برگزاری جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» زهرا روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا، عاطفه موسوی و محمدمهدی امیدوارعسکری از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه، حسین حق‌پناه مدیر کدومو، آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا و سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس حضور داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 تدوین الزامات رده‌بندی سنی
,
در ابتدای جلسه روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در رابطه با نحوه شکل‌گیری قرارگاه کودک ساترا و فعالیت‌های صورت گرفته تاکنون در آن را توضیح داد و نظام مسائل حوزه کودک و رسانه را برای حاضران در جلسه تببین کرد.
,
وی تاکید کرد تدوین الزامات رده‌بندی سنی از امور مهمی است که ساترا تلاش کرده است تا در این حوزه نظام جامع و نوینی را ارائه دهد. در ادامه ضمن بیان ضرورت تشکیل شورای مشورتی با فعالان حوزه کودک برای ارتقای عملکردهای مربوط به حوزه کودک خواستار ارائه نظرات و چالش‌های حاضران در این نشست شد.
,
 
,
باتوجه به نظام مسائل و نزدیکتر شدن به عملیات و اجرای کارها در جلسه تعریف کار با فعالان کودک صورت گرفت.
,
 
,
 
,
امنیت و فروش داده‌های کودکان
,
در ادامه جلسه عاطفه موسوی از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، مسئله امنیت و فروش داده‌های کودکان را مسئله‌ای چالشی عنوان کرد که با توجه به مهم بودن آن،  به این موضوع به شکلی سطحی پرداخته شده است. 
,
موسوی با مطرح کردن مسئله نقش خانواده و عدم صلاحیت برای مرجع بودن افزود: نقش خانواده در فضای مجازی و آسیب‌های جدی  به کودکان  مسئله بسیار مهمی است و ما امروزه به قوانین جدیدتر و تخصصی‌تری در این زمینه نیازمندیم.
,
 
,
در ادامه محمدمهدی امیدوارعسکری نیز ایجاد نشست‌ تشکیل کارگروه‌های این چنینی برای رفع مشکلات کودکان را ضروری دانست و ضمن استقبال از دستورالعمل رده‌بندی سنی برای بررسی این سند اعلام آمادگی کرد.
,
 
,
 
,
حمایت بیشتر از سمن‌ها 
,
محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه نیز در این جلسه گفت: از سمن‌ها باید بیشتر حمایت شود تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند. محتوای جشنواره‌ها و آرشیوها می‌تواند در ارائه محتوا به ما کمک کند تا علاوه بر مسائل سرویسی، در ارائه محتوای مطلوب هم اثر‌گذار باشیم؛ به علاوه باید نظارت بیشتری بر جشنواره‌های کودک داشت و از خروجی آن‌ها نیز کمک گرفت.
,
 
,
لایه‌بندی مسئولیت و راهکارها
,
حسین حق‌پناه مدیر کدومو در این جلسه با طرح چند سوال بیان کرد: باید مشخص شود که چرا می خواهیم صیانت کنیم! و چه کسی میخواهد صیانت کند! هنوز سواد رسانه با این همه گروه تبدیل به گفتمان نشده و اصلا نیازی به آن معنا به وجود نیامده است. 
,
وی افزود: با ایجاد و شکل‌گیری یک وضعیت مطلوب است که والدین نقش محوری پیدا خواهند کرد و با آگاهی خواهان صیانت از حقوق کودکان خود می‌شوند. نگاهی به تجربه کشورهای دیگر این را نشان می‌دهد که باید علاوه بر ایجاد حس مسئولیت برای والدین، اختیار و ابزار نیز به آنها بدهیم. تنها و بدون حمایت عمومی نمی‌توان کاری کرد. باید مجموعه‌های بیشتری از سمن‌ها در این جلسات باشند و لایه‌بندی مسئولیت و راهکارها ضروری است.
,
 
,
نوجوان کودک نیست
,
آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا با اشاره به این موضوع که مسائل فنی مثل قفل کودک دیگر به تنهایی مشکلات و چالش‌های کودکان را حل نمی‌کند، پیوست میخواهد و باید متفاوت عمل شود، گفت: مسئله نوجوان مهم است و باید به تفاوت‌های آن توجه کرد. نوجوان کودک نیست و راهکارهای مختص به کودک  به درد نوجوان ها نمی‌خورد. همین‌طور باید توجه داشت که تنظیم‌گری از بیرون و به‌صورت ظریف اعمال شود تا تاثیر‌گذار باشد وگرنه اثری نخواهد داشت. 
,
 
,
شبکه‌سازی و اثربخشی در حوزه کودک
,
سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس در بخش دیگری از جلسه بیان کرد: با شبکه‌سازی و معرفی افرادی که می‌توانند همراهی کنند اثربخشی بیشتری می‌توان در این حوزه داشت. قطعا با گرد هم آمدن افرادی که در این زمینه تخصص دارند می‌توان نسبت به مسائل و چالش‌ها، راهکارهای عملی‌تری ارائه داد.
,
 
,
در نهایت بعد از تقسیم کار و مشخص شدن  جلسه آتی قرار بر این شد حاضران نظرات خود راجع به سند رده‌بندی سنی را اعلام کنند.
,
انتهای پیام/
]
اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» سه‌شنبه دوم آذر در سالن جلسات سازمان تنظیم‌مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شد.