به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ در حال سپری شد که تعداد روز های ناسالم اراک در این سال به رکورد بی سابقه ی ۱۶۴ روز رسید و این یعنی مردم اراک بیش از ۳ برابر سال گذشته ( ۵۲ روز ناسالم در سال ۹۹) هوای سرشار از آلاینده های شیمیایی خطرناک به ویژه گوگرد را تنفس کرده اند، آماری که بیانگر شرایطی وخیم و بسیار نگران کننده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,شاخص کیفیت هوای اراک به خصوص در سال گذشته حتی به ندرت در وضعیت قابل قبول قرار گرفته است و در اکثر مواقع ساعاتی از روز را در شرایط ناسالم قرار داشته است، در عین حال اراکی ها امسال فقط ۸ روز با هوای پاک را تجربه کرده اند و آمار یک روز خطرناک، ۳ روز بسیار ناسالم، ۱۷ روز ناسالم و ۱۴۳ روز ناسالم برای گروه های حساس نیز در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.
شمار روزهای آلوده در نیمه نخست سال گذشته ۶۱ روز بوده که اراک در این بازه به عنوان آلوده ترین شهر کشور مطرح شد و با توجه به سیر تصاعدی روزهای ناسالم در نیمه دوم سال می توان اراک را آلوده ترین شهر در سال ۱۴۰۰ لقب داد.
در کنار علل مختلف شکل گیری شرایط بحرانی هوای اراک، نیروگاه شازند اما به دلیل استفاده از مازوت یکی از عوامل آلودگی شهرهای اراک و شازند به خصوص در فصول سرد سال به شمار میرود، استفاده از سوخت فسیلی مازوت که آلودگی بسیاری به همراه دارد از سوی این نیروگاه اما همواره یکی از مسائلی بوده که از سوی مردم و فعالان محیط زیست موردانتقاد و اعتراض قرار داشته است.
نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند
نقش نیروگاه حرارتی شازند در آلودگی هوای اراک به ویژه در شش ماهه دوم سال غیرقابل انکار است تا جایی که به گفته رئیس امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بنظر می رسد این نیروگاه روزانه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت می سوزاند و با توجه به مازوت مصرفی نیروگاه شازند که ۲.۵درصد گوگرد دارد، به ازای هر یک میلیون لیتر مازوت، ۲۵ تن گوگرد وارد هوا می شود و این یعنی ۱۲۵تن گوگرد به ازای ۵میلیون لیتر مازوت وارد هوا می شود که با توجه به موقعیت این نیروگاه و جهت وزش باد عالب حجم عمده آن مستقیما وارد هوای شهر اراک خواهد شد.
نیروگاه شازند سال ۹۹ از ۲۱ آذرماه شروع به مازوت سوزی کرد و در مدت ۷۳ روز ۲۱۹ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۴۲۰ مترمکعب مازوت سوزاند، در سال ۱۴۰۰ اما این نیروگاه ۱۲ روز زودتر و از ۹ آذرماه استفاده از مازوت را آغاز کرد و متأسفانه با وجود وعده های مکرر مسئولین برای چاره اندیشی در خصوص مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند و تأمین گاز آن اما این نیروگاه تقریبا تا روزهای پایانی سال مازوت سوزاند.
در طول چند سال اخیر بهرغم وعده دولتیها و مصوبات دولت بارها و بارها نیروگاه شازند با تخطی از مصوبه هیئت دولت و حتی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان سوخت خود را بر روی خط مازوت سوزی گذاشت که با واکنش فعالان محیط زیستی استان روبهرو شد تا اینکه در ابتدای سال ۹۹ مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خبر از پلمب خط انتقال مازوت نیروگاه شازند داد و حتی در مرداد ماه سال گذشته رئیس جمهور در پاسخ به نامه استاندار بار دیگر دستور توقف استفاده از مازوت در نیروگاه را صادر کرد، ولی چندی بعد با مازوت سوزی مجدد نیروگاه وعده های مسئولین نیز دود شد، اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان ادامه دار بود!
با این حال متأسفانه علیرغم مشکل ریشه ای آلودگی هوای کلانشهر اراک که عمدتا ناشی از آلاینده های ایجاد شده توسط صنایع است در طول سالیان گذشته اقدام درخوری در راستای حل این بحران صورت نگرفته است و به نظر می رسد با توجه به تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و بی توجهی چندین ساله نسبت به این مسئله مردم این کلانشهر همچنان با چالش های ادامه داری مواجه باشند.
به گفته فعالان محیط زیست ۱۶ سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا میگذرد و هنوز خیلی از مصوبات اجرایی نشده و این باعث شده در حوزه محیط زیست استان هم در بحث اعتبارات و هم در بحث هماهنگی دستگاهها در پیگیری مطالبات یک بیبرنامگی اتفاق بیفتد.
عدم تناسب تعداد روزهای ناسالم و جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا
استمرار آلودگی هوا در اراک در حالی است که طی سال گذشته تنها ۵ نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شده که هیچ تناسبی با تعداد روزهای ناسالم ثبت شده در سال ۱۴۰۰ ندارد، هر چند از ۵ جلسه برگزار شده این کارگروه تنها دو مورد مربوط به بازه ۸ ماهه امسال است و جلسات بعدی طی چهار ماه پایانی سال با حضور استاندار جدید مرکزی برگزار شد که بیانگر کم کاری مشهود مدیر ارشد دولت قبل در این زمینه است.
برگزاری منظم جسات کارگروه کاهش آلودگی هوای و تصمیم گیری به موقع و پیشگیرانه مسئولین برای رفع مشکل آلودگی هوا یک مطالبه جدی است اما متاسفانه نشست های این کارگروه صرفا در مواقعی برگزار می شود که وضعیت هوای اراک به مرز بحرانی رسیده باشد تا به واقع عنوان «کارگروه اضطرار» به آن اطلاق شود!
متأسفانه شرایط حاکم بر جامعه ناشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا باعث شده است تا موضوع آلودگی هوا این روزها مورد بی توجهی قرار گیرد هر چند حداقلی ترین اقدام در این زمینه اطلاع رسانی دقیق به شهروندان است اما متاسفانه به عقیده کارشناسان، متولیان امر در این حوزه نیز دچار ضعف هستند کما اینکه حتی شبکه پایش کیفیت هوای شهرهای اراک و شازند به لحاظ موقعیت قرار گیری و به روز رسانی های مطابق با استانداردهای مربوطه مورد نقد قرار دارد و بر همین اساس داده های این شبکه با آنچه به واقع وجود دارد در تناقض است.
شبکه پایش فعلی با اینکه متشکل از چهار ایستگاه محیط زیست، استانداری، مخابرات و شریعتی است اما جای تعجب است که علیرغم شرایط نامطلوب کیفیت هوا طی روزهای مختلف بعضاً آمار ارائه شده در سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست به صورت مدیریت شده و گزینشی است کما اینکه در برخی روز ها از ۴ ایستگاه مذکور تنها یک یا دو ایستگاه در مدار قرار دارد و فقط اطلاعاتی البته ناقص از این ایستگاه ها قابل رویت است!
آلودگی هوا کشنده تر از کرونا
طبق نتایج تحقیقات و پژوهش های معتبر پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا، آلودگی هواست که سالانه ۷.۳ میلیون نفر را دچار مرگ زودرس کرده در حالی که کرونا بعنوان چالش اصلی حال حاضر جان تلفاتی در حدود ۱.۴میلیون نفر در سال دارد؛ این امر لزوم پرداختن به جلوگیری از آلودگی هوا را نشان میدهد.
چندی قبل نیز رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته بود: مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM۲,۵ در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس میشود.
اخیرا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت اصفهان نیز گفته بود تحقیقات نشان میدهد که میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در اصفهان در سالهای ۹۷ تا ۹۹ حدود سه برابر شده است.
هر چند آلودگی هوا به دلیل توسعه صنعتی و مداخلات بشری در طبیعت جزو لاینفک زندگی جامعه امروز ما به خصوص در شهرهای صنعتی همچون اراک است اما می توان با بهره گیری از دانش کارشناسی و به روز رسانی سخت افزار صنایع، فیلتراسیون مناسب منابع ایجاد آلایندگی، توسعه فضای سبز، ارتقای سطح کیفی و استانداردهای وسایل نقلیه و جایگزینی انرژی های پاک به جای سوزاندن بی رویه سوخت های فسیلی و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر شرایط را نه در حد ایده آل اما در وضعیتی قابل قبول قرار داد.
در مجموع معضل آلودگی هوا در کلانشهر ها و بخصوص اراک مشکل دیروز و امروز نیست، هر چند عوارض آن در بلند مدت ظهور بروز پیدا می کند اما سال هاست مردم این شهر از این حجم آلایندگی رنج می برند، آلودگی ای که حداقل در اراک باید منشأ بخش عمده آن را در جایی به جز اگزوز وسایل نقلیه و دودکش بخاری منازل جستجو کرد، جایی که انواع آلاینده ها از سرب تا گوگرد را به هوای اراک پمپاژ می کنند یعنی صنایعی همچون آلومینیوم، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی شازند که عرصه را برای نفس کشیدن مردم تنگ کرده اند.
داستان آلودگی هوای اراک هرچند حالا دیگر برای مردم این شهر یک روایت تکراری است و سالهاست که آن را زندگی میکنند ولی این پدیده خطرناک بیآنکه بخواهیم زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار میدهد و عوارض و امراضی را به همراه دارد که در مرور زمان بهمراتب از کرونا خطرناکتر است اما نه ستاد ملی دارد و نه حتی یک دستگاه متولی مشخص، تلخ است اما این روزها ویروس آلودگی هوا با سرعتی بهمراتب بیشتر از کرونا ریهها را درمینوردد.
انتهای پیام/
شاخص کیفیت هوای اراک به خصوص در سال گذشته حتی به ندرت در وضعیت قابل قبول قرار گرفته است و در اکثر مواقع ساعاتی از روز را در شرایط ناسالم قرار داشته است، در عین حال اراکی ها امسال فقط ۸ روز با هوای پاک را تجربه کرده اند و آمار یک روز خطرناک، ۳ روز بسیار ناسالم، ۱۷ روز ناسالم و ۱۴۳ روز ناسالم برای گروه های حساس نیز در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.
,شمار روزهای آلوده در نیمه نخست سال گذشته ۶۱ روز بوده که اراک در این بازه به عنوان آلوده ترین شهر کشور مطرح شد و با توجه به سیر تصاعدی روزهای ناسالم در نیمه دوم سال می توان اراک را آلوده ترین شهر در سال ۱۴۰۰ لقب داد.
,
,
در کنار علل مختلف شکل گیری شرایط بحرانی هوای اراک، نیروگاه شازند اما به دلیل استفاده از مازوت یکی از عوامل آلودگی شهرهای اراک و شازند به خصوص در فصول سرد سال به شمار میرود، استفاده از سوخت فسیلی مازوت که آلودگی بسیاری به همراه دارد از سوی این نیروگاه اما همواره یکی از مسائلی بوده که از سوی مردم و فعالان محیط زیست موردانتقاد و اعتراض قرار داشته است.
,نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند
, نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند, نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند,نقش نیروگاه حرارتی شازند در آلودگی هوای اراک به ویژه در شش ماهه دوم سال غیرقابل انکار است تا جایی که به گفته رئیس امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بنظر می رسد این نیروگاه روزانه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت می سوزاند و با توجه به مازوت مصرفی نیروگاه شازند که ۲.۵درصد گوگرد دارد، به ازای هر یک میلیون لیتر مازوت، ۲۵ تن گوگرد وارد هوا می شود و این یعنی ۱۲۵تن گوگرد به ازای ۵میلیون لیتر مازوت وارد هوا می شود که با توجه به موقعیت این نیروگاه و جهت وزش باد عالب حجم عمده آن مستقیما وارد هوای شهر اراک خواهد شد.
,نیروگاه شازند سال ۹۹ از ۲۱ آذرماه شروع به مازوت سوزی کرد و در مدت ۷۳ روز ۲۱۹ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۴۲۰ مترمکعب مازوت سوزاند، در سال ۱۴۰۰ اما این نیروگاه ۱۲ روز زودتر و از ۹ آذرماه استفاده از مازوت را آغاز کرد و متأسفانه با وجود وعده های مکرر مسئولین برای چاره اندیشی در خصوص مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند و تأمین گاز آن اما این نیروگاه تقریبا تا روزهای پایانی سال مازوت سوزاند.
,در طول چند سال اخیر بهرغم وعده دولتیها و مصوبات دولت بارها و بارها نیروگاه شازند با تخطی از مصوبه هیئت دولت و حتی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان سوخت خود را بر روی خط مازوت سوزی گذاشت که با واکنش فعالان محیط زیستی استان روبهرو شد تا اینکه در ابتدای سال ۹۹ مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خبر از پلمب خط انتقال مازوت نیروگاه شازند داد و حتی در مرداد ماه سال گذشته رئیس جمهور در پاسخ به نامه استاندار بار دیگر دستور توقف استفاده از مازوت در نیروگاه را صادر کرد، ولی چندی بعد با مازوت سوزی مجدد نیروگاه وعده های مسئولین نیز دود شد، اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان ادامه دار بود!
,با این حال متأسفانه علیرغم مشکل ریشه ای آلودگی هوای کلانشهر اراک که عمدتا ناشی از آلاینده های ایجاد شده توسط صنایع است در طول سالیان گذشته اقدام درخوری در راستای حل این بحران صورت نگرفته است و به نظر می رسد با توجه به تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و بی توجهی چندین ساله نسبت به این مسئله مردم این کلانشهر همچنان با چالش های ادامه داری مواجه باشند.
,به گفته فعالان محیط زیست ۱۶ سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا میگذرد و هنوز خیلی از مصوبات اجرایی نشده و این باعث شده در حوزه محیط زیست استان هم در بحث اعتبارات و هم در بحث هماهنگی دستگاهها در پیگیری مطالبات یک بیبرنامگی اتفاق بیفتد.
,عدم تناسب تعداد روزهای ناسالم و جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا
, عدم تناسب تعداد روزهای ناسالم و جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا, عدم تناسب تعداد روزهای ناسالم و جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا,استمرار آلودگی هوا در اراک در حالی است که طی سال گذشته تنها ۵ نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شده که هیچ تناسبی با تعداد روزهای ناسالم ثبت شده در سال ۱۴۰۰ ندارد، هر چند از ۵ جلسه برگزار شده این کارگروه تنها دو مورد مربوط به بازه ۸ ماهه امسال است و جلسات بعدی طی چهار ماه پایانی سال با حضور استاندار جدید مرکزی برگزار شد که بیانگر کم کاری مشهود مدیر ارشد دولت قبل در این زمینه است.
,برگزاری منظم جسات کارگروه کاهش آلودگی هوای و تصمیم گیری به موقع و پیشگیرانه مسئولین برای رفع مشکل آلودگی هوا یک مطالبه جدی است اما متاسفانه نشست های این کارگروه صرفا در مواقعی برگزار می شود که وضعیت هوای اراک به مرز بحرانی رسیده باشد تا به واقع عنوان «کارگروه اضطرار» به آن اطلاق شود!
,متأسفانه شرایط حاکم بر جامعه ناشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا باعث شده است تا موضوع آلودگی هوا این روزها مورد بی توجهی قرار گیرد هر چند حداقلی ترین اقدام در این زمینه اطلاع رسانی دقیق به شهروندان است اما متاسفانه به عقیده کارشناسان، متولیان امر در این حوزه نیز دچار ضعف هستند کما اینکه حتی شبکه پایش کیفیت هوای شهرهای اراک و شازند به لحاظ موقعیت قرار گیری و به روز رسانی های مطابق با استانداردهای مربوطه مورد نقد قرار دارد و بر همین اساس داده های این شبکه با آنچه به واقع وجود دارد در تناقض است.
,
شبکه پایش فعلی با اینکه متشکل از چهار ایستگاه محیط زیست، استانداری، مخابرات و شریعتی است اما جای تعجب است که علیرغم شرایط نامطلوب کیفیت هوا طی روزهای مختلف بعضاً آمار ارائه شده در سامانه پایش کیفی هوای سازمان محیط زیست به صورت مدیریت شده و گزینشی است کما اینکه در برخی روز ها از ۴ ایستگاه مذکور تنها یک یا دو ایستگاه در مدار قرار دارد و فقط اطلاعاتی البته ناقص از این ایستگاه ها قابل رویت است!
,آلودگی هوا کشنده تر از کرونا
, آلودگی هوا کشنده تر از کرونا, آلودگی هوا کشنده تر از کرونا,طبق نتایج تحقیقات و پژوهش های معتبر پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا، آلودگی هواست که سالانه ۷.۳ میلیون نفر را دچار مرگ زودرس کرده در حالی که کرونا بعنوان چالش اصلی حال حاضر جان تلفاتی در حدود ۱.۴میلیون نفر در سال دارد؛ این امر لزوم پرداختن به جلوگیری از آلودگی هوا را نشان میدهد.
,چندی قبل نیز رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته بود: مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM۲,۵ در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس میشود.
,اخیرا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت اصفهان نیز گفته بود تحقیقات نشان میدهد که میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در اصفهان در سالهای ۹۷ تا ۹۹ حدود سه برابر شده است.
,
هر چند آلودگی هوا به دلیل توسعه صنعتی و مداخلات بشری در طبیعت جزو لاینفک زندگی جامعه امروز ما به خصوص در شهرهای صنعتی همچون اراک است اما می توان با بهره گیری از دانش کارشناسی و به روز رسانی سخت افزار صنایع، فیلتراسیون مناسب منابع ایجاد آلایندگی، توسعه فضای سبز، ارتقای سطح کیفی و استانداردهای وسایل نقلیه و جایگزینی انرژی های پاک به جای سوزاندن بی رویه سوخت های فسیلی و بسیاری موارد ریز و درشت دیگر شرایط را نه در حد ایده آل اما در وضعیتی قابل قبول قرار داد.
,در مجموع معضل آلودگی هوا در کلانشهر ها و بخصوص اراک مشکل دیروز و امروز نیست، هر چند عوارض آن در بلند مدت ظهور بروز پیدا می کند اما سال هاست مردم این شهر از این حجم آلایندگی رنج می برند، آلودگی ای که حداقل در اراک باید منشأ بخش عمده آن را در جایی به جز اگزوز وسایل نقلیه و دودکش بخاری منازل جستجو کرد، جایی که انواع آلاینده ها از سرب تا گوگرد را به هوای اراک پمپاژ می کنند یعنی صنایعی همچون آلومینیوم، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه حرارتی شازند که عرصه را برای نفس کشیدن مردم تنگ کرده اند.
,داستان آلودگی هوای اراک هرچند حالا دیگر برای مردم این شهر یک روایت تکراری است و سالهاست که آن را زندگی میکنند ولی این پدیده خطرناک بیآنکه بخواهیم زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار میدهد و عوارض و امراضی را به همراه دارد که در مرور زمان بهمراتب از کرونا خطرناکتر است اما نه ستاد ملی دارد و نه حتی یک دستگاه متولی مشخص، تلخ است اما این روزها ویروس آلودگی هوا با سرعتی بهمراتب بیشتر از کرونا ریهها را درمینوردد.
,انتهای پیام/
]