دلایل کمبود پرستار در کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مهر، محمد شریفی مقدم اظهارداشت: با توجه به توسعه علم پزشکی و ظهور بیماری‌های نوپدید و همچنین ورود تکنولوژی‌های جدید پزشکی به همراه ارتقای دانش سلامت مردم، باعث شده تا پرستاری در دنیا نیز به سمت تخصصی و فوق تخصصی پیش برود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,
 
,
وی، علت تخصصی شدن پرستاری را، ارائه خدمات کیفی تر به مردم و بیماران عنوان کرد و گفت: متاسفانه بر عکس دنیا، در کشور ما، شاهد یک عقبگرد 33 ساله در حوزه پرستاری هستیم و این موضوع نشات گرفته از نگاه پزشک سالارانه حاکم بر وزارت بهداشت است.
,
 
,
دبیرکل خانه پرستار به ماجرای احیای کاردانی پرستاری و تربیت پرستار یک ساله اشاره کرد و ادامه داد: معاون آموزشی وزارت بهداشت به کمبود 80 هزار پرستار اشاره کرده و گفته است که برای تامین پرستار مورد نیاز مراکز درمانی کشور، می خواهیم کاردانی پرستاری و پرستاری یک ساله را احیا کنیم. در حالی که موضوع کاردانی پرستاری مربوط به سال 1361 بود که آن زمان تنها 25 دانشکده پرستاری در کشور داشتیم.
,
 
,
وی با اعلام اینکه در حال حاضر 180 دانشکده پرستاری در کشور وجود  دارد، تاکید کرد: مسئولان وزارت بهداشت فکر می کنند که علت کمبود پرستار، کمی است. در حالی که مشکل کمبود پرستار، نشات گرفته از سیاست های نادرست و اشتباه وزارت بهداشت است و تفکرات پزشک سالارانه ای که در نگه داشت و جذب پرستار مشکل دارد.
,
 
,
عضو شورای عالی نظام پرستاری اظهارداشت: وضعیت پرستاری به قدری آشفته و به هم ریخته است که پرستار با 14 سال سابقه کار، ترک شغل می کند و دیگر نمی خواهد کار پرستاری انجام دهد.
,
 
,
شریفی مقدم با اعلام اینکه در سال بیش از 1000 پرستار ایرانی به کشورهای ترکیه، حاشیه خلیج فارس، کانادا و... مهاجرت می کنند، افزود: چون جذابیت های پرستاری در آن سوی آبها بیشتر است، شاهد ترک وطن هستیم.
,
 
,
دبیرکل خانه پرستارهمچنین به تغییر شغل پرستاری و ترک پرستاری و خانه نشینی اشاره کرد و گفت: آن تعداد هم که کار پرستاری می کنند، انگیزه کافی برای ادامه کار ندارند.
,
 
,
وی با بیان این مطب که کمبود پرستار ناشی از نبود افزایش جذابیت های پرستاری است، ادامه داد: پرستاری در دنیا رتبه سوم مشاغل درآمدزا را دارد. در حالیکه ما تازه به فکر احیای کاردانی پرستاری و همچنین پرستار یک ساله و 6 ماهه هستیم.
,
 
,
شریفی مقدم، سیاست های نادرست در حوزه پرستاری را موجب تضعیف پرستاری دانست و افزود: دود این قبیل تصمیمات به چشم مردم می رود.
,
 
,
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت می خواهد با جذب پرستاران کم سواد، از موقعیت پاسخگویی به مطالبات آنها فرار کند.
,
 
,
شریفی مقدم با اشاره به سکوت مسئولان نظام پرستاری در مقابل این قبیل تصمیمات وزارت بهداشت، گفت: جامعه پرستاری هرگز اجازه نخواهد داد که چنین برخوردهایی با آنها صورت بگیرد.
,
انتهای پیام/ن
]
مسئولان وزارت بهداشت فکر می کنند که علت کمبود پرستار، کمی است. در حالی که مشکل کمبود پرستار، نشات گرفته از سیاست های نادرست و اشتباه وزارت بهداشت است