شرکت‌های دانش‌بنیان کلید حل مشکلات اقتصادی/ فرآیند طولانی ثبت شرکت‌ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات دانش بنیان‌ها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، رهبر معظم انقلاب امسال را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و در سخنرانی نوروزی خود بر ضرورت گسترش مراکز دانش بنیان و حمایت قاطعانه و همه جانبه دستگاه های دولتی و مسئولان از این مراکز و فعالان این حوزه تاکید کردند تا در سایه این حمایت ها و توسعه کمی و کیفی مراکز دانش بنیان، اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی نیز محقق شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
شرکت های دانش بنیان مراکز خصوصی و تعاونی هستند که بر اساس نیازهای جامعه و تولید علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش ایجاد می شوند و توجه به آن می تواند نقش موثری در بهبود شاخص های اقتصادی هر کشور و رفع معضلاتی همچون فقر و بیکاری داشته باشد.
,
 
,
رهبر انقلاب در بیانات خود تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانستند و برخورداری از دو ویژگی اشتغال آفرینی و دانش بنیان بودن را دو اصل مهم در توسعه و رونق تولید داخلی اعلام کردند لذا رویکرد همه مسئولان و نخبگان جامعه باید در راستای تحقق این مهم قرار گیرد.
,
 
,
شرکت های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند و توسعه و حمایت از این مراکز علمی در ارتقای سطح اقتصادی کشور حائز اهمیت است. یکی از راهکارهای حمایت از شرکت های دانش بنیان، ترویج محصولات این شرکت ها است و یکی از اقدامات موثر برای نیل به این منظور این است که دستگاه های دولتی تنها از محصولات این شرکت ها استفاده کنند.
,
 
,
استان گیلان با داشتن مرز جغرافیایی با کشورهای همسایه و همچنین برخورداری از مناطق آزاد تجاری ظرفیت بسیار خوبی در توسعه کیفی و کمی شرکت های دانش بنیان دارد و در صورت حمایت عملی مسئولان، می توان از همین طریق معضل اساسی و اولویت دار استان یعنی بیکاری را تا حد زیادی از بین برد.
,
 
,
رتبه سیزدهم گیلان در تعداد شرکت های دانش بنیان
, رتبه سیزدهم گیلان در تعداد شرکت های دانش بنیان, رتبه سیزدهم گیلان در تعداد شرکت های دانش بنیان,
 
,
"علی باستی" رئیس پارک علم و فناوری گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند اظهار کرد: تعداد ۷۳ شرکت دانش بنیان در گیلان فعال است که در مقایسه با سایر استان ها رتبه سیزدهم کشوری را داریم.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه شرکت های خلاق نوع سوم شرکت های دانش بنیان هستند تصریح کرد: ۲۲ شرکت خلاق در گیلان وجود دارد که در مقایسه با سایر استان ها رتبه نهم کشوری را دارا هستیم.
,
 
,
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان عموما بر اساس محصول سنجیده شده و بر اساس تحقیقات ارزیابی می شوند افزود: درصد بالایی از شرکت های دانش بنیان در گیلان فعال هستند.
,
 
,
رئیس پارک علم و فناوری گیلان در پاسخ به سوال تفاوت میان شرکت های نوع یک و دو گفت: شرکت های دانش بنیان نوع دو عنوان شرکت‌هایی هستند که محصولی را توسعه داده اند اما به تولید انبوه نرسیده اما نوع یک عموما تولید انبوه دارند.
,
 
,
کمتر از ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند
, کمتر از ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند, کمتر از ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فعال هستند,
 
,
باستی خاطرنشان کرد: از ۷۳ شرکت دانش بنیان مستقر در استان گیلان، ۹ شرکت یعنی کمتر از ۲۰ درصد آنها در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.
,
 
,
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان برای بخش خصوصی است و به همین علت بر اساس نیاز بازار شکل می گیرند ادامه داد: سیاست گذاری های مربوط به این شرکت ها بر اساس نیاز جامعه است و بر طبق همین اصل توسعه پیدا می کنند لذا تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی زیاد نیست.
,
 
,
, ,
 
,
سمت و سوی شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی می رود
, سمت و سوی شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی می رود, سمت و سوی شرکت های دانش بنیان به حوزه کشاورزی می رود,
 
,
باستی با اشاره به اقدامات مثبت جهت توسعه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی بیان کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور، تفاهم نامه ای میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شده است که بر اساس آن، سمت و سوی شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور به حوزه کشاورزی برود.
,
 
,
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر علاقمندی جهاد کشاورزی و استانداری گیلان مبنی بر توسعه شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی عنوان کرد: برنامه و مشوق هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه تاسیس شرکت های دانش بنیان یکی از ضروریات کشور است و برای ارتقای کمی و کیفی آن می بایست نگاه خود را به این حوزه تغییر دهیم افزود: تاسیس شرکت های دانش بنیان بر خلاف اقداماتی مانند مدرسه سازی و غیره که اگر بیش از یک حدی ساخته شوند مازاد محسوب می شود، هر چقدر توسعه یابند باز هم نیاز جامعه نسبت به آن تامین نمی شود و می توان مجددا شرکت های بیشتری در حوزه های مختلف تاسیس کرد.
,
 
,
فرآیند طولانی ثبت شرکت ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان
, فرآیند طولانی ثبت شرکت ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان, فرآیند طولانی ثبت شرکت ها و شفاف نبودن قوانین از مشکلات فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان,
 
,
باستی با اشاره به اینکه برخی قوانین مربوط به تاسیس شرکت ها شفاف نیست تصریح کرد: فرآیند طولانی ثبت شرکت ها یکی از مشکلات بر سر راه فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان است و شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار در ایران وضعیت خوبی ندارد لذا پیشنهاد می شود که این موارد مورد بررسی جدی تر قرار بگیرند.
,
 
,
وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مانند ادارات و سایر بخش ها نیستند و دانش و فناوری آورده آنها محسوب می شود لذا نباید برای ارائه تسهیلات به آنها خواستار ارائه تضامین سفت و سخت باشیم.
,
 
,
باستی مرزی بودن استان گیلان و وجود منطقه آزاد در آن را یکی از مزایای توسعه شرکت های دانش بنیان دانست و تاکید کرد: وجود امکان ارتباط با کشورهای خارجی در زمانی که شرکت های دانش بنیان به مرحله صادرات محصولات خود می رسند بسیار حائز اهمیت است و برخی از مراکز دانش بنیان گیلان نیر بر همین اساس فعالیت می کنند.
,
 
,
توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در استان گیلان می تواند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی استان و افزایش تولید محصولات استراتژیک و در نهایت رونق ملی شود که به طور حتم این مهم نیازمند اتخاذ سیاست گذاری و برنامه ریزی جدی تر و همچنین حذف بروکراسی های طولانی اداری و تسهیل فعالیت برای تحصیلکرده های دانشگاهی در این خطه است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
فعالیت کمتر از ۲۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی آن هم در استان گیلان که اقتصاد آن وابسته به این بخش است، زنگ خطر و اعلام نیازمندی جدی برای اتخاذ سیاست‌های تشویقی در توسعه این بخش است.