علل وقوع زلزله‌های متعدد در ملایر بررسی شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، در دو هفته اخیر زلزله بارها نقاط مختلف شهرستان ملایر را لرزاند و باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

شهرستان ملایر در منطقه‌ای از کشور وجود دارد که کمتر با وقوع زلزله مواجه می‌شود اما در روزهای شانزدهم، هجدهم و بیستم آبان ماه 4 زلزله در رخ داد که قدرت بزرگی آن بین 2.8 تا 3 ریشتر بود.

,

این زلزله‌ها در شهرهای مختلف نزدیکی ملایر ازجمله بروجرد و اشترنیان نیز در روزهای اخیر رخ‌داده است که شدت این زلزله‌ها در برخی از نقاط شهرستان ملایر به‌خوبی حس شد.

,

در مهرماه نیز دو زلزله 3.7 و 3.9 ریشتر نیز شهر جوکار از توابع شهرستان ملایر را لرزاند و وقوع چنین زلزله در منطقه‌ای که جزء بخش‌های زلزله‌خیز نیست جای سؤال دارد.

,

مهدی زارع؛ زلزله‌شناس و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی در گفت‎وگو با خبرنگار ما در پاسخ به دلیل وقوع زلزله‌های فراوان در شهرستان ملایر اظهار کرد: وقوع زلزله‌های کوچک باقدرت 2 تا 3 ریشتر جای نگرانی ندارد.

,

وی بابیان اینکه تاکنون گسل فعالی در ملایر و اطراف آن معرفی نشده است تصریح کرد: وقوع چندین زلزله متعدد کوچک در اطراف ملایر نیاز به بررسی دارد.

,

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی بیان کرد: بررسی‌های لازم برای دلایل مهم وقوع زلزله‌های کوچک در شهر ملایر به‌صورت نصب دستگاه‌های لرزه نکاری و بررسی و مطالعات دقیق میدانی و انجام شود.

,

وی بابیان اینکه منطقه همدان جز بخش‌های منطقه سنندج-سیرجان است که وقوع زلزله کمی در آن‌ها رخ می‌دهد و زلزله‌های شدید در این بخش معمولاً چند هزار سال یک‌بار رخ می‌دهد.

,

زارع گفت: در ناحیه سنندج-سیرجان به دلیل اینکه میزان تغییر شکل لایه‌ها و گسل‌ها از مناطق دیگر که کمتر است لرزه‌خیزی کمتر است و زلزله‌های کوچک‌تر دیربه‌دیر رخ می‌دهد.

,

وی بابیان اینکه توالی زلزله‌های کوچک نیازمند بررسی دقیق است تصریح کرد: در این منطقه باید بررسی شود که چه گسلی جابه‌جایی داشته است.

,

این استاد دانشگاه بابیان اینکه این مطلب دلیل این نمی‌شود که زلزله‌ای در منطقه همدان رخ ندهد، تأکید کرد: در این مناطق هم می‌تواند زلزله‌های شدید در بازه‌های زمانی چند هزار ساله رخ دهد و این امر در مناطقی مثل تهران و قزوین ممکن است هر 200 سال به وقوع بپیوندد.

,

وی گفت: مسئولان محلی به همراه استانداری و ستاد مقابله با بحران می‌توانند در ناحیه ملایر، همدان، تویسرکان، نهاوند و دامنه الوند بررسی‌های لازم درباره علل وقوع این زلزله‌ها را بررسی کنند تا جزئیات ن به دست آید.

,

به گزارش عصر همدان؛ هرچند زلزله‌های اخیر در شهرستان ملایر خساراتی را به همراه نداشته است اما باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است.

,

ملایر از شهرهایی است که در سال‌های متمادی موارد کمی از وقوع زلزله در آن گزارش‌شده است اما در هفته‌های اخیر ملایری‌ها چندین زلزله را به‌خوبی حس کرده‌اند.

,

همان‌گونه که در این گزارش به آن اشاره شد دلیل وقوع زلزله‌ها متعدد در شهرستان ملایر نیازمند بررسی دقیق است و امید است مسئولان گزارشی دقیق درباره علل وقوع زلزله‌های کوچک به شهروندان ارائه کنند.

,

انتها پیام/

]
در دو هفته اخیر زلزله بارها نقاط مختلف شهرستان ملایر را لرزاند و باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در بین مردم شده است که نیازمند بررسی دقیق درباره علل وقوع آن است.