"سوهان ورقه‌ای" کاشمر در نوبت ثبت آثار ناملموس قرار دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا یوسفی، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: موزه ها در کنار فعالیت های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که دارند به مانند رسانه ای پویا هستند که داشته ها و دست آوردهای دیروز ملت ها را به امروز و فرداها پیوند می زنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه موزه ها زبان ارتباطی فرا ملی موجب ایجاد تفاهم و تقویت آن بین ملل ها می شوند، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی نه تنها به بقایای مادی آثاری از گذشتگان تعلق دارد بلکه قسمت عمدی از این میراث مربوط به میراث معنوی و ناملموس ما شامل آیین ها، فرهنگ و بسیاری از موارد دیگر است.

,

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با تاکید بر اینکه ایران با قدمتی کهن و تمدنی عظیم سابقه ای به قدمت تاریخ و فرای تاریخ در حوزه میراث فرهنگی دارد، تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، 28 اردیبهشت را به عنوان آغاز هفته میراث فرهنگی نامگذاری کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه مردمی کردن حفاظت میراث فرهنگی و تبدیل آن به فرهنگ عمومی یکی از ضروریاتی است که امیدواریم روزی شاهد اجرایی شدن آن باشیم، اذعان کرد: یکی از وجوهات توسعه پایدار ما در کنار منابع طبیعی و محیط زیست، میراث فرهنگی است که می تواند به عنوان دریچه ای در بحث اقتصاد گردشگری به این کشور خدمت کند.

,

یوسفی با بیان اینکه مدرسه تاریخی علمیه سلطان العلما کاشمر شاخص میراث فرهنگی در شهرستان کاشمر است که نیاز به توجه دارد، عنوان کرد: اعتباراتی که حوزه میراث فرهنگی که بخواهد به تنهایی در این فضا هزینه کند مطمئناً جوابگوی این بنا نخواهد بود و امیدواریم در مرمت این بنای شاخص گام های موثری با همکاری دیگر نهادها و ادارات برداریم.

,

وی با تاکید بر اینکه شهرستان کاشمر در حال حاضر 23 اثر در حوزه میراث ملموس و 3 اثر در حوزه میراث ناملموس دارد که در فهرست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، تشریح کرد: تعزیه خوانی، قنبر خوانی و آیین نخل گردانی روستای فدافن نیز از جمله میراث ناملموس کاشمر است.

,

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه سوهان ورقه ای و سوهان گل کاشمر به عنوان یک اثر در فهرست آثار ناملموس در مسیر ثبت قرار گرفته است، بیان کرد: ثبت اثر درخت سرو زرین باغمزار که قدمت چند صد ساله دارد نیز به زودی رقم خواهد خورد.

,

انتهای پیام/

]
یوسفی با بیان اینکه شهرستان کاشمر در حال حاضر ۲۳ اثر در حوزه میراث ملموس و ۳ اثر در حوزه میراث ناملموس دارد که در فهرست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، گفت: سوهان ورقه ای و سوهان گل کاشمر به عنوان یک اثر در فهرست آثار ناملموس در مسیر ثبت قرار گرفته است.