معبد هندوها، یادگاری از «گوران» در دل خلیج فارس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان که در جنوبی ترین نقطه کشور عزیزمان قرار دارد؛ دارای قدمت و فرهنگ دیرینه ای بوده که آثار تاریخی به جا مانده در اقصی نقاط استان گواهی بر این ادعاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
همجواری هرمزگان با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان از دیرباز این استان مهم و استراتژیک بوده و آثار به جا مانده در آن از دوران های پر فراز و نشیب، قدمت و شکوفایی تمدن در این خطه حکایت دارد.
,
بندرعباس به عنوان مرکز هرمزگان نیز دارای آثار تاریخی و کهنی بوده که جریان زندگی در روزگاران کهن در این خطه از خلیج فارس را بازگو می کند.
,
, ,
معبد هندوها از جمله آثار تاریخی بندرعباس به شمار می رود که مانند نگینی زیبا در مرکز شهر قرار گرفته و از ارتباط کهنه ایرانیان به خصوص این خطه از جنوب کشور با هندی ها حکایت می کند.
,
در گذشته هندی های فراوانی برای داد و ستد به هرمزگان سفر می کردند و حتی پیش از انقلاب پزشکان فراوانی از کشور هندوستان در استان حضور داشتند و برای انجام امورات دینی خود معبد هندوها را در مرکز شهر ساخته اند.
,
فرهنگ هندی ها را می توان در لباس های رنگی و غذاهای تند و تیز مردم هرمزگان یافت و این موضوع از وفور هندی ها و تلفیق فرهنگ آنها با مردم هرمزگان در گذشته خبر می دهد.
,
معبد هندو ها  در سال ۱۳۱۰ در زمان سلطنت محمد حسن خان سعد الملک با استفاده از سبک معماری ایرانی و هندی و با خاک، گچ های ضخیم و لویی، ملات گل و ساروچ ساخته شده است.
,
, ,
نقش و نگار و مقرنس های پیرامونی گنبد معبد هندوها چشم هر بیننده ای را محو تماشای خود می سازد و ساخت این گونه گنبد نه تنها در هرمزگان و کرانه خلیج فارس وجود نداشته بلکه نظیر آن را نمی توان در کل کشور پیدا کرد.
,
گنبد این معبد از لایه های ذوذنقه ای و ۷۲ برج کوچک با گلدسته های لوتوس یا نیلوفر آبی تزیین شده که این گل تجلی بخش عظمت و شکوه به شمار می رود.
,
, ,
نقش و نگار های خاص و زیبایی در اتاق های معبد هندوها به چشم می خورد که یکی از آن ها نقاشی از کریشنا، خدای فلوت نواز هندی ها است؛ اگر چه مرور زمان نقش و نگار های موجود در این بنا را محو ساخته اما همچنان جدابیت خاصی در این بنا وجود دارد.
,
مردم بومی بندرعباس در گذشته به هندی های مقیم شهر ساحلی بندرعباس«گور» می گفتند و معبد نیز در گویش بندری «بت» بود به همین دلیل مردم دریا دل بندری به معبد هندو ها «بت گوران» می گویند.
,
, ,
این بنای تاریخی در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مجسمه ها، ظرف و ظروف و تابلوهای موجود در آن در معرض دید گردشگران و توریست ها قرار دارد.
,
در محوطه معبد هندوها و در راستای حمایت از تولیدکنندگان بومی و محلی این خطه از جنوب غرفه هایی برای فروش لباس بندری، وسایل تزیینی و صدفی، صنایع دستی و… تعبیه شده و دختران بندری با در دست داشتن حنا میزبان گردشگران برای بستن نقش و نگار زیبا بر روی دست آن ها هستند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
معبد هندوها از جمله آثار تاریخی بندرعباس به شمار می‌رود که مانند نگینی زیبا در مرکز شهر و کناره خلیج فارس قرار گرفته و از ارتباط کهنه ایرانیان به خصوص این خطه از جنوب کشور با هندی‌ها حکایت می‌کند.