یک‌سوم بانوان ایرانی مجرد یا دارای یک فرزند هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر علیرضا زالی امروز در حاشیه نخستین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: الآن در حوزه ساختار جمعیتی با یک اَبَرچالش و بحران جدی راهبردی روبه‌رو هستیم به‌طوری که از سال 85 نرخ جانشینی در حوزه باروری از رِنج متعارف پایین‌تر آمده است و این بدین معناست که ما در تراز منفی در حوزه باروری در کشور قرار داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: بیشترین چالش و مشکل را در سال 1400 شاهد بودیم. از سال 1395 تا 1399 به‌صورت تصاعدی کاهش نرخ موالید و باروری را در کشور داشتیم و سال 99 نسبت به سال‌های قبلش، بالاترین رشد تصاعدی را در کاهش موالید داشته است.
,
 
,
وی با بیان این‌که "در زمان حاضر نرخ باروری در کشور ما حتی از کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، ترکیه و لبنان نیز کمتر است"؛ ادامه داد: نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر و معادل 1.2درصد است و در سال 1400 در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق 0.6 بوده است.
,
 
,
زالی با بیان این‌که پنجره جمعیتی گروه سنی 15 تا 60 سال را در حوزه اقتصادی شامل می‌شود، گفت: باید دوسوم جمعیت کشور در پنجره جمعیتی قرار بگیرند تا جمعیت آن جامعه، بهره‌وری داشته باشند.
,
 
,
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: جمعیت گروه سنی جوان در حال خروج از این پنجره جمعیتی هستند و این فرصت به‌سرعت در حال عبور است، الآن در میانه پنجره جمعیتی هستیم و فرصت اندکی برای افزایش جمعیت باقی مانده است.
,
 
,
زالی اعلام کرد: در زمان حاضر یک‌سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش نرخ باروری به ۰.۶درصد در برخی مناطق کشور گفت: یک‌سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند!