تولید نفت بازهم تثبیت شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از ایسنا،نشست وزرای نفت اوپک روز گذشته در وین برای بررسی سیاست‌های این سازمان در زمینه تولید نفت و دلایل کاهش قیمت آن در بازار و همچنین راهکارهای جلوگیری از کاهش قیمت برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سقف تولید سازمان اوپک طی سه سال گذشته روزانه 30 میلیون بشکه تعیین شده که حدود یک سوم تولید جهانی است.

,

قیمت نفت خام از ماه ژوئن تاکنون به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی 30 درصد کاهش یافته و به زیر 80 دلار در هربشکه رسیده است. نفت شیل نوعی نفت است که آمریکا با فن آوری پیچیده حفاری افقی و هیدرولیک آن را از صخره های شیل استخراج می‌کند.

,

تحلیلگران معتقدند با این وضعیت قیمت‌ها احتمالا به 60 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

,

اعضای این سازمان درباره کاهش تولید اختلافات شدیدی داشتند بطوریکه اعضایی نظیر ونزوئلا، اکوادور، لیبی، نیجریه، ایران و عراق خواستار کاهش تولید و کویت، امارات و عربستان خواستار حفظ سطح کنونی تولید بودند و کاهش تولید را به تضمین سهم بازار خود در بازار بسیار رقابتی امروز منوط می‌دانستند.

,

تصمیمات اوپک معمولا براساس اجماع بین اعضا اتخاذ میشود نه رای اکثریت.

,

الیور جاکوب تحلیلگر نفتی می‌گوید عربستان در حال بسط این ایده است که قیمت نفت باید در کوتاه مدت پایین تر بیاید و به کف قیمتی بشکه ای 60 دلار برسد تا در سالهای آتی ثبات بیشتری در محدوده بالای 80 دلار داشته باشد.

,

به عبارت دیگر به نفع اوپک است که قیمتهای پایین را برای دوره کوتاهی تحمل کند تا پروژه های نفت شیل در آمریکا کاهش پیدا کند.

,

سعودیها و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس به مدد ذخایر ارزی بزرگ خود می‌توانند چنین رقابت و دوره کاهش قیمتها را تحمل کنند اما دیگر اعضا مثل ونزوئلا، اکوادور، لیبی، ایران، نیجریه و عراق شرایط سختی را سپری خواهند کرد.

,

علی صالح العمر وزیر نفت کویت گفت: اوپک مجبور است هر قیمتی را که بازار تعیین می‌کند بپذیرد حال این قیمت 60 دلار، 80 دلار یا 100 دلار باشد.

,

عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق کف کاهش قیمت نفت را 65 تا 70 دلار اعلام کرد.

,

توسعه نفت شیل آمریکا بسیاری از اعضای اوپک را غافلگیر کرده و سلطه آنها روی بازار را تضعیف کرده است.

,

اعضای اوپک آخرین بار در سال 2008 زمانیکه قیمت نفت از بشکه ای 140 دلار به 32 دلار در هر بشکه کاهش یافت، تولید خود را کاهش دادند.

,

انتهای پیام/گ

]
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست 166 خود در وین که عصر روز پنج‌شنبه برگزار شد، تولید نفت خود را بدون تغییر ثابت نگه داشتند.