تأمین مصالح نهضت ملی مسکن با تشکیل زنجیره تأمین بین دو وزارتخانه‌
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری با اعلام تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارت راه و وزارت صمت از جایگزینی سیمان آمیخته که انطباق با محیط‌زیست دارد به جای سیمان پرتلند در ساخت و ساز خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: دو مصالح مهم پرمصرف در ساخت و ساز، سیمان و فولاد است که در این خصوص زنجیره تامین مصالح ساختمانی در همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده است. مقرر شده تا ترویج سیمان آمیخته به جای سیمان پرتلند که هم‌اکنون مورد استفاده بوده و هم انرژی‌بر و هم آلودگی محیط زیست دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

,

وی توضیح داد: سیمان آمیخته از منابع طبیعی مانند پوزولان و سرباره و ... تهیه می‌شود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰ درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و آلودگی محیط‌زیستی نیز ندارد.

,

حیدری با اشاره به اینکه در دنیا ۴۰ نوع سیمان تولید می‌شود، گفت: در کشور ما کمتر از ۱۰ نوع سیمان تولید می‌شود و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضرورت دارد تا بر تنوع تولید انواع سیمان‌ها افزوده شود.

,

وی تصریح کرد: در توافق وزارت راه و وزارت صمت، گروهی از مصرف کنندگان دسته‌بندی شده‌اند که بزرگترین مصرف‌کننده سیمان خود وزارت راه و شهرسازی است و وزارت صمت راهبری صنایع را برعهده دارد و صنعتگران نیز در این زنجیره حضور دارند تا سیمان‌های آمیخته جایگزین سیمان‌های پرتلند شود.

,

حیدری در خصوص مصالح ساختمانی فولاد و برنامه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد: به پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شرکت ذوب آهن اصفهان که تأمین فولاد، برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را برعهده گرفته است. مقرر شده تا زنجیره تامین مصالح ساختمانی به نحو مناسبی شکل بگیرد.

,

وی با اعلام اینکه علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی احداث می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که در خصوص تامین مصالح مشکلی وجود ندارد.

,


 

,
,

 

]
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن بین وزارت راه و وزارت صمت خبر داد.