نشست شورای سیاستگذاری تئاتر فجر؛ بیشتر آثار «تئاتر فجر ۴۱» تولیدی خواهد بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره، کورش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ایرج راد، بیژن نوباوه، غلامرضا منتظری، علی منتظری، تاج‌بخش فناییان، مینا باقری و حسین مسافرآستانه اعضای شورای سیاست‌گذاری صبح روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای شورای سیاست‌گذاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: امیدواریم فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نگاه کارشناسانه و دقیق شما به‌زودی منتشر شود و به دست علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان جشنواره برسد.
,
وی درباره مشارکت و حضور فعال استان‌ها در جشنواره چهل و یکم ادامه داد: در اداره کل هنرهای نمایشی، استان به استان جلو می‌رویم و فراخوان را با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدید به دست آن‌ها می‌رسانیم و بودجه‌ای جداگانه برای جشنواره‌های استانی قرار می‌دهیم تا آثار خوبی به فجر امسال برسد.
,
کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه این جلسه، با اشاره به تولید آثار در جشنواره پیش‌رو گفت: طبق جلسه‌ای که با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم بنای جشنواره بر این است که بیشتر آثار راه یافته به این دوره تولیدی باشد.
,
دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: جشنواره فجر، جشن مردم است و باید میزان شراکت و حضور هنرمندان بیشتر شود و به‌زودی فراخوان جشنواره چهل و یکم را منتشر می‌کنیم.
,
زارعی درباره مشارکت انجمن‌های نمایش و اداره کل‌ استان‌های کشور گفت: در آینده با مدیران کل استان‌ها و انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها درباره مسائل استانی و بهبودبخشی به اجراها در بخش استانی جلسات صمیمانه‌ای خواهیم داشت.
,
ایرج راد از اعضای شورای سیاست‌گذاری پس از سخنان دبیر جشنواره، درباره حضور گروه‌های استانی گفت: گروه‌های استانی باید همه اجراها را ببینند، نمی‌شود شب قبل از اجرا بیایند و زود بروند، باید برای هنرمندان استانی جلسه و نشست‌های پژوهشی و آموزشی گذاشته شود تا چراغ راهی برای ادامه مسیرشان شود. نباید در جشنواره با روح و روان هنرمندان به ویژه هنرمندان استانی بازی کنید.
,
ایرج راد در پایان افزود: سال‌های گذشته همه ما عاشقانه منتظر برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم، امیدوارم امسال هم شاهد این اتفاق باشیم.
,
علی منتظری نیز درباره لزوم مردمی شدن چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره فجر به عبارتی بازتاب فعالیت‌های تئاتری به‌علاوه تولیدات فاخر جدید است و باید به سمت مردمی شدن برویم و نباید فقط برای مخاطبان همیشگی و خاص تئاتری باشد.
,
وی ادامه داد: به نظر من اولین جایزه جشنواره، حضور هنرمندان در این رویداد است، عده‌ای از کارشناسان موافق اعلام رقم جایزه‌اند و عده‌ای هم می‌گویند اعلام مبالغ مخرب است.
,
تاجبخش فناییان در ادامه جلسه با اشاره به حضور بیشتر نمایش‌های ایرانی به ویژه شبیه‌خوانی، تعزیه و شخصیت مبارک در جشنواره‌های ملی تأکید کرد.
,
بیژن نوباوه دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری، بر هدفمند بودن آثار شرکت‌کننده در جشنواره تاکید کرد و توضیح داد: همه نمایشنامه‌ها باید هدف داشته باشند، حتی نمایشنامه‌های کمدی هم هدف داشته باشد. تئاتر باید به جامعه ما شعف بدهد و ما باید رویکردی جدی در محتوای آثار تئاتر فجر داشته باشیم.
,
مسافرآستانه دبیر سابق جشنواره فجر با بیان اینکه بار همه‌ مسائل تئاتر کشور روی دوش جشنواره فجر نیست، درباره بودجه این رویداد هنری گفت: افزایش قابل‌ توجه کمک هزینه‌ها بسیار قابل ‌تقدیر و خوشحال‌کننده است.
,
غلامرضا منتظری، با اشاره به لزوم هم‌اندیشی با پیشکسوتان تئاتر گفت: ما باید همه ایران را درگیر جشنواره تئاتر فجر کنیم. جشنواره باید روزنه دیگری برای شور، نشاط و طراوت اجتماعی در ایام جشن انقلاب باشد. باید برای فراخوان برگزاری این دوره با بسیاری از پیشکسوتان حوزه تئاتر جلسه هم‌اندیشی داشته باشیم.
]
دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.