کشف مدارکی از سکونت انسان اولیه در جزیره هرمز
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سپهر زارعی سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: نتایج حاصل از بررسی اولیه محوطه چند درخت به‌منظور ارزیابی ظرفیت این محوطه برای انجام برنامه‌های میدانی آینده، روشن کرد که پیشینه حضور انسان در این جزیره، نیازمند بازبینی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
او تصریح کرد: با وجود دست‌ساخته‌های سنگی شاخص و به‌ویژه حضور تکنیک لوالوا، می‌توان این مجموعه را به دوره پارینه‌سنگی میانی منتسب کرد.
,
 
,
این باستان‌شناس افزود: این یافته‌های جدید، حضور گروه‌های شکارگر-گردآورنده دوران پارینه سنگی در این جزیره را تأیید کرده و بیانگر اهمیت تنگه هرمز در باستان‌شناسی پارینه‌سنگی خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران است.
,
 
,
زارعی گفت: حفظ این محوطه و منظر زیست محیطی آن و انجام پژوهش‌های بیشتر در این بخش از سواحل شرقی جزیره هرمز یکی از اهداف پژوهشی-حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان است.
,
 
,
او ابراز امیدواری کرد: پژوهش‌های آینده شامل بررسی فشرده، نمونه‌برداری سیستماتیک، کاوش لایه‌های برجا و مطالعات تکمیلی، دانش باستان شناسان را در مورد گسترش گروه‌های پارینه سنگی و ارتباط خلیج فارس با جنوب ایران و شبه جزیره عربستان در دوره پلیستوسن را افزایش دهد.
,
 
,
این باستان‌شناس افزود: محوطه چند درخت، نخستین مدرک از استقرارهای دوره پارینه سنگی در جزیره هرمز و پس‌از محوطه بام قشم، دومین مدرک از این گونه استقرارها در جزایر خلیج فارس است.
,
 
,
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان نیز با اشاره به شناسایی یک محوطه از دوره پارینه‌سنگی از سوی کارشناسان این اداره‌کل در سواحل شرقی جزیره هرمز تصریح کرد: در بررسی اولیه پراکندگی قابل توجهی از دست‌ساخته‌های سنگی بر روی یک پادگانه دریایی (تراس ساحلی) شناسایی شده که با توجه به مشاهدات باستان‌شناسان از ویژگی‌های فن‌آوری و گونه‌شناختی آن‌ها و وجود تکنیک لوالوا قابل قابل انتساب به دوره پارینه‌سنگی میانی است.
,
 
,
بناوند افزود: دوره‌ای که هم‌زمان با حضور انسان نئاندرتال و احتمالاً انسان هوشمند باستانی در ایران است و در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش آغاز و در حدود ۴۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.
,
 
,
او با اشاره به بررسی‌های باستان‌شناختی پیشین در جزیره هرمز که از دهه ۱۳۱۰ خورشیدی شروع شده و طی آن تنها آثار و بقایای سکونت‌های دوره اسلامی یافت شده است تصریح کرد: اما در خلال بازدید کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هرمزگان برای نخستین بار پراکندگی دست‌ساخته‌های سنگی بر روی پادگانه دریایی به‌نام چنددرخت شناسایی شد.
,
 
,
بناوند با اشاره به اهمیت این کشف، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه بررسی مقدماتی آغاز شده در این محوطه را با هدف بررسی زمینه طبیعی این محوطه و بقایای پارینه‌سنگی دانست و اظهارکرد: این پژوهش محدوده، به‌منظور ثبت پراکندگی دست‌ساخته‌های سنگی و مطالعه گونه‌شناختی و فن‌آوری دست‌ساخته‌ها و ارائه یک گاهنگاری نسبی انجام شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
مستندنگاری «محوطه چنددرخت جزیره هرمز» به شناسایی پراکندگی قابل توجهی از دست‌ساخته‌های سنگی منجر شد که قابل انتساب به دوره پارینه‌سنگی میانی است.