بادمجان یزد سالم و فلفل رنگی در انتظار اعلام نتایج/ محموله های برگشتی از کشور روسیه مربوط به یزد نبود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مرتضی فتاحی مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا ، با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی سنجش استاندارد محصولات کشاورزی موجود در بازار است اظهار داشت: اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ابزار، پرسنل و امکانات لازم برای سنجش میزان وجود آلاینده ها را در محصولات کشاورزی ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی در مورد اینکه سال گذشته چند نمونه آزمایش از محصولات کشاورزی استان یزد انجام شده گفت: مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی متولی تولید تا قبل از عرضه است ولی برای عرضه، سازمان غذا و دارو باید اعلام کند که چند نمونه انجام و اینکه آیا محصولات کشاورزی استان سالم یا ناسالم بوده اند.

,

, ,

سازمان غذا و دارو به وظایف قانونی خود عمل کند

, سازمان غذا و دارو به وظایف قانونی خود عمل کند, سازمان غذا و دارو به وظایف قانونی خود عمل کند,

وی در پاسخ به این سوال که سازمان غذا و داروی استان یزد اعلام کرده که نتایج را به جهادکشاورزی استان ارسال کرده نیز خاطرنشان کرد: بنده به عنوان متولی این موضوع در سازمان جهادکشاورزی چیزی ندیده ام ، شاید نتایج به واحد دیگری ارسال شده است.

,

وی ادامه داد: اطلاع از سلامت محصول حق مصرف کننده است و مردم حق دارند که بدانند محصولی که مصرف می کنند سالم هست یا خیر و هیچ قانونی هم وجود ندارد که اعلام کند نتایج آزمایش تعیین باقیمانده سلامت محصول محرمانه است، پس سازمان غذا و دارو به عنوان متولی قانونی این کار باید رسما اعلام کند.

,

فتاحی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو  از سال1342متولی این موضوع است ابراز داشت: سازمان غذا و دارو به وظایف قانونی خود عمل کرده و به مردم پاسخگو باشد و نظر خود را رسما اعلام کند.

,

وی با اشاره به اینکه اداره حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی متولی همراهی با کشاورزان در زمینه کاشت وتولید یک محصول استاندارد و سالم تا قبل از عرضه است افزود: این اداره سعی کرده است با آموزش ها، نظارت ها و تدوین دستورالعمل های استاندارد شرایط را برای تولید یک محصول سالم مهیا کند.

,

, ,

انحرافاتی در زمینه تولید یک محصول کشاورزی استاندارد در یزد احتمالا وجود دارد

, انحرافاتی در زمینه تولید یک محصول کشاورزی استاندارد در یزد احتمالا وجود دارد, انحرافاتی در زمینه تولید یک محصول کشاورزی استاندارد در یزد احتمالا وجود دارد,

فتاحی ادامه داد: سعی تمامی کارشناسان جهادکشاورزی بر تولید یک محصول استاندارد است اما طبیعتا تعدادی از کشاورزان هستند که از سموم قاچاق و غیر استاندارد استفاده کرده و موجبات انحرافاتی در مسیر تولید یک محصول کشاورزی استاندارد و سالم را مهیا کرده اند.

,

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی یزد با بیان اینکه این اداره در تمام سالهای گذشته وظیفه خود را تحت قالب، آموزش، سرکشی و... داشته ایم تا محصولات کشاورزی سالم تولید شود ابراز داشت: اما یک حلقه مفقوده در این بین وجود داشته و آن اینکه هیچ ارگان و نهاد و متولی نبوده است که با آمار ومستندات به ما اعلام کند که حاصل کار منجر به تولید یک محصول سالم شده یا خیر، که طبیعتا این وظیفه سازمان غذا و دارو بوده است که می بایست اعلام و این آرامش را به جامعه منتقل می کردند.

,

, ,

حدود70درصد محصولات گلخانه ای یزد صادر می شود

, حدود70درصد محصولات گلخانه ای یزد صادر می شود, حدود70درصد محصولات گلخانه ای یزد صادر می شود,

فتاحی در مورد محصولات فلفل رنگی برگشتی از کشور روسیه نیز گفت: قوانین مربوط به ورود محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و به همین علت 4نوع سمی که در محصولات ارسالی از ایران به روسیه مشخص کرده به این معنی نبوده که مضر است بلکه به این علت برگشت خورده که این سمها در این کشور ثبت نشده بودند.

,

وی با بیان اینکه محموله های فلفل رنگی که از کشور روسیه برگشت مربوط به استان یزد نبوده گفت: حدود70درصد تولیدات گلخانه های استان یزد به کشورهای دیگر صادر می شود و طبیعتا هر هفته تعدادی بار به مقصد کشورها ارسال می شود که ممکن است تعدادی از بارهای یزد از گمرک برگشت خورده باشد اما باری که از کشور روسیه برگشت داده شد متعلق به یزد نبوده است.

,

, ,

بادمجان یزد سالم، فلفل رنگی در انتظار اعلام نتایج

, بادمجان یزد سالم، فلفل رنگی در انتظار اعلام نتایج, بادمجان یزد سالم، فلفل رنگی در انتظار اعلام نتایج,

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی یزد ادامه داد: در زمینه برگشت محصولات از کشور روسیه، عده ای بدون هیچ گونه مستنداتی حرفها و شایعاتی مطرح کردند که باعث شد قشر زحمت کش کشاورز از آن ضرر ببیند در صورتیکه روسیه هیچ اظهار نظری در مورد میزان سموم موجود در محصولات ایران نکرده و تنها اعلام شده بود آفت کشهایی استفاده شده که در لیست کشور روسیه نیست.

,

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو برای اطمینان بخشی به مردم از نمونه های محصولات فلفل رنگی و بادمجان استان یزد نمونه برداری انجام داده است تصریح کرد: جواب نمونه آزمایش محصول بادمجان به استان اعلام که بیان داشته محصول تولیدی بادمجان استان، عاری از وجود  135 نوع آفت کش می باشد.

,

فتاحی در مورد نتایج آزمایش فلفل رنگی نیز اعلام کرد:جواب نتایج نمونه های فلفل نیز ظاهرا اماده و ظرف چند روز آینده به استان ارسال می شود.

,

فتاحی مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی یزد در پایان تصریح کرد: در زمینه سالم یا ناسالم بودن محصولات کشاورزی مصرفی در استان یزد هرفرد و نهادی که قصد اظهارنظر دارد باید با مستندات کافی صحبت کند تا باعث آسیب دیدن قشر زحمت کش کشاورز نشود.

,

انتهای پیام/ک

]
فتاحی،مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد در مورد سنجش میزان آلاینده ها در محصولات کشاورزی گفت: ما ابزار، پرسنل و امکانات لازم برای این سنجش را نداریم و حتی از لحاظ قانونی نیز این کار وظیفه ما نیست.