خطر شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق زیستگاه پرنگان مهاجر/ هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در استان زنجان نداشتیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در استان زنجان در حال رصد و پایش بیماریهای شایع در جامعه هدف هستیم، اظهار کرد: در پی آزمایشات انجام شده در جامعه هدف فعلا هیچ مورد مورد مشکوکی در خصوص بیماریها مشاهده نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه تمامی بیماری‌ها توسط دامپزشکی استان طی آزمایشاتی در حال رصد است و تا به امروز با بیماری آنفولازای پرندگلان برنخورده ایم، ابراز کرد: در طول سال بیماری هایی مانند نیوکاسل، برونشیت و... همیشه در بین پرندگان وجود دارد.

,

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه وجود این بیماری ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: واکسیناسیون این بیماری ها در حال انجام است و مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد.

,

وی با اشاره به احتمال انتقال بیماری توسط پرندگان مهاجر، عنوان کرد: در زیستگاه هایی که پرندگان مهاجر  مدتی در آن استراحت می‌کنند متاسفانه به دلیل شکار بی‌رویه در برخی استان ها و به خصوص استان های شمالی این پرندگان در محل های دیگری پراکنده می‌شوند و ممکن است در این محل ها بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شیوع پیدا کند.

,

اسکندرپور با بیان اینکه در استان زنجان هیچ گونه بیماری در این خصوص مشاهده نشده است، ادامه داد: در صورت وجود بیماری های این چنینی سازمان دامپزشکی موارد را اعلام می‌کند.

,

وی با بیان اینکه مردم سعی کنند به زیستگاه هایی که پرندگان مهاجر در آن استراحت می‌کنند نزدیک نشوند، ابراز کرد: روستاییان طیور بومی را در محل های محصور نگهداری کنند.

,

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه مرغداری ها مجموعه اقدامات امنیت زیستی را رعایت کنند، تصریح کرد: توری در مقابل تمامی پنجره های مرغداری ها و انبار دان نصب شود و از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن ها و انبار دان جلوگیری شود.

,

وی با بیان اینکه مرغداری ها کود مرغی پایان دوره را طبق دستور العمل های دامپزشکی ذخیره سازی و حمل کنند، عنوان کرد: مرغداری ها باید تلفات دوره را در چاه تلفات یا کوره لاشه سوز دفن کنند و تلفات به هیچ وجه تلفات از مرغداریها خارج نشود.

,

اسکندرپور با بیان اینکه استان زنجان جزو استان‌های برتر به لحاظ ساختار مرغداری ها و فواصل مرغداری‌ها و حساسیت هایی که مرغداران زنجانی دارند است، افزود: تعداد مرغداری‌ها در استان زنجان به نسبت سایر استان ها کم است.

,

وی با بیان اینکه مرغداری‌های استان زنجان از نظر ظرفیت بالا هستند، عنوان کرد: میانگین نگهداری طیور در مرغداری‌های استان زنجان بیش از 29 هزار قطعه است.

,

انتهای پیام/

]
مجید اسکندرپور معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به خطر شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق زیستگاه پرنگان مهاجر، گفت: تا این لحظه هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان نداشتیم.