آستان‌ قدس‌ رضوی و چالش‌های حمایت از ازدواج جوانان سرخسی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، تامین زمین برای ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده در سرخس با آن روبه‌رو هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

بیش از ۴۲ بار امام خامنه‌ای بر ضرورت مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری و رفع موانع آن تاکید فرمودند، ولی متاسفانه به علت مشکل تهیه زمین و مسکن در سرخس این تاکید حضرت آقا برای جوانان سرخسی روی زمین مانده است.

,

از نگاه کارشناسان عوامل ساختاری مختلفی در سرخس باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده که دستگاه‌های مسئول به ویژه آستان قدس رضوی باید رفع و اصلاح این عوامل را در دستور کار خود قرار دهد.

,

رویای خانه‌دار شدن و قیمت سرسام‌آور زمین و مسکن آن هم در وسعت ۵۴۰۵ کیلومترمربع مانع بزرگی برای ازدواج جوانان به حساب می‌آید.

,

همان‌طور که همه می‌دانیم آستان‌ قدس‌ رضوی ظرفیت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار قوی دارد و تقریبا ۹۵ درصد اراضی شهرستان در مالکیت این نهاد است، ولی متاسفانه با این ساز و کار امکان خرید زمین و خانه‌سازی برای گروه‌های زیر خط فقر، ازدواج جوانان و اقشار محروم در قالب مسکن‌سازی وجود نداشته که هم باعث عدم رغبت جوانان به ازدواج شده و همچنین باعث سرریز جمعیت شهرستان بنا به دلایل مشکلات معیشتی و بیکاری و عدم توانایی خرید زمین مسکن به حاشیه‌نشینی شده است و هم اکنون شاهد هستیم که اطراف شهر سرخس شهرک‌هایی هم ایجاد شده است.

,

تقاضای مرزنشینان ولایتمدار سرخسی از آستان‌ قدس‌ رضوی، تحقق منویات رهبری و جلوگیری از تحدید نسل است و لازم است تا اقدامات زیر انجام گیرد.

,

قانون تسهیل ازدواج در سال ۱۳۸۴ مصوب شده و مشتمل بر ۱۳ ماده و چهار تبصره است که به علت مالکیت آستان‌ قدس‌ رضوی در سرخس اجرایی نشده، بنابراین انتظار می‌رود مطابق ماده ۳ قانون تسهیل ازدواج، آستان قدس رضوی وارد فاز اجرایی شده و در قالب مسکن موقت در مقیاس بسیار محدود مانند زائرسرای رضوی که گنجایش ۶ هزار نفر را دارد در سرخس هم با روش‌های کوچک‌سازی واحد‌های ساختمانی، این موضوع را عملیاتی کند.

,

یادداشت از حجت سندگل- فعال اجتماعی

,

انتهای پیام/

]
از نگاه کارشناسان عوامل ساختاری مختلفی در شهرستان سرخس باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده که دستگاه‌های مسئول به ویژه آستان قدس رضوی باید رفع و اصلاح این عوامل را در دستور کار خود قرار دهند.