جای خالی تئاتر کاربردی/ جشنواره‌هایی که فقط به اختتامیه فکر می‌کنند
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز قرار است اختتامیه جشنواره «تئاتر سنگر» برگزار شود و از گروه های برتری که با موضوع دفاع مقدس و مقاومت به اجرای نمایش پرداختند، تقدیر به عمل آید و به احتمال زیاد این اختتامیه نیز به مانند روز پایانی سایر جشنواره های تئاتری، پس از اهدای جوایز و گرفتن عکس های یادگاری، به فراموشی سپرده خواهد شد و گروه های برتر فقط نامشان در دفتر این جشنواره ثبت خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سال هاست که نهادهای مختلف فرهنگی بنا بر دغدغه های مثلا فرهنگی خود، با دریافت بودجه های میلیونی و میلیاردی، به برگزاری جشنواره های مختلف تئاتر می پردازند؛ جشنواره دفاع مقدس، جشنواره سنگر، جشنواره تئاتر خیابانی، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نام های دیگری که در کنار این جشنواره های سالیانه برگزار می شود و کمترین خروجی و تاثیرگذاری اجتماعی را در پی دارد.

,

در رشته تئاتر، شاخه ای به نام «تئاتر کاربردی» وجود دارد که علارغم اهمیت بالا و خروجی تاثیرگذار آن در جامعه هدف، سال هاست که مورد بی اعتنایی سیاست گذاران و هنرمندان این حوزه قرار گرفته است.

,

مک دانیل در تعریف تئاتر کاربردی می نویسد:« این نوع تئاتر، فعال‌ساز است و عنصر سرگرمی آن را «ایمن» می‌کند، به‌صورت خودانگیخته از دل موقعیت‌هایی چون جنگ، شورش، بحران‌های سیاسی و مدنی بیرون می‌آید و مدت‌هاست که به بخشی از سنت تئاتری تبدیل شده‌است.»

,

اگر در بحران های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که سال هاست در آن گرفتاریم، تئاتر نتواند با هنرمندی، از دل این بحران ها، شکوفایی ایجاد کند و تاثیرات عمیق اجتماعی نداشته باشد، بودن یا نبودنش چه فایده ای دارد؟ البته که همین سوال را م یشود درباره سینما و سایر هنرهای نمایشی نیز پرسید؛ اما تئاتر به دلیل تاثیر زنده، آنی و ارتباط بی واسطه و نفس به نفسی که با مخاطب خود دارد، تاثیرات به شدت بیشتری نسبت به سایر هنرهای نماشی می تواند داشته باشد و اینجاست که جای تئاتر کاربردی در جامعه به شدت احساس می شود.

,

سیاست گذاران این حوزه با درک اهمیت این موضوع، به جای تخصیص بودجه های میلیاردی به جشنواره های زینت المجالس، می توانند با همکاری و مشارکت سایر نهادها و برای تاثیرگذاری بیشتر این حوزه، به تئاتر کاربردی اهمیت دهند. تئاتری که می تواند با خلاقیتی که در ذات خود دارد و با شناخت درستی که از مسائل جامعه به دست آورده، می تواند مخاطبانی را که سال هاست با این هنر نمایشی بیگانه شده اند، دوباره آشتی دهد.

,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]
سال هاست که نهادهای مختلف فرهنگی بنا بر دغدغه های مثلا فرهنگی خود، با دریافت بودجه های میلیونی و میلیاردی، به برگزاری جشنواره های مختلف تئاتر می پردازند بدون اینکه کمترین تاثیرگذاری اجتماعی را در پی داشته باشند.