جهان باید در مقابله با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا متحد شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دریابان علی شمخانی که برای شرکت در چهارمین گفتگوی امنیت منطقه‌ای به تاجیکستان سفر کرده، با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این دیدار دریابان شمخانی با ابراز رضایت از سطح عالی رایزنی‌های دو کشور در سطوح مختلف بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به تحولات جدید در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال است که در معرض تحریم قرار دارد و به نماد بی‌اثر بودن تحریم برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای مستقل تبدیل شده است.
 
شمخانی بر ضرورت پی‌ریزی همکاری‌های راهبردی تهران - مسکو برای مواجهه با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد تحریم‌ها علیه روسیه با پایان جنگ لغو نخواهد شد و از این رو باید برای تدوین نظام منسجم همکاری بین کشورهای تحریم شده در افق راهبردی و بلندمدت برنامه‌ریزی شود.

,
,
,

وی ایجاد جهش اساسی در تعاملات و مناسبات اقتصادی دو طرف را از مهم‌ترین ابعاد روابط و عامل تسریع در ارتقای ابعاد دیگر همکاری‌ها دانست و گفت: بسترسازی برای زیست مشترک در شرایط تحریمی و تبدیل تحریم‌ها به فرصتی برای تقویت اقتصاد مولد و درون‌زا ضروری است.

,

شمخانی گفت: توسعه همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و پیش‌بینی سازوکارهای مشترک مالی، بانکی و تعرفه‌ای میان اعضاء این سازمان یکی از اقدامات مهمی است که می‌تواند از تاثیرگذاری ابزار غیر قانونی تحریم بر مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورها جلوگیری کند.

,

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین تلاش غرب برای سرگرم‌سازی روسیه در بحران اوکراین برای کاهش تمرکز این کشور در حوزه های دیگر به‌ویژه آسیای مرکزی، قفقاز و سوریه اظهار داشت: برخی کشورها با سوء استفاده از بحران اوکراین به‌دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه در منطقه و پیگیری اهداف بلند پروازانه خود هستند که باید با آن مقابله جدی شود.

,

شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت افغانستان و ادامه حضور ناامن‌ساز گروه‌های مختلف تروریستی در این کشور افزود: فقدان شکل‌گیری دولت فراگیر در این کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم بی‌ثباتی و ناامنی و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم است.

,

شمخانی در پایان، همکاری نزدیک‌تر و برنامه‌ریزی شده نهادهای امنیت ملی دو کشور برای فراهم کردن بسترهای لازم درحوزه مناسبات جدید اقتصادی، تجاری، مالی و امنیتی دوجانبه به‌ویژه در شرایط تحریم را از الزامات شرایط موجود اعلام کرد و گفت: برای تحقق این مهم آماده تداوم نشست‌های مقامات ذیربط دو کشور در تهران و مسکو هستیم.

,

انتهای پیام/

]
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین تلاش غرب برای سرگرم‌سازی روسیه در بحران اوکراین برای کاهش تمرکز این کشور در حوزه های دیگر به‌ویژه آسیای مرکزی، قفقاز و سوریه گفت: برخی کشورها با سوءاستفاده از بحران اوکراین به‌دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه در منطقه و پیگیری اهداف بلند پروازانه خود هستند که باید با آن مقابله جدی شود.