سیاست زدگی انحراف از مسیر عقلانیت هیئات
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  هیئت های مذهبی در کنار مکانی به نام مسجد از سال ها پیش و حتی پیش از انقلاب در ساختار جامعه اسلامی ایران علاوه بر ایام مناسبتی عزا و شادی، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراوانی داشته اند؛ چه در دوران پیش از انقلاب و هدایت نسل جوان و پر شور انقلابی در مسیر پیروزی این نهضت و چه در ایام جنگ و دوران دفاع مقدس، از آماده سازی و آموزش های پیش از رفتن به جبهه های نبرد تا آموزش های عقیدتی و دینی و حفظ نخ تسبیح توسل به ائمه و اهل بیت(ع) که با مراسم های هفتگی و ماهیانه برقرار بود و انجام می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در دوران سخت نبرد با کرونا نیز باز این بچه های مسجد و هیاتی بودند که در صف اول این مبارزه، دوشادوش کادر درمان از شست و شوی فوتی های کرونا در غسالخانه ها تا ضدعفونی کردن معابر شهری و جمع کردن اقلام ضروری مواد خوراکی برای خانواده های مستضعف و بی بضاعت سنگ تمام گذاشته اند.

,

در همین ایام کرونایی و در ماه های رمضان و عزای سیدالشهدا در محرم با برگزاری مراسم های خود و حفظ فاصله گذاری های اجتماعی و رعایت بیشترین پروتکل های بهداشتی، نگذاشتند تا چراغ این هیات ها به خاموشی برود و این بار هم با عقلانیتی که از نظام دینی گرفته بودند، شور حسینی را با شعور حسینی همزمان فریاد می زدند.

,

در زمان برگزاری این همه شور و نوا گاهی هیاتی در مسیر دیگری قدم برمی دارد و می خواهد خلاف این عقلانیت گام بردارد؛ اما این مسیر مردمی آنقدر پخته و به انسجام رسیده است که بدون نیاز به تذکرات رسمی حکومتی، اندک کج روی ها با همین نظام عقلانیت هیاتی کنار گذاشته می شود و یا به سرعت در مسیر هدایت قرار می گیرد.

,

به عنوان نمونه در محرم امسال که کمترین حاشیه ها را در بین سال های گذشته داشته، هیاتی یزدی که در سال های گذشته نیز برخلاف خوانش سنتی اشعار و نوحه سرایی محرم، به سبک و سیاق سرود و آوازخوانی و با شعرهایی که طعنه به سیاست های حکومتی دارد، قصد خودنمایی دارد، در فضای مجازی با نقدها و حاشیه های فراوانی همراه می شود و یا شعرخوانی های مداح معروف در نماز عید فطر که محتوایی به شدت انتقادی نسبت به سیاست های دولت گذشته داشت، همه نمونه های آشکار و بارز همین انحرافاتی است که از کشتی عقلانیت «هیات» خارج شده و در مسیر و به نفع جریان و دعوایی سیاسی سینه می زند.

,

بدون شک وظیفه و رسالت مادحین هیئت ها ایجاب می کند که با شعرهای خود فضای کلی و عمومی جامعه را در مسیر انقلاب پاسداری کنند و همواره شور و شعور انقلابی را در بین مخاطبین خود زنده نگه دارند و شاید خط قرمز باریک این مسیر رفتن به سمت جریان خاص سیاسی و دفاع از آن و لعن جریانی دیگر باشد که اولین آسیب جدی آن می تواند دفع همین مخاطبان از فضای هیات باشد.

,

حفظ و نگهداری از عقلانیتی که سال ها برای آن زحمت کشیده شده تا به این درجه از بلوغ و پختگی برسد، بسیار سخت و نیاز به همتی مردانه دارد تا درخت تنومند «هیات» با این شاخه های خشک به پژمردگی و زردی دچار نشود.

]
هیئت های مذهبی در جامعه از سال های دور تا به امروز، حالا به یک اوج پختگی و عقلانیتی رسیده اند که انحرافات کوچک درون خود را با همین عقلانیت حذف و یا در مسیر هدایت قرار می دهند.