تقویت اقتصاد ملی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی باید توسعه یابد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا در نیروهای مسلح با همراهی ۳۲ نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی از بخش‌های مختلف بندر شهیدرجایی بازدید و در خصوص راهبردهای توسعه دریا محور و نقش آن در سیاست اقتصادی ملی و منطقه‌ای به بحث و گفتگو پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

سرلشکر صفوی گفت: وقتی یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک بر هم منطبق می‌شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی و ژئوپلیتیکی برخوردار شود، همه قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت.

,

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات تجاری، اتخاذ راهبرد دریا محور نقش تعیین‌کننده‌ای در روند صادرات، ترانزیت و اقتصاد این منطقه دارد.

,

مشاور عالی فرمانده کل قوا در نیروهای مسلح افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های توسعه استان های جنوبی و به ویژه استان هرمزگان در حوزه دریایی و بندری به دلیل برخورداری از ۲ هزار و۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۷۱بندر بزرگ و کوچک در توسعه اقتصاد ملی بسیار حائز اهمیت است.

,

وی در بخشی از این بازدید با اشاره به اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه‌های دریایی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به عنوان گذرگاه دریایی سوق‌الجیشی، اتخاذ راهبرد دریا محور نقش تعیین‌کننده‌ای در سپهر اقتصادی منطقه ایفا کرده و تاثیرات به‌‌سزایی در روند صادرات و ترانزیت در پی خواهد داشت.

,

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در جریان این بازدید به بیان ماموریت‌ها و برنامه‌های تخصصی و کلان سازمان بنادر و دریانوردی، جایگاه و نقش بندر شهید رجایی در عرصه های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین چشم اندازهای ترسیم شده برای دستیابی به افق‌های پیش رو پرداخت.

,

"علی‌رضا محمدی کرجی‌ران" در ادامه به سئوالات مطرح شده از سوی دانشجویان در خصوص نقش منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، طرح‌های توسعه در حوزه‌های دریایی و بندری و زیرساخت‌های پدافند غیرعامل در این بندر، توسعه زیرساخت های ریلی در این بندر و راهکارهای ارتقای جایگاه این بندر در سطح بنادر جهان پاسخ گفت.

,

بازدید از یک فروند کشتی تجاری و آشنایی با فرآیند پهلودهی، تخلیه و بارگیری و مسیرهای متردد دریایی که کشتی‌های تجاری تا مقاصد هدف می‌پیمایند از دیگر برنامه‌های بازدید سرلشکر صفوی و دانشجویان دانشگاه دافوس بود.

,

بندر شهید رجایی با ظرفیت جابجایی ۱۴۰ میلیون تن کالا و ۶ میلیون TEU کانتینر یکی از مبادی مهم تجاری کشور محسوب می‌شود که ۸۰ درصد از ترانزیت کالا را به تنهایی به خود اختصاص داده است.

,

انتهای پیام/

]
مشاور عالی فرمانده کل قوا در نیروهای مسلح در جریان بازدید از بندر شهید رجایی با بیان اینکه اتخاذ راهبرد دریا محور نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصادی ملی و منطقه‌ای دارد، برتوسعه تقویت اقتصاد ملی با بهره گیری از ظرفیت های دریایی تاکید کرد.