رونق بخشی ۲۴ شرکت نوآور به کسب و کار روستایی، طی سه سال اخیر/ فروش محصولات در بازارهای ملی و بین المللی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مصطفی مرتضوی، مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان شمالی طی یک دهه اخیر اقدامات بسیاری را در استان در زمینه تبدیل ایده ها به دست آوردهای فناورانه و نوآورانه انجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

مرتضوی گفت: پارک علم و فناوری استان در مسیر پیش روی خود حتی به این نتیجه رسید که باید به روستا به عنوان یک فرصت ویژه نگاه کرد و بر کسب و کار روستاها نیز متمرکز شد.

,

وی بیان کرد: بنابراین، پارک علم و فناوری استان در سال 97 در زمینه شناسایی ظرفیت ها و فرصت های کسب و کار روستایی اقدام کرد و در این زمینه به تولید محتوا پرداخت و بسترسازی در سطح روستاهای استان را در دستور کار خود قرار داد.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: در همین راستا، از سال 98 مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی به عنوان اولین مرکز تخصصی نوآوری روستایی کشور فعالیت خود را با هدف شناسایی، ترویج، هدایت و پشتیبانی از فعالیت های نوآورانه و خلاقانه در روستاهای استان آغاز کرد تا به جریان سازی در تولیدات دانش بنیان، خلاقانه و با ارزش افزوده بالا در محصولات و خدمات روستایی منجر شود و زمینه بهبود در زندگی روستاییان را بوجود آورد.

,

وی گفت: فعالیت مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی برای تبدیل ایده به محصول متناسب با بازار در زمینه های صنایع دستی، مد و لباس، کشاورزی، صنعت، صنایع غذایی، گردشگری، معماری و آی تی تعریف شده اند.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی افزود: این مرکز برای تحقق تبدیل ایده به محصول، ارائه آموزش ها همچنین ترویج میان ذی نفوذان، ذی نفعان و جوامع محلی و برگزاری و یا حضور در جشنوراه ها و رویدادها را در دستور کار خود قرار داد.

,

وی اعلام کرد: از سال 98 تا به کنون، 35 ایده به این مرکز ارائه شدند که 11 ایده امکان اجرای یک کسب و کار مستقل را نداشتند و حذف شدند و 24 ایده دیگر که قابلیت تبدیل شدن به محصول را داشتند با دریافت حمایت های آموزشی، مشاوره ای و تسهیلاتی با تشکیل شرکت به واحد نوآور روستایی تبدیل شدند.

,

مرتضوی خاطرنشان کرد: برخی از این ایده ها در واقع کسب و کارهای موجود روستایی در استان بودند و برخی دیگر از این ایده ها نیز در راستای احیای یک صنعت و یا کسب و کار روستایی بودند که به مرکز نوآوری روستای خلاق استان ارائه شده بودند.

,

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر این 24 واحد نوآور روستایی در استان در حال تولید محصولات خود هستند، افزود: از جمله محصولات تولیدی آنان در زمینه های سوزن دوزی، تولید پوشاک، تولید نان، گیاهان دارویی، صنایع دستی چوبی و الکترونیک است.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که تعدادی از این 24 شرکت نوآور روستایی در مناطق روستایی و برخی دیگر از آنها در مرکز نوآوری روستای خلاق استان مستقر هستند، افزود: بیشتر این شرکت ها در شهرستان های بجنورد و شیروان و برخی دیگر از آنها در شهرستان اسفراین همچنین در منطقه شوقان فعالیت دارند.

,

وی گفت: تا به کنون 88 نفر با فعالیت این 24 واحد نوآور روستایی در استان شاغل شده اند که 46 نفر از آنان زن هستند.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی افزود: تعدادی از نیروهای بکار گرفته شده در این 24 شرکت، روستاییان استان هستند.

,

وی خاطرنشان کرد: از 88 نفر نیروی شاغل، تعدادی از آنها به صورت دائم و تعدادی دیگر به صورت پاره وقت فعالیت می کنند.

,

افزون بر این، مرتضوی تصریح کرد: از 24 شرکت نوآور روستایی استان هفت شرکت گرید شرکت صنایع خلاق و یک شرکت نیز گرید شرکت دانش بنیانی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده اند.

,

وی خاطرنشان کرد: تولیدات محصولات این هشت شرکت به سطح استانداردهای قابل قبول صنایع خلاق و دانش بنیان رسید که این گریدها برای آنان صادر شد.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی اعلام کرد: در حال حاضر خراسان شمالی به طور متغیر در جایگاه هفتم و هشتم صنایع خلاق روستایی کشور قرار گرفته است.

,

وی همچنین با بیان اینکه محصولات این 24 شرکت در بازار ایران به فروش می رسند همچنین گفت: برخی از این شرکت ها توانسته اند که به بازارهای بین المللی ورود کنند و محصولات خود را در این بازارها بفروشند.

,

مدیرمرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که در استان همراهی و همگرایی دستگاه های اجرایی مرتبط به حوزه روستا از جمله سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، دفتر امور روستایی استانداری با این مرکز بابت حمایت از ایده های روستا محور و توسعه کسب و کارهای روستایی چگونه است؟ اظهار کرد: مسیر همگرایی روشن است و دستگاه های اجرایی ذی ربط در استان به این نتیجه رسیده اند که رونق بخشی و توسعه برای کسب و کارهای روستایی را باید از طریق این مرکز پیگیری و حمایت کنند.

,

در عین حال، مرتضوی تصریح کرد: همراهی مردم و روستاییان نیز بسیار مهم است تا با ارائه ایده ها مسیر توسعه کسب و کارهای روستایی را رونق ببخشند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
سیدمصطفی مرتضوی گفت: طی سه سال اخیر، در خراسان شمالی 24 شرکت نوآورروستایی در استان تشکیل شدند که برخی از آنان با ارائه خلاقیت به کسب و کارهای روستایی رونق بخشیدند و برخی دیگر در راستای احیای یک صنعت و یا کسب و کار روستایی آغاز بکار کردند.