موافقت اولیه میراث فرهنگی با آغاز بررسی علمی کشف محل تدفین شهدای قیام گوهرشاد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی وکیلی، استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: خبر کشف گور دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد همه جا منتشر شده است ولی اطلاعی از محل دقیق این اجساد نداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: در صورت همکاری میراث فرهنگی، می توان با اقدام جدی، با کیفیت، مستند و معتبر اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد را بررسی میدانی کرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تأکید بر اینکه بایستی تاریخ شفاهی و اسناد مکتوب را در این زمینه جمع بندی داشته باشیم گفت: گمانه زنی های علمی در این زمینه دشوار است و احتمالات دارد اما روش علمی همین است.

,

وی اعلام کرد: میراث فرهنگی خراسان رضوی با این پیشنهاد اولیه آغاز بررسی علمی اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد موافقت کرده است.

,

وکیلی با اشاره به دلایل پرداخته نشدن به این ماجرای تاریخی تصریح کرد: باید برای کشف حقیقت در واقعه گوهرشاد تیمی علمی متخصص تشکیل شود چراکه اقدام مهمی است.

,

وی افزود: نقاط احتمالی تدفین شهدای واقعه گوهرشاد زمین های چند هکتاری است و امروز در این نقاط ساختمان سازی شده و اقدامات باستان شناسی و مطالعات با دشواری خاصی همراه است.

,

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در قبرستان کوهسنگی، گلشور و خشت مال ها خود به خود اجسادی دیگر نیز تدفین شدند و اگر به اجسادی هم برسیم باید ارتباط آن با قیام گوهرشاد بررسی دقیق شود.

,

وی افزود: بایستی در زمینه کشف محل دقیق گورهای دسته جمعی شهدای قیام گوهرشاد نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند هماهنگ باشند و همه امکانات را در یک راستا قرار دهند تا نتیجه مطلوبی گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
وکیلی گفت: میراث فرهنگی خراسان رضوی با پیشنهاد اولیه آغاز بررسی علمی اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد موافقت کرده است.