ساز ناکوک حمایت از بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات سنگین/ صدور مجوز واردات ماشین‌آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ این روزها اخبار رسیده از شرکت هپکو از انعقاد قراردادهایی برای روشن شدن مجدد چراغ تولید در هپکو حکایت دارد، نهایی شدن قرارداد فروش دامپتراک های جدید معدنی، انعقاد قرارداد فروش انواع محصولات و ماشین آلات ازجمله تراک معدنی، لودر و بیل مکانیکی و گریدر توسط این شرکت تولید کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی هر چند با وجود کارشکنی ها و در تعدادی بسیار کمتر از توان تولیدی این مجموعه اما اخباری امیدبخشی هستند که در ماه های اخیر از هپکو شنیده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

با وجود این اخبار امید بخش هپکو و ابراز امیدواری کارگران اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و اژدهای هفت سر مافیای واردات از هر منفذی به دنبال گزیدن این صنعت است.

در حالی که در طول سالیان گذشته واردات ماشین آلات سنگین به ویژه در رده دست دوم و مستعمل شرایط هپکو را رو به احتزار برد اما در هفته های اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در اظهاراتی نا امید کننده از موافقت کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده با واردات ۵۰ هزار خودروی سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی با تعرفه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، با ارز غیر صادراتی خبر داد.

مسئله ای که به ویژه در رابطه با بحث واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با حاشیه هایی همراه شد چراکه بسیاری این تصمیم را کارشناسی نشده عنوان کردند و چنین اقدامی را با توجه به ظرفیت مجموعه عظیم صنعتی هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمیانه و آثار زیان بار این تصمیم بر روند بازگشت به رونق تولید در این شرکت برخلاف اصل حمایت از تولیدات داخلی دانستند.

حالا در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ که مزین به عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» است همچنان تقابل نابرابر وارداتچی ها با هپکویی که با وجود تمام ناملایمتی ها، عدم حمایت ها و دو رویی برخی مسئولین به تازگی از زیر خروارها آوار خصوصی سازی غیراصولی سر بلند کرده و جان تازه ای گرفته است ادامه دارد.

اینک بعد از مدت ها صدای چرخش چرخ های تولید در شرکت هپکو طنین انداز است و این مجموعه عظیم صنعتی با همت کارگرانی که سال ها پای تنها مطالبه خود یعنی کار و تولید ایستادگی کردند دوباره مسیر بازگشت به روزهای اوج خود را می پیماید، روزهایی نه چندان دور که تولید انواع محصولات و ماشین آلات راهسازی و معدنی به قریب سالانه ۳ هزار دستگاه در سال رسید و نام هپکو را در کنار غول های بزرگ صنعت تولید ماشین آلات سنگین قرار داد.

(بخشی از تولیدات هپکو / اسفند ۱۴۰۰)

در روزهای اخیر تصاویری از یکی از خطوط تولید این شرکت نشان می دهد که هپکو حالا دیگر برخلاف روند نزولی در سال های اخیر این روزها در حال تولید است، هر چند توان هپکو بیش از این هاست اما خروج محصولات نهایی از خطوط تولید این شرکت پس از ثبت رکورد تولید تقریبا صفر در یکی دو سال اخیر را باید به فال نیک گرفت، اتفاقی که با وجود ظرفیت های فنی و مهندسی این مجموعه صنعتی در صورت حمایت می تواند با سرعت بیشتری رقم بخورد.

با این حال اما تصاویری از مبادی ورودی گمرک بندر شهید رجایی نشان می دهد واردات ماشین آلات دست دوم و کارکرده نیز همچنان با قوت در جریان است و علیرغم وعده های مکرر اما هنوز واردات این دستگاه ها انجام می گیرد.

(واردات ماشین آلات مستعمل دوم اسفندماه ۱۴۰۰)

در عین حال به نظر می رسد وزارت صمت به عنوان یکی از متولیان اصلی در حوزه حمایت از تولیدات داخلی و به نوعی مهم ترین دستگاه مرتبط با محصولات هپکو با مواضع ضد و نقیض مدیران این وزراتخانه بیش از آنکه پشتیبان تولید کننده داخلی باشد منافع وارد کنندگان را در نظر می گیرد.

دوم دی ماه سال جاری بود که محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت در جریان بازدید از هپکو گفت: شرکت هپکو از ظرفیت ها و توانمندی های مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای کشور به ماشین آلات سنگین دارد.

اما وی چندی بعد در محافل مختلف و جریان نشست هایی با فعالان بخش معدن ضمن انکار توانمندی و ظرفیت های هپکو بر لزوم واردات ماشین آلات معدنی تأکید کرد و تمام توان مجموعه مطبوعش را در جهت تسهیل شرایط واردات این ماشین آلات به کار برد.

معاون وزیر صمت ۹ دی ماه یک هفته پس از بازدی از شرکت هپکو در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه معدن استان بوشهر گفت: برای تامین ماشین آلات معدنی یک مشکل عمومی در کشور وجود دارد که برخی شرکت ها با فضاسازی رسانه ای در تلاش هستند تا مانع از واردات این وسلیه شوند.

مافیای واردات ماشین‌آلات مانع رونق تولید هپکو هستند

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با دیارآفتاب درخصوص واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با وجود توانمندی شرکت هپکو می گوبد: وقتی چنین امکانی مثل هپکو را در کشور داریم چرا باید آن را نادیده بگیریم و نابود کنیم و واردات انجام دهیم، این سؤال درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح است که حجم ارزی موردنیاز برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات چقدر است و این ارز چگونه و از کجا تأمین خواهد شد؟

وی افزود: مسئله واردات تنها مربوط به هپکو نیست چراکه در مورد هر کالایی اگر بازار را بازکنید و آن کالا وارد شود تولیدکننده داخلی عملاً نابود می‌شود و از صحنه حذف خواهد شد.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب اظهار داشت: شرکت هپکو ظرفیتی دارد که در سال ۸۵ و ۸۶ در بازه یک‌ساله بیش از ۲ هزار دستگاه تولید داشته، وقتی این شرکت چنین رکوردی را در شرایط آن دوران ثبت کرده قطعاً با افزایش دانش فنی و توان قطعه‌سازی و تخصصی در کشور اگر حمایت شود توانایی به‌مراتب بیشتری هم خواهد داشت اما چرا این را نمی‌خواهند؟

کریمی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم یک جریان مافیایی در بحث واردات ماشین‌آلات به‌ویژه در بخش معادن وجود دارد که نان این‌ها در واردات است و اصرار دارند به هر قیمتی باب واردات را باز کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این ظرفیت هست که اگر هپکو را حمایت کنند و موانع پیش رو را بردارند همین ماشین‌آلاتی که اگر بخواهند از خارج کشور وارد کنند هر دستگاه حدود یک‌میلیون یورو برای کشور هزینه خواهد داشت می‌تواند در هپکو به‌مراتب باقیمت پایین‌تر و ارزان‌تر تولید شود که افزایش تولید ملی و رشد اشتغال را هم در پی خواهد داشت.

صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری!

حالا اما با وجود تمام کشمکش ها و ماجراهای ادامه دار هپکو در تازه ترین اقدام نگران کننده این بار هیئت دولت نیز در جلسه اخیر خود در تاریخ یکم اسفندماه با صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری موافق کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی دولت در توضیح این مصوبه هیئت وزیران آورده است: «با توجه به وقوع بلایای طبیعی و بحران خیز بودن کشور و از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط بحرانی در استان های کشور، هیئت وزیران مصوب کرد ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین دپو شده در سازمان اموال تملیکی به عنوان کالاهای متروکه، برای مدیریت بحران در اختیار وزارت کشور قرار داده شود تا بین شهرداری های کشور توزیع گردد.

همچنین با تصویب هیات وزیران، به وزارت کشور اجازه داده شد نسبت به واردات ماشین آلات مورد نیاز شهرداری‌ها با عمر حداکثر سه سال از تاریخ تولید با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.»

این تصمیم درحالی بسیار تأمل برانگیز است که با توجه به رویکرد دولت قبل همواره انتقادات گسترده ای به عدم حمایت از تولید داخل مطرح بود و با آغاز به کار دولت سیزدهم پشتیبانی بیش از پیش و جبران کاستی ها انتظار می رفت اما با این حال تصمیم اخیر هیئت دولت با توجه به اینکه عمده استفاده کنندگان از ماشین آلات راهسازی در کشور به واسطه فعالیت های عمرانی شهرداری ها و راهداری ها هستند لذا با تأمین نیاز این نهادها از طریق واردات آن هم با معافیت گمرکی در نظر گرفته شده عملا بخش بزرگی از بازار محصولات شرکت هپکو از دست خواهد رفت.

کمتر کسی است که نداند واردات انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرده است به طوری که میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه از قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

حالا اما شرکت هپکو برای بازگشت به اوج و گذر از یک پیچ تاریخی نیازمند حمایت قاطع و همه جانبه دستگاه های مسئول به خصوص دولت و مجلس و اهتمام به جلوگیری از واردات بی رویه در راستای حمایت از تولیدات داخلی است، به ویژه اینکه انتظار آن است که دولت با ایجاد تسهیلات برای تأمین نیاز داخلی ماشین آلات دستگاه های تابعه خود و به ویژه مجموعه شهرداری ها بر اعتماد خریداران خرد و شرکت های خصوصی به توانایی های شرکت هپکو بیفزاید.

انتهای پیام/
,

با وجود این اخبار امید بخش هپکو و ابراز امیدواری کارگران اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و اژدهای هفت سر مافیای واردات از هر منفذی به دنبال گزیدن این صنعت است.

,

در حالی که در طول سالیان گذشته واردات ماشین آلات سنگین به ویژه در رده دست دوم و مستعمل شرایط هپکو را رو به احتزار برد اما در هفته های اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در اظهاراتی نا امید کننده از موافقت کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده با واردات ۵۰ هزار خودروی سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی با تعرفه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، با ارز غیر صادراتی خبر داد.

,

مسئله ای که به ویژه در رابطه با بحث واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با حاشیه هایی همراه شد چراکه بسیاری این تصمیم را کارشناسی نشده عنوان کردند و چنین اقدامی را با توجه به ظرفیت مجموعه عظیم صنعتی هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمیانه و آثار زیان بار این تصمیم بر روند بازگشت به رونق تولید در این شرکت برخلاف اصل حمایت از تولیدات داخلی دانستند.

,

حالا در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ که مزین به عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» است همچنان تقابل نابرابر وارداتچی ها با هپکویی که با وجود تمام ناملایمتی ها، عدم حمایت ها و دو رویی برخی مسئولین به تازگی از زیر خروارها آوار خصوصی سازی غیراصولی سر بلند کرده و جان تازه ای گرفته است ادامه دارد.

,

اینک بعد از مدت ها صدای چرخش چرخ های تولید در شرکت هپکو طنین انداز است و این مجموعه عظیم صنعتی با همت کارگرانی که سال ها پای تنها مطالبه خود یعنی کار و تولید ایستادگی کردند دوباره مسیر بازگشت به روزهای اوج خود را می پیماید، روزهایی نه چندان دور که تولید انواع محصولات و ماشین آلات راهسازی و معدنی به قریب سالانه ۳ هزار دستگاه در سال رسید و نام هپکو را در کنار غول های بزرگ صنعت تولید ماشین آلات سنگین قرار داد.

,

, ,

(بخشی از تولیدات هپکو / اسفند ۱۴۰۰)

, (بخشی از تولیدات هپکو / اسفند ۱۴۰۰),

در روزهای اخیر تصاویری از یکی از خطوط تولید این شرکت نشان می دهد که هپکو حالا دیگر برخلاف روند نزولی در سال های اخیر این روزها در حال تولید است، هر چند توان هپکو بیش از این هاست اما خروج محصولات نهایی از خطوط تولید این شرکت پس از ثبت رکورد تولید تقریبا صفر در یکی دو سال اخیر را باید به فال نیک گرفت، اتفاقی که با وجود ظرفیت های فنی و مهندسی این مجموعه صنعتی در صورت حمایت می تواند با سرعت بیشتری رقم بخورد.

,

با این حال اما تصاویری از مبادی ورودی گمرک بندر شهید رجایی نشان می دهد واردات ماشین آلات دست دوم و کارکرده نیز همچنان با قوت در جریان است و علیرغم وعده های مکرر اما هنوز واردات این دستگاه ها انجام می گیرد.

,

, ,

(واردات ماشین آلات مستعمل دوم اسفندماه ۱۴۰۰)

, (واردات ماشین آلات مستعمل دوم اسفندماه ۱۴۰۰),

در عین حال به نظر می رسد وزارت صمت به عنوان یکی از متولیان اصلی در حوزه حمایت از تولیدات داخلی و به نوعی مهم ترین دستگاه مرتبط با محصولات هپکو با مواضع ضد و نقیض مدیران این وزراتخانه بیش از آنکه پشتیبان تولید کننده داخلی باشد منافع وارد کنندگان را در نظر می گیرد.

,

دوم دی ماه سال جاری بود که محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت در جریان بازدید از هپکو گفت: شرکت هپکو از ظرفیت ها و توانمندی های مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای کشور به ماشین آلات سنگین دارد.

,

اما وی چندی بعد در محافل مختلف و جریان نشست هایی با فعالان بخش معدن ضمن انکار توانمندی و ظرفیت های هپکو بر لزوم واردات ماشین آلات معدنی تأکید کرد و تمام توان مجموعه مطبوعش را در جهت تسهیل شرایط واردات این ماشین آلات به کار برد.

,

معاون وزیر صمت ۹ دی ماه یک هفته پس از بازدی از شرکت هپکو در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه معدن استان بوشهر گفت: برای تامین ماشین آلات معدنی یک مشکل عمومی در کشور وجود دارد که برخی شرکت ها با فضاسازی رسانه ای در تلاش هستند تا مانع از واردات این وسلیه شوند.

,

مافیای واردات ماشین‌آلات مانع رونق تولید هپکو هستند

, مافیای واردات ماشین‌آلات مانع رونق تولید هپکو هستند, مافیای واردات ماشین‌آلات مانع رونق تولید هپکو هستند,

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با دیارآفتاب درخصوص واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با وجود توانمندی شرکت هپکو می گوبد: وقتی چنین امکانی مثل هپکو را در کشور داریم چرا باید آن را نادیده بگیریم و نابود کنیم و واردات انجام دهیم، این سؤال درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح است که حجم ارزی موردنیاز برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات چقدر است و این ارز چگونه و از کجا تأمین خواهد شد؟

,

وی افزود: مسئله واردات تنها مربوط به هپکو نیست چراکه در مورد هر کالایی اگر بازار را بازکنید و آن کالا وارد شود تولیدکننده داخلی عملاً نابود می‌شود و از صحنه حذف خواهد شد.

,

نماینده اراک، کمیجان و خنداب اظهار داشت: شرکت هپکو ظرفیتی دارد که در سال ۸۵ و ۸۶ در بازه یک‌ساله بیش از ۲ هزار دستگاه تولید داشته، وقتی این شرکت چنین رکوردی را در شرایط آن دوران ثبت کرده قطعاً با افزایش دانش فنی و توان قطعه‌سازی و تخصصی در کشور اگر حمایت شود توانایی به‌مراتب بیشتری هم خواهد داشت اما چرا این را نمی‌خواهند؟

,

کریمی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم یک جریان مافیایی در بحث واردات ماشین‌آلات به‌ویژه در بخش معادن وجود دارد که نان این‌ها در واردات است و اصرار دارند به هر قیمتی باب واردات را باز کنند.

,

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این ظرفیت هست که اگر هپکو را حمایت کنند و موانع پیش رو را بردارند همین ماشین‌آلاتی که اگر بخواهند از خارج کشور وارد کنند هر دستگاه حدود یک‌میلیون یورو برای کشور هزینه خواهد داشت می‌تواند در هپکو به‌مراتب باقیمت پایین‌تر و ارزان‌تر تولید شود که افزایش تولید ملی و رشد اشتغال را هم در پی خواهد داشت.

,

صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری!

, صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری!, صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری!,

حالا اما با وجود تمام کشمکش ها و ماجراهای ادامه دار هپکو در تازه ترین اقدام نگران کننده این بار هیئت دولت نیز در جلسه اخیر خود در تاریخ یکم اسفندماه با صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری موافق کرده است.

,

, ,

پایگاه اطلاع رسانی دولت در توضیح این مصوبه هیئت وزیران آورده است: «با توجه به وقوع بلایای طبیعی و بحران خیز بودن کشور و از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط بحرانی در استان های کشور، هیئت وزیران مصوب کرد ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین دپو شده در سازمان اموال تملیکی به عنوان کالاهای متروکه، برای مدیریت بحران در اختیار وزارت کشور قرار داده شود تا بین شهرداری های کشور توزیع گردد.

,

همچنین با تصویب هیات وزیران، به وزارت کشور اجازه داده شد نسبت به واردات ماشین آلات مورد نیاز شهرداری‌ها با عمر حداکثر سه سال از تاریخ تولید با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.»

,

این تصمیم درحالی بسیار تأمل برانگیز است که با توجه به رویکرد دولت قبل همواره انتقادات گسترده ای به عدم حمایت از تولید داخل مطرح بود و با آغاز به کار دولت سیزدهم پشتیبانی بیش از پیش و جبران کاستی ها انتظار می رفت اما با این حال تصمیم اخیر هیئت دولت با توجه به اینکه عمده استفاده کنندگان از ماشین آلات راهسازی در کشور به واسطه فعالیت های عمرانی شهرداری ها و راهداری ها هستند لذا با تأمین نیاز این نهادها از طریق واردات آن هم با معافیت گمرکی در نظر گرفته شده عملا بخش بزرگی از بازار محصولات شرکت هپکو از دست خواهد رفت.

,

کمتر کسی است که نداند واردات انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرده است به طوری که میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه از قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

,

حالا اما شرکت هپکو برای بازگشت به اوج و گذر از یک پیچ تاریخی نیازمند حمایت قاطع و همه جانبه دستگاه های مسئول به خصوص دولت و مجلس و اهتمام به جلوگیری از واردات بی رویه در راستای حمایت از تولیدات داخلی است، به ویژه اینکه انتظار آن است که دولت با ایجاد تسهیلات برای تأمین نیاز داخلی ماشین آلات دستگاه های تابعه خود و به ویژه مجموعه شهرداری ها بر اعتماد خریداران خرد و شرکت های خصوصی به توانایی های شرکت هپکو بیفزاید.

,

 

]
علاوه بر مصوبه عجیب کمیسیون تلفیق برای واردات ۱۰هزار دستگاه ماشین آلات، هیئت دولت هم در اقدامی تأمل برانگیز با صدور مجوز واردات ماشین آلات برای نوسازی ناوگان شهرداری‌ها و راهداری‌ها آن هم با معافیت گمرکی موافقت کرده است.