، کارکردهای تاریخ بیهقی و متون کهن در جهان معاصر، مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی، تاریخ بیهقی در دیگر سرزمین ها، رویکردهای نوین در تحلیل تاریخ بیهقی، تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، مطالعات نقد ادبی و میان‌رشته‌ای تاریخ بیهقی و گزارش محافل و انجمن‌های بیهقی خوانی برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی در زادگاهش سبزوار برپا شد.