پایان مدارس خشتی و گلی در جنوب شرق کشور/ گام بعدی دولت؛ جمع‌آوری مدارس کانکسی و بلوکی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان استانی که به لحاظ پهناوری و پراکندگی روستاها و مناطق شهری و نبود زیرساخت‌های اصلی مانند جاده در برخی نقاط صعب العبور بسیاری از دانش آموزان آن به مدرسه دسترسی ندارند و به همین دلیل بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل کشور نیز به همین استان تعلق دارد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این استان کمترین سرانه فضاهای آموزشی را در کشور داراست و اگر چه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی انجام شده، اما با رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی این اقدامات جواب گوی نیاز جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان نمی باشد، و نیاز است تا دولت و مسئولین دست اندرکار توجه ویژه ای جهت توسعه فضاهای آموزشی در استان انجام دهند.

به دلیل وجود همین موانع در سال های اخیر حضور و فعالیت خیران مدرسه ساز در سیستان و بلوچستان به نهضتی ادامه دار تبدیل شد به طوری که به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در حوزه مشارکت خیرین مدرسه ساز ، این خطه رتبه اول کشور را داراست و در سال گذشته، ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی خیرین برای ساخت مدارس در این استان کمک شده است.

هیچ گونه مدرسه خشت و گلی نداریم

میثم لکزایی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس درس جدید در سطح استان در دست ساخت است که تا کنون متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: هدف گذاری بر آن است تا از این تعداد کلاس در دست ساخت در سال ۱۴۰۱ هزار و ۵۰۰ کلاس برای استفاده دانش آموزان از فضاهای آموزشی استاندارد و مجهز در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳ درصد فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب و بازسازی هستند، که در طرح تخریب و بازسازی مدارس فرسوده برنامه ریزی داریم تا این فصاهای آموزشی را بازسازی کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه مدرسه خشت وگلی در سطح استان نداریم، بیان کرد: کلاس های خشتی کامل تخریب و بازسازی شده است، گام بعدی حذف مدارس کانکسی و بلوکی است که در حال برنامه ریزی و پیگیری هستیم تا این مدارس را بازسازی کنیم.

مشارکت جدی دولت در توسعه فضاهای آموزشی

لکزایی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای جبران عقب ماندگی حوزه فضاهای آموزشی دارد، تصریح کرد: علاوه بر اعتباراتی که  هرسال در اختیار استان ها قرار می گرفت امسال دولت ریال و ردیفی را مستقل از آن اعتبارات برای کاهش فاصله سرانه فضاهای آموزشی به مناطق کم برخوردار تا متوسط کشور تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در این طرح دو ردیف در اختیار سیستان و بلوچستان قرار گرفته است که روند تکمیل پروژه های در دست اجرای استان را تسریع خواهد داد.

تجهیز بیش از ۱۰ هزار کلاس درس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان مجهز به  سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندار شده است، افزود:پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۲ تمامی سیستم های گرمایشی غیر استاندار مدارس سطح  استان را به سیستم های استاندارد مجهز کنیم.

وی بیان کرد: در خصوص تجهیزات به مدارس هیچ گونه محدودیتی نداریم و در این خصوص تقریبا درخواست های همکاران آموزش و پرورش را  پاسخ داده ایم، در همین راستا سال گذشته بیش از ۸۴ میلیارد تومان تجهیزات در مدارس استان توزیع شده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, هیچ گونه مدرسه خشت و گلی نداریم, هیچ گونه مدرسه خشت و گلی نداریم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مشارکت جدی دولت در توسعه فضاهای آموزشی, مشارکت جدی دولت در توسعه فضاهای آموزشی,
,
,
,
,
,
, تجهیز بیش از ۱۰ هزار کلاس درس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد, تجهیز بیش از ۱۰ هزار کلاس درس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد,
,
,
,
,
,
]
سیستان و بلوچستان در حالی کمترین سرانه فضای آموزشی کشور را به خود اختصاص داده که طی سال های اخیر همدلی و مشارکت خیران باعث شده تا تحولی در عرصه توسعه فضاهای آموزشی ایجاد شود.