زخم های التیام نیافته ۱۲ تیر ۶۷ و جنایت وینسنس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

دوازدهم تیرماه 1367 همچون برخی دیگر از روزهای تاریخ کشورمان، رنگ و بوی جنایت آمریکا علیه ملت ایران دارد؛ جنایتی که در آن 290 نفر انسان بیگناه کشته شدند در حالی که 66 نفر از آنها شامل کودکان خردسال بودند.

,

ذهن و خاطره ملت ایران در این روز به سمت هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، می رود.

,

هواپیمایی که دقایقی پس از پرواز بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» با موشک ناو جنگی وینسنس از رادار خارج شد.

,

گرچه این هواپیما 290 مسافر و خدمه داشت که علاوه شهروندان ایرانی، تبعه هایی از امارات، هند، پاکستان، یوگسلاوی وقت و ایتالیا نیز جزو مسافران این هواپیما بودند که هیچ یک زنده نمانده و حتی پیکر برخی از مسافران پیدا نشد، اما تبعات این جنایت و آثار زیانبار مادی و معنوی آن تنها به کودکان، زنان و مردان مسافر این هواپیما محدود نشد چرا که چه بسیار خانواده هایی که در این حادثه سرپرست و نون آور خود را از دست داده و چه بسیار فرزندانی که با از دست دادن پدر و ماد خود بی سرپرست شدند.

,

اما آنچه در پس این جنایت دردناکتر بود، حمایت مقامات آمریکایی از این جنایت، بسنده کردن به اعلام اشتباه و دادن مدال شجاعت به ناخدای این ناو بود.

,

 

,

بدتر از آن نپذیرفتن مسئولیت این جنایت بطور رسمی بود و هنوز که هنوز است زخم های این جنایت نزد ملت ایران بخصوص خانواده های دغدار آن حادثه تازه است.

,

پس از این جنایت، جمهوری اسلامی ایران به خاطر نقض حقوق بین المللی هوایی خود، به شورای امنیت سازمان ملل و شورای ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) شکایت کرد.

,

شورای امنیت در 25 تیر همان سال جلسه تشکیل داد و قطعنامه ایی به شماره 616 تصویب کرد.

,

با نگاهی به متن این قطعنامه مشخص است حقوق ملت ایران آنطور که باید ایفا نشد.

,

ابراز تاسف البته عمیق و خشک و خالی این شورا به همراه تسلیت به خاطر این حادثه، اعلام همدردی و استقبال از ایجاد گروه تحقیق برای بررسی تمام حقایق موجود جمهوری اسلامی از جمله موارد ذکر شده در این قطعنامه بود.

,

شورای ایکائو نیز اقدامی برای اقناع افکار عمومی انجام نداد و به ذکر تسلیت اکتفا و حتی از محکومیت اقدام آمریکا خودداری کرد.

,

اما علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو، شکایت ایران در دیوان بین المللی دادگستری نیز نشان می داد که افکار عمومی از قطعنامه شورای امنیت و عملکرد ایکائو راضی نیست.

,

اما چند نکته درباره این جنایت آمریکا:

,

- زمانی که هواپیما مورد اصابت موشک ناو وینسنس قرار گرفت، هنوز در فضای هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

,

- آمریکا از نوع هواپیما، مسافربری و غیرنظامی بودن آن پرواز اطلاع کاملی داشت.

,

- دولت آمریکا هیچگاه مسئولیت سرنگونی این هواپیما را برعهده نگرفت اما با پرداخت غرامت به ایران عملا این مسئولیت را برعهده گرفت.

,

- ویل راجرز فرمانده ناو جنگی مذکور پس از این جنایت و در زمان پایان خدمت خود در ارتش آمریکا مدال لیاقت را از دستان جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد.

,

- هیچ‌کدام از خدمه جنگی ناو وینسنس تحت پیگیرد قرار نگرفتند و حتی تمام سربازان ناو جنگی وینسنس پس از این حادثه، به‌خاطر تکمیل سفر خود به یک منطقهٔ جنگی، مدال مبارزه دریافت کردند.

,

- آمریکائی‌ها برای فرار از اقدام بی شرمانه خود ادعاهای واهی همچون «در پشت هواپیمای مسافربری ایرباس، یک هواپیمای جنگی پنهان شده بود و هواپیمای ایرباس در حال انجام یک مأموریت انتحاری بود» را مطرح کردند.

,

- با شکایت ایران در دیوان بین المللی لاهه، دولت آمریکا ملزم به پرداخت 55 میلیون دلار برای خانواده های قربانیان و 40 میلیون دلار هم برای غرامت ناشی از سقوط هواپیما به ایران شد.

,

-----------------------

,

نگارنده: یوسف اسدی

,

---------------------

,

انتهای پیام/

]
۱۲ تیر ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری ایران با شلیک ناو جنگی متجاوز آمریکایی در آب‌های نیلگون خلیج فارس سقوط کرد و با وجود آثار زیانبار مادی و معنوی آن برای ایرانیان به ویژه خانواده‌های قربانیان آن، آمریکایی‌ها هیچ‌گاه از اقدام جنایت‌بار خود عذرخواهی نکردند و هنوز که هنوز است زخم های این جنایت آشکار التیام نیافته است.