تصاویر/«قوری‌گل» در حال احتضار
[

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛تالاب بین المللی "قوری‌گل" به عنوان منطقه حفاظت شده با ۹۲ گونه پرنده و ۲۸۰ گونه گیاهی، یکی  از زیستگاه‌های مهم در آذربایجان شرقی است که طی سال‌های گذشته در سایه غفلت مسئولان، دچار مشکلاتی از جمله برداشت‌های بی رویه شده و این روزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد.قوری‌گل، مساحتی ۲۰۰ هکتاری دارد و از سال ۱۳۵۴ نیز در کنوانسیون سایت رامسر به ثبت رسیده است. این تالاب علاوه بر داشتن انواع گیاهان مرتعی، کنار تالابی، شناور و غوطه ور، سالانه به صورت فصلی پرندگانی را در دل خود جای می‌دهد اما به نظر می‌رسد که این تالاب، توانایی پذیرایی از مهمانان‌ خود را از دست داده و همانند نامش ( قوری‌گل = دریاچه‌ی خشک) به سمت خشک شدن رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آب این تالاب در سال‌های گذشته از طریق بارش‌های فصلی و آبراهه‌های حاشیه‌ی تالاب تامین می‌شد اما با توجه به قرارگرفتن در شرایط خشکسالی و کاهش ورودی آب به تالاب، حق‌آبه آن طی سال‌های اخیر از طریق کانال احداثی از دامنه‌های سهند به نام کانال "صبری چای" تامین می‌شود.

,

اما با توجه به وضعیت نامناسب کانال انتقال آب به تالاب که اکنون تنها منشا تامین حق‌آبه‌ی آن شده است، شاهد برداشت‌های بی رویه بوده و در نهایت مقدار آبی که می‌تواند حداقل جان این تالاب بین المللی را از مرگ همیشگی‌اش نجات دهد، بسیار کمتر از  انتظار است.

,

طبق گفته حسن عباس‌نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از ۲۲ آبان ماه آبگیری تالاب آغاز شده و امیدواریم با رفع نقایص جزئی کانال آبرسانی و شرایط اقلیمی مناسب به طوریکه یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری تالاب به خوبی انجام شود.

,

 

,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ]
تالاب بین المللی "قوری‌گل" به عنوان منطقه حفاظت شده با ۹۲ گونه پرنده و ۲۸۰ گونه گیاهی، یکی از زیستگاه‌های مهم در آذربایجان شرقی است که طی سال‌های گذشته در سایه غفلت مسئولان، دچار مشکلاتی از جمله برداشت‌های بی رویه شده و این روزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد.