شعر ولایی تاکنون مغفول بوده است؛ دعوت از شعرای کشورهای دیگر در همایش سال آینده
[

یوسفعلی میرشکاک شاعر و دبیر علمی همایش ملی مردمی شعر ولایت «حدیث سرو» در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، در خصوص برگزاری همایش «شعر ولایت» با عنوان «سرو سرخ» اظهار داشت: این همایش برای نخستین بار است که در کشور برگزار می‌شود اما اشعاری که در آن شرکت داده شده است، اشعاری است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا چند سال‌ پیش سروده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

 چرا که در این سال‌ها، شعرا کار خود را انجام می‌دادند اما تاکنون سازمان و نهادهای مربوطه دنبال صورت دادن به چنین طرحی نبودند؛ شاید هم چون فکر می‌کردند که مقام ولایت خودبه خود در اشعار شعرا مطرح بوده است.

,

وی افزود: از زمانی که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، ولایت امام خمینی (ره)‌به عنوان ولایتی در راستای ولایت اهل بیت‌ (ع)‌برای مردم معرفی شد، مضمون ولایت مانند مضامینی چون شهادت و انتظار و غیره به جمع مضامین شعر انقلاب افزوده شد.ه اما توجه جدی به آن نبوده است.

,

داور علمی همایش شعر ولایت بیان داشت: ضرورت برگزاری این همایش همان نسبتی است که مردم و شعرا با ولایت دارند و تبلور عشق و ارادت بدنه ملت به ولایت فقیه است. اساس کار نیز مردمی است و هیچ ارگانی در برگزاری این همایش مشارکت نداشته است و از حیث مادی کاملاً با همکاری مردم و شعرا پیش رفته است.

,

وی اظهار داشت: اشعار این همایش توسط خانم راضیه رجایی شاعر معاصر جمع‌آوری شده؛ متولی برگزاری آن نیز کانون ادبی زمستان است که مدیریتش را آقای سجاد عزیزی آرام برعهده دارد و آقای مکبری با او همکاری دارد و به همین نحو شعرا و مردم با همکاری مادی و معنوی خود پیش‌برنده کار این همایش بوده‌اند.

,

میرشکاک خاطرنشان کرد: البته برخی ارگان‌ها درخواست همکاری داده بودند اما مسئولان برگزاری همایش تمایلی برای جلب حمایت‌های دولتی و سازمانی برای برپایی همایش شعر ولایت نداشتند.

,

وی توضیح داد:‌ البته در این همایش تنها بخشی از اشعاری که با مضمون ولایت سروده شده است، گزینش شده  و خانم رجایی بخشی از اشعار را که به شخصیت مقام معظم رهبری اشاره مستقیم دارد را کنار گذاشته است. یعنی نگاه‌مان بیشتر معطوف به اشعاری است که شأن ایشان و ارتباط ولایت با عدالت و اسلام و انقلاب را نشان می‌دهد. چرا که شخص ایشان هم با این اشعار مخالف هستند و بارها و بارها در جلسات و دیدارهایی که با شعرا داشته‌اند اگر شعری در مدح ایشان سروده شده بود،‌ صراحتا اعتراض کرده‌اند و فرموده‌اند که «خوشم نمی‌آید». شعر ولایت، شعر مبارزه و مقاومت است.

,

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان ادعا کرد که مضمون شعر ولایت مضمون بومی انقلاب اسلامی است، گفت: شاید بتوان چنین ادعایی داشت اما خیلی جاها هستند که چنین اشعاری سروده‌اند اما بدون مصداق.

,

داور علمی همایش شعر ولایت بیان داشت: اشعاری که تاکنون جمع‌آوری شده حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است؛ این اشعار به کتاب تبدیل شده که در این همایش رونمایی می‌شود.

,

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اشعار شعرای سایر کشورها نیز در این همایش شرکت داده شده است، یا خیر؛ گفت: به دلیل اینکه این همایش برای نخستین سال برگزار می‌شود، زمینه دعوت از اشعار شعرای لبنان و پاکستان و عراق و سایر کشورها فراهم نشد و انشاءالله برای همایش سال آینده در این خصوص نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد؛ اما قطعا آنها سال‌هایی زیادی است که درباره ولایت شعر سروده‌اند، چرا که شیعیان این کشورها با مفهوم ولایت حداقل از حیث سیاسی نسبت به ما آشنایی بیشتری دارند. اما اشعار اساتید معاصری همچون استاد شهریار، استاد سبزواری، استاد قزوه و اساتید دیگری در کتاب همایش گنجانده شده است.

,

میرشکاک با بیان اینکه همایش شعر «ولایت» با عنوان «سرو سرخ» سه‌شنبه ۱۸ تیرماه در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود، افزود: با برگزاری این همایش به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم.

,

انتهای پیام/خ

,

 

]
اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که ولایت امام خمینی (ره) ولایتی در راستای ولایت اهل بیت‌ (ع)‌ برای مردم معرفی شد، مضمون ولایت مانند مضامینی چون شهادت و انتظار و غیره به جمع مضامین شعر انقلاب افزوده شد.ه اما توجه جدی به آن نبوده است.