سیر تا پیاز حذف مواد زائد از کتب درسی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمعه ۲۴ تیر در برنامه دستخط اعلام کرد که با حذف مواد زائد، مواد جدید در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی به کتب درسی اضافه خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
بلافاصله بعد از این سخنان گمانه‌زنی درباره چگونگی تغییر محتوای کتب درسی بالا گرفت و حتی این سوال عنوان شد که تغییرات عمده شامل چه مواردی می‌شود و قرار شده از چه زمانی این تغییر محتوا شکل بگیرد؟
,
 
,
نوری همچنین درباره زمان رونمایی از محتوای درسی تغییر یافته عنوان کرده که این تغییرات به دلیل محدودیت در سال جاری به سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ موکول شده است.
,
 
,
حذف مواد زائد کتب درسی از کجا کلید خورد؟
, حذف مواد زائد کتب درسی از کجا کلید خورد؟, حذف مواد زائد کتب درسی از کجا کلید خورد؟,
 
,
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سالیان گذشته همواره بر تحول جدی بر نظام آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از این رهگذر عبور می‌کند.
,
 
,
بر این اساس، حذف غیرکاربردی محتواهای درسی از مواردی به شمار می‌رود که برای تحقق انتظارات مقام معظم رهبری و مسئولان نظام تربیتی مورد توجه جدی قرار دارد.
,
 
,
از سویی تغییر محتوای منسوخ شده مطالب درسی و جایگزین شدن محتواهای کاربردی، علمی و نوین می‌تواند گام بزرگی در راستای به ثمر رسیدن اهداف نظام آموزشی و دستیابی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
,
 
,
مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۹ در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم بر ضرورت تغییر رویکرد آموزشی و تحول‌گرایانه مبتنی بر کاربردی کردن محتواهای کتب آموزشی تأکید کرده‌اند.
,
 
,
با حذف محتواهای آموزشی غیرکاربردی طبعاً شیوه آموزشی نیز تغییر خواهد کرد و هرچند در دولت‌های گذشته «تغییر شیوه و محتوای آموزشی با کاربردی کردن آموزش» تنها در حد شعار باقی ماند، اما در دولت سیزدهم با اقدامات عملگرایانه و مبتنی بر تحول وزارت آموزش و پرورش نیز از این مقوله مستثنی نشد و همپای سایر مراکز و وزارتخانه‌ها اقدام جدی خود را در راستای تحول عملگرایانه مورد بررسی قرار داد.
,
 
,
عبور از شیوه نمره‌گرایی در مدارس
, عبور از شیوه نمره‌گرایی در مدارس, عبور از شیوه نمره‌گرایی در مدارس,
 
,
یکی از مزایایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای نظام آموزشی به همراه می‌آورد، تغییر رویکرد از نمره‌محوری به سمت حافظه‌محوری است و در این راستا دولت سیزدهم اقدامات لازم را برای دستیابی به شیوه گرایش به حافظه‌محوری در مدارس انجام داده است.
,
 
,
در راستای دستیابی به شیوه حافظه‌محوری وجود استانداردهای آموزشی مبتنی بر تمدن نوین اسلامی ضروری به نظر می‌رسد و برای رسیدن به ریل این استاندارد باید علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، مرازک آموزش عالی و سایر مراکز علمی نیز مشارکت لازم را داشته باشند.
,
 
,
خبرنگار «تهران‌نیوز» در راستای بررسی و تحلیل چرایی و چگونگی حذف مواد زائد از محتواهای آموزشی و حرکت از نمره‌محوری به حافظه‌محوری گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است.
,
 
,
حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه تغییر محتوای کتب درسی و حذف مواد زائد و غیرکاربردی نیاز اساسی در مدارس است، اظهار کرد: بسیاری از مطالبی که در کتب درسی اول دبستان تا پایه دوازدهم دبیرستان وجود دارد فاقد محتوای کاربردی بوده و وقت دانش‌موز و معلم تلف می‌شود.
,
 
,
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مواد زائد موجود در کتب درسی سنوات تحصیلی را هم افزایش داده و براساس برآورد اولیه در هفته پژوهش در صورتی که حجم مطالب کمتر شود امکان اینکه ۲ تا سه پایه درسی حذف شود وجود دارد.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین با ۹ پایه تحصیلی دانش‌آموز قادر خواهد بود به خوبی مطالب را بیاموزد و تحصیلات جانبی را پشت سر بگذارد و وارد دانشگاه و بازار کار شود.
,
 
,
فلاحی عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از مطالب درسی پایش نشده و تغییر و تحول به وجود آمده در نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش با حوزه تربیتی در تناقض بوده و وزیر آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر وارد سیر تغییر و تحولات اساسی در حوزه تغییر محتوای کتب درسی شده و محتوای غیرکاربردی را حذف کند.
,
 
,
لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش از نمره‌گرایی به حافظه‌محوری
, لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش از نمره‌گرایی به حافظه‌محوری, لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش از نمره‌گرایی به حافظه‌محوری,
 
,
وی در بخش دیگر از گفت‌وگو با «تهران‌نیوز» تغییر رویکرد وزارت آموزش و پرورش از نمره‌گرایی به حافظه‌محوری را مطالبه جدی مقام معظم رهبری خواند و مطرح کرد: در مسیر تغییر و تحولات نظام آموزشی و تغییر نگرش در محتوای درسی (گرایش به کاربردی کردن مطالب) طبیعتاً تقویت حافظه‌محوری مدنظر قرار خواهد گرفت.
,
 
,
یکی از مزایایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای نظام آموزشی به همراه می‌آورد، تغییر رویکرد از نمره‌محوری به سمت حافظه‌محوری است و در این راستا دولت سیزدهم اقدامات لازم را برای دستیابی به شیوه گرایش به حافظه‌محوری در مدارس انجام داده است.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تغییر نوع نگاه آموزشی در وزارت آموزش و پرورش و مدارس نیاز امروز کشور است، چراکه مطالب غیرکاربردی موجود در کتب درسی، دانش‌آموزان را به پیشرفت در آینده امیدوار نمی‌کند.
,
 
,
فلاحی متذکر شد: کاربردی شدن محتوای کتب درسی دانش‌موزان چند مزیت مهم دارد، نخست اینکه دانش‌آموز با مهارت‌های بعد از مدرسه بیشتر آشنا می‌شود و دوم اینکه در صورت ورود به بازار کار می‌تواند با دید بازتر شغل مدنظر خود را انتخاب کند.
,
 
,
وی تصریح کرد: همچنین در صورت ورود به دانشگاه، دانش‌آموزان دیروز با تسلط بیشتری وارد دانشگاه خواهد شد و با مطالب کاربردی که آموخته، می‌تواند بخش مهمی از گره خود را در دانشگاه (به‌خصوص اگر دارای رشته فنی باشد) باز کند.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر حذف مواد زائد کتب درسی بیان کرد: تغییر محتوای کتب آموزشی بسیار به‌جا و درست بوده، چراکه دانش‌آموزان بعد از ۱۲ سال تحصیل در مدارس سود جامعی از تولیدمحتوای کتب درسی نمی‌برند.
,
 
,
امانقلیچ شادمهر با تأکید بر اینکه تولیدمحتوای کتب آموزشی باید در ریل تحول قرار بگیرد، گفت: تغییر محتوای کتب درسی باید در راستای ارزش‌های اسلامی و براساس منویات مقام معظم رهبری مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی صورت بگیرد.
,
 
,
وی در ادامه توضیح داد: ارزش‌گذاری معنویات در جامعه ابتدا باید از مدارس و کتب درسی آغاز شود که دانش‌آموزان با آن ارتباط دارند و دولت سیزدهم باید با جدیت برای تغییر محتوای درسی و غیرکاربردی اقدام کند.
,
 
,
تحول نظام آموزشی در دولت سیزدهم سرعت گرفته است
, تحول نظام آموزشی در دولت سیزدهم سرعت گرفته است, تحول نظام آموزشی در دولت سیزدهم سرعت گرفته است,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از دروس سربرگ محتوایی و کاربردی ندارند، به‌خصوص در سال‌های گذشته این معضل وجود داشت، اما در دولت سیزدهم روند سرعتی به خود گرفت.
,
 
,
شادمهر در بخش دیگری از گفت‌وگو با «تهران‌نیوز» با تأکید بر تغییر ریال وزارت آموزش و پرورش از نمره‌محوری به سمت حافظه‌محوری خاطرنشان کرد: گرایش به سمت حافطه‌محوری در مدارس به صورت پابلوت قابل اجراست، اما در کلیت تصور نمی‌کنم پاسخ مثبتی از این موضوع دریافت کنیم، چراکه هر دوره وزارت آموزش و پرورش در موقعیت آزمون و خطا قرار داشته و بسیاری از تغییر رویکردها خانواده‌های دانش‌آموزان را سردرگم کرده است.
,
 
,
وی افزود: شایسته نیست موضوع مدیرمحوری، مدرسه‌محوری و دانش‌آموزمحوری دچار تغییرات اساسی شود و هر دولت باید یک قالب آموزشی واحدی را در پیش بگیرد، همانند منوال قدیم نمره‌محوری وجود داشته باشد، اما دارای تغییرات اساسی شود.
,
 
,
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تغییر رویکرد از نمره‌محوری به حافظه‌محوری قطعاً دارای آسیب‌هایی خواهد بود، اما می‌تواند مثبت هم باشد، ادامه داد: باید مدارس براساس خلّاقیت‌های محوری دانش‌موزان را تربیت کنند و محدودیت‌های اجتماعی برداشته شده و توانممندی‌های دانش‌آموزان مورد توجه باشد، به‌هخصوص در پساکرونا شیوه حافظه‌محوری دارای آسیب خواهد بود.
,
 
,
نتیجه‌گیری
, نتیجه‌گیری, نتیجه‌گیری,
 
,
با روی کار آمدن دولت سیزدهم در حوزه آموزشی تغییرات و تحولات اساسی کلید خورده و وزارت آموزش و پرورش با مدیریت یوسف نوری به سمت حذف مواد زائد از کتب درسی است و کاربردی کردن محتوای کتب درسی اقدام مهمی است که دکتر نوری بر آن تمرکز دارد.
,
 
,
مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۹ و قبل‌تر همواره بر تغییر و تحول محتوای کتب درسی با مدیریت آموزش و پرورش تأکید داشته، اما در دولت‌های مختلف این مهم به سرانجام نرسیده، اما با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم عزم دولتمردان بر تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش و تحول در شیوه آموزشی بوده است.
,
 
,
به اعتقاد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دستیابی به شیوه تغییر محتوای کتب درسی در راستای کاربردی کردن آن موضوعی است که باید با کار کارشناسانه و تخصصی به آن نگریست.
,
 
,
نوری، وزیر آموزش و پرورش که عزم جدی برای رونمایی از تحول محتوای کتب آموزشی دارد قول آن را برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳ داده، موضوعی که می‌تواند با تغییرات اساسی در محتوای کتب درسی، حتی موضوع کاهش سنوات آموزشی را پررنگ‌تر از قبل کند.
,
 
,
گزارش: حسین بوذری
,
 
,
انتهای پیام/
]
«حذف مواد زائد از کتب درسی»، اقدام ضروری که دولت‌های مختلف در حد «شعار» باقی گذاشته‌اند، ظاهراً قرار است در دولت سیزدهم به سرانجام برسد.